A zsúfolt utak és magas szervizárak ellenére a magyar autósok közel 90 százaléka kizárólag kötelező biztosítással közlekedik. De vajon miért?
Ha már bekövetkezett a baj, akkor késő megkötni, ám a magyarok jelentős része mégis kockáztat
Jelentős kockázatot vállal, de sokszor kényszerpályán mozog a magyar autós társadalom a Kovács Autóalkatrész Kft. 2025 novemberi kutatása alapján. A 2006 válaszadó adatai tiszta képet adnak a piaci helyzetről: mindössze a megkérdezettek 9 százaléka rendelkezik casco biztosítással, a túlnyomó többség (87%) csak a kötelező felelősségbiztosítást fizeti. A döntés hátterében leggyakrabban nem az óvatosság hiánya, hanem a hazai géppark életkora és a költségek mérlegelése áll. Az elektromos autózás terjedése kapcsán pedig még sok a nyitott kérdés a tulajdonosok körében.
Az egyik elsődleges ok a hazai gépjárműpark félelmetesen magas átlagéletkora
A válaszokból kiderül, hogy a casco hiánya sok esetben nem a tulajdonos döntése, hanem a lehetőségek hiánya. A biztosítással nem rendelkezők 38 százaléka az autója korát jelölte meg fő okként, mivel az idősebb járművekre már nem lehet vagy nem gazdaságos ilyen szerződést kötni. Ez összecseng a cég év eleji kutatásának adataival, melyek szerint a válaszadók jelentős részének, mintegy 62 százalékának 15 évesnél idősebb autója van.
Érdekes a statisztika: a fiatal autóra a többség kötne casco biztosítást, ám az idősebb autók is jelentős szeletet kaptak a kördiagramból
„A válaszadók visszajelzései alapján egyértelmű, hogy megvan az igény a biztonságra az autó korától függetlenül is” – értékeli a helyzetet Kovács István, a Kovács Autóalkatrész Kft. ügyvezetője. „Az adatok szerint az autótulajdonosok 17 százaléka 10 évnél idősebb autók esetén is nyitott lenne a cascóra. Esetükben azonban a gépjármű csökkenő piaci értéke és a biztosítási díjak aránya miatt gyakran már nem feltétlenül térül meg a teljes körű védelem, így ők racionális gazdasági döntést hozva inkább vállalják a kockázatot.”
Ha akarnék, sem tudnék casco biztosítást kötni a Pénztemető Audira, és ha lehetne, jó eséllyel akkor sem érné meg
A válaszadók harmada (33%) nyíltan a magas árakat jelölte meg a casco elutasításának okaként. A lélektani határ éles: a többség (59%) szerint csak a „szalonautókra”, azaz a legfeljebb 3 éves járművekre éri meg cascót kötni. Az autósok pénztárcája is szűkre szabott: a relatív többség (35%) az autó értékének mindössze 1-2 százalékát tartaná elfogadható éves díjnak, ami a jelenlegi piaci árazások, valamint az autók életkora mellett nem mindig reális.
Az elektromos autók casco díjairól is kérdezték a válaszadókat
Miközben az utakon egyre több a zöld rendszám, a felmérés egy meglepő információs űrt tárt fel. Arra a kérdésre, hogy miként alakulnak az elektromos autók biztosítási díjai a hagyományosokhoz képest, a válaszadók 61,5 százaléka bevallotta: fogalma sincs róla. Azok között, akiknek van véleménye, a pesszimizmus dominál: 17,6% gondolja úgy, hogy az e-autók biztosítása drágább, és csupán egy elenyésző réteg (5,7%) hiszi azt, hogy olcsóbb lenne. Ez az adat különösen fontos jelzés a biztosítóknak és a kereskedőknek: az elektromos átállást segíthetné, ha a fenntartási költségekkel, így a biztosítással kapcsolatos információk is szélesebb körben, átláthatóbban jutnának el az autósokhoz.
Az elektromos autók esetében a legtöbben még azt sem tudják, hogy mennyibe kerül rájuk ilyen biztosítást kötni
A kutatás eredményeit látva számomra még egyértelműbb, hogy a hazai autós társadalom problémái lényegében mindig ugyanonnan erednek: rengeteg embernek igazából nincsen pénze biztonságosan, a kellő színvonalon és a megfelelő óvintézkedések mellett autózni, de mégsem tudja letenni a négykerekűt. És persze, a casco is fontos példa erre, ám sokszor megfelelő karbantartásra, vagy egy szett gumira sincs pénz, ami jóval fontosabb lenne.
Ez a kérdéskör is csak egy újabb lenyomata annak, hogy milyen a hazai autósok helyzete valójában