Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Örömmel tapasztaltam meg, hogy még ma is érhetnek kellemes meglepetések az újonnan kapható kompaktok világában, ám sajnos - mint a legtöbb olyan modelltől, ami igazán jó - hamarosan ettől is elbúcsúzhatunk.
Nem ordít róla kilométerekről, hogy mennyire szórakoztató, még a paneltelepen sem készteti irigykedésre a szomszédokatA LED lámpatestek szokványos formája is rejt érdekes részleteketA piros szín jelenléte árulja el, hogy ez nem GT-Line
Az új kompaktok között az egyik kedvencemmé vált a Kia Ceed család, ebben pedig komoly szerepet játszik a hétköznapi autók véleményem szerinti hanyatlása is. A jelenlegi, és egyben utolsó Ceed generáció a 2018-as megjelenésekor egy átlagos versenyző volt a maga mezőnyében, ám a konkurensekkel ellentétben nem akar egy túlszabályzott, négykerekű tablet lenni. Erre viszont még később visszatérünk, kezdjünk először az alapokkal.
A teljes hossza 4,6 méter feletti, a tengelytávolság 2,65 méter
Kereken 1,8 méter széles, mellé mindösszesen 1,42 méter magas
A ProCeed GT külleme talán csak azért tűnik visszafogottnak, mert az alapokat már megszoktuk az évek alatt, illetve mert az újabb fejleszésű konkurencia rengeteg LED-csicsával és futurisztikus élekkel próbál minél modernebbnek tűnni. Bizony, a jelenlegi Ceed család már az életciklusa végéhez közelít, és a jelenlegi kínálatban mondhatni őskövületnek számít. Mindez a méreteken leginkább csak ránézésre tűnik fel, valójában egyáltalán nem kicsi autó a ProCeed, még akkor sem, ha a valódi kompakt kombikhoz meg sem próbál felzárkózni.
A műszerfal tökéletesen ötvözi a hagyományos értékeket a modern technológiávalA digitális műszeregység 12,3 colos, míg a központi képernyő 10,25 colos: bőven elég nagy mindkettőMegmaradt a gombokkal vezérelhető klíma
Az utastérben látszik igazán az előző generációs tervezés, ám szerintem ez egyértelmű pozitívummá vált az évek során. A túlerőltetett letisztultság és az érintőpanel-invázió helyett minden funkciót gyorsan, egyszerűen odanézés nélkül lehet kezelni, miközben a modernebb vetélytársakhoz felzárkózva hatalmas képernyőkből sincs hiány. Szerintem ez a tökéletes kompromisszum, amivel mindenki boldog lehet.
Az ülések is feszesek, a hosszú utazások során kiválóan tartanakA kormány mögötti flepnikre gyorsan reagál, a váltókarral hagyományos automataként viselkedikMinden részletet érdemes lencsevégre kapni az utasterében
További érdekesség, hogy mintha itt még nem próbálták volna meg a gyártók újra feltalálni az autó alapvető funkcióit. Ott van és úgy működik a váltó, ahogy annak kell, az egész látvány a "régi szép időkre" emlékeztet, emellett arra is látványosan törekedtek, hogy az anyagok tapintása, változatossága se szenvedjen csorbát. Számomra még mindig egy kicsit sok viszont a zongoralakk: aki hozzám hasonlóan nem akarja folyamatosan törölgetni az autója utasterének véletlenszerű pontjairól a zsíros ujjlenyomatokat, az valószínűleg ugyanezt fogja gondolni.
Mindkét sorban kényelmesen el lehet férni
A helykínálat bőségesen elegendő ebben a méretosztályban. Az első sorban a helyes üléspozíció bármilyen magasságú vezető számára megtalálható, csak a legmagasabbak mögött kell ehhez komolyan áldozni a hátsó lábtérből. Félreértés ne essék, ekkor is marad még hely hátul, de azért a helyén kell kezelni a modellt. Ami viszont nekem különösen tetszik, hogy az autó szélességét jól találták el a tervezők: hátul még éppen marad hely három felnőttnek, míg elöl sem kerülnek túl messze egymástól az utasok, ez rendszeresen zavarni szokott a modernebb, szélesebbre hizlalt karosszériákban.
Az autó csomagtartója a néhány generációval ezelőtti kompakt kombikhoz ér fel
Az autó csomagtartója egy érdekes középút: az ötajtósok mezőnyében hatalmas, a kombik mezőnyében viszont nem kiemelkedő a maga 594 literével. Ülésdöntéssel már 1545 literre nő a kapacitás, amellyel ismét a két kategória közé érkezik. Hátulról rápillantva rögtön érthetővé válik, hogy miért csúfolják szlovák Panamerának a ProCeedet, ám aligha érdemes gúnyolódni a küllemén: ez a méret bizony egy letűnt kor kompakt kombi modelljeire emlékeztet, így továbbra is elég nagy akár a családnak is, de még bőven nem túlméretes a városi forgalomban sem.
Hátulról is egységes a formatervRengeteg a különleges részlet itt isMindkét oldalra jutott valódi kipufogó is a látványos végdíszek mögé
Az igazi meglepetés azonban a motortérben látható. Az 1,6 literes, négyhengeres turbómotor ugyanis tökéletes egyensúlyt talál a hétköznapi közlekedés nyugalma és a kanyarvadászathoz kellődinamika között. Ha nem kapcsolod át sport módba, és óvatos gázadásokkal, a forgalom ritmusához alkalmazkodva használod, akkor egy kellemes, nyugodt autó, amelynek esetleg a hangjából lehet gyanakodni arra, hogy nem a megszokott, 140 lóerős erőforrás pihen az orrában. Ezt sem úgy kell elképzelni, mint a Váci úton a tuningmesterek remekműveit, ilyenkor egészen visszafogott a gyári sportkipufogó.
Kellemes a hangja, mellé ha spórolsz, akkor takarékos, ha nyomod, akkor pedig megy is, ahogy kell
Ha azonban menni kell, akkor egy pillanat alatt mosolyt csal akárki arcára: sport módba kapcsolva jól hallható némi mechanikus átállás is az autó alja felől, ám szinte biztos vagyok benne, hogy hanggenerátor is kiegészíti a kipufogó természetes orgánumát. A duplakuplungos automataváltó gyors és észrevétlenül dolgozik, a kormány mögötti fülekkel belenyúlva is gyorsan reagál. A futómű feszes, az autó pedig még játszósan használva is stabil és kiszámítható, ehhez valószínűleg a 18 colos papucsok is hozzátettek.
A 18 colos felnigarnitúra is GT sajátosság
Emellett a konkurenciához képest drágának sem nevezhető. 12,99 milliós alapár, ehhez még 550 ezer a luxuscsomag névre keresztelt extragyűjtemény, 300 ezer a napfénytető és további 175 ezer a metálfény, így 14 024 000 forint lenne a pontos végösszeg újonnan. Már persze akkor, ha lehetne még kapni. Ezek ugyanis nem jelenlegi árak, hanem utolsó ismert árak. Mint kiderült, már nem elérhető a GT változat a ProCeed modellből, illetve készleten sincs egyik hazai kereskedésben sem. Helyette marad az "Ultimate Edition +" a 140 lóerős motorral és az automataváltóval, ami 11,25 millió forintról indul. Hasonlóra extrázva 12 674 000 forint a vége, így az extra 64 lóerőről, a piros dekorról és a vagány kipufogókról már biztosan lemaradtál. A Proceed azonban még ezek nélkül is egy kiváló választás lehet. Az utolsó pillanatig autószerű tudott maradni, és bár megjelentek benne a modern extrák, a hangsúly továbbra is a kezelhetőségen, a menetkomforton, és összességében az egyensúly megtalálásán maradt. Persze, a képeken látható GT jobb, de az a hajó sajnos már elment.
Már készletről sem elérhető ez a konkrét konfiguráció, ám hasonlót egyelőre még tudnak adni helyette
Értékelés
Pozitív
Sportos vezetési élmény, modern extrák, hagyományos kialakítás, praktikus karosszéria, korrekt ár.