Honnan szedjünk földgázos autót?
Piaci körkép: földgázos autók
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az egyre dráguló benzin és gázolaj miatt képbe került a földgázzal (CNG) hajtott autó. Itthon és külföldön is megnéztük, hogy mit kapunk és mennyiért.
Automata gyors töltésnél meg kell adni a tankolni kívánt gázmennyiséget, lassú töltésnél viszont addig tart a folyamat, amíg nem lesz tele a tartály, illetve amíg nincs megszakítva a tankolás
Magyarországon még nagyon kevés a CNG üzemre is alkalmas jármű
476 ezer forintnak megfelelő euró ez a FIAT Multipla Bi-power, és 245 ezer forint lenne a regisztrációs adója
Karcos, ütött-kopott a 300 ezret futott Multipla belseje, az ülései szakadtak, a gombokról néhol lekopott a jelzés
Csak hengeres acéltartályban tárolható a nagynyomású földgáz. A Zafira gyárilag négy tartállyal rendelkezik, és a palackok nem vesznek el számottevő helyet az utastérből
1000-1500 euróért mindenfélét találni az utólagosan CNG-re átalakított autókból, a 22 éves Audi 80-astól kezdve a Skoda Felicián át az egykoron Év Autója FIAT Brava-ig széles a spektrum. Vannak használhatónak tűnő példányok, de azért legyünk reálisak: amikor az 1000 eurós, 230 ezret futott, 16 éves (!) Skoda Felicia után 115 ezer forintos regadót kell leszurkolni, plusz a nyakunkon az utazási költség, és a magyarországi forgalomba helyezés minden nyűgje, akkor nem biztos, hogy ez lenne az évszázad bombaüzlete. Megvizsgáltuk továbbá, jelent-e az autó árában valamilyen befolyásoló költséget a CNG üzem, de a mintavételekből egyértelműen kitűnt, hogy ebben az ársávban, egy adott típuson belül nincs szóra érdemes felára, sem árkedvezménye a földgázos kivitelnek egy normál változathoz képest.
5 000 euróért már kapható jónak tűnő CNG üzemű autó, akár családi egyterű is, de a szerzemény ára közelíti a kétmilliót, mire minden sarcot kifizet a tulajdonos
Utólag lett átalakítva CNG üzemre egy Mercedes-Benz A-osztály - a tartály el is foglalta a csomagteret...
Dilemma: 5 éves Volvo S60 2.4 Bi-Fuel, vagy másfél éves FIAT Panda 1.2 Natural Power?
Duplázva a tétet, körülnéztünk a 10 ezer eurós, azaz a 3 millió körüli sávban is. Első hallásra biztatónak tűnik, hogy a fiatal autók korszerűbb motorjai kedvezőbb környezetvédelmi besorolást kapnak, és ezzel csökken ugyan a regisztrációs adóalapjuk, de az életkor szerinti avultatásban csökken a kedvezmény szorzója is. Nézzünk erre konkrét példát. A fenti összegért már prémium márka is választható, mi egy gyári Volvo S60 Bi-Fuel Momentum mellett döntöttünk, 2006-os évjárat, 2,4 literes Euro4 motor, 95 ezer futott kilométer – az ár kereken 10 000 euró (2,8 millió Ft). A motor hozza a tőle telhetőt, azaz a legjobb kategóriába sorolható, de a nagy hengerűrtartalom keresztbe tesz, és az adóalap emiatt 1,46 millió forintra rúg. Hogy mennyit kell befizetni, az a forgalomba helyezéstől eltelt hónapok számától függ, ez jelen esetben 52 hónap, amelynek a szorzója 0,48; tehát a közel másfél milliós adóalapnak gyakorlatilag a felét (52 százalékát), 763 ezer forintot hozzá kell adni a Volvo kinti árához, és máris 3,5 millió fölött járunk. 10 ezer euróért tucatjával kínálnak újszerű, 2009-es, 2010-es FIAT Pandát, Fiorino Qubót, Grande Puntót (Natural Power), de ugyancsak bőséges a CNG választék a 2006-os, 2007-es Opel Zafirákból, vagy a Volkswagen Caddy személyautós, családi használatra alkalmas Life kiviteleiből. A Volvo mintájára egy FIAT Pandát is kikalkuláltunk, hogy megmutassuk a különbséget. A 2009-es olasz kisautó - órájában tízezer kilométerrel - 10 490 euróért hozható el, motorja 1,2-es Euro4-es, és 21 hónapja helyezték forgalomba. Az adóalap a kis hengerűrtartalom miatt csak 361 000 Ft, a kedvezményszorzó 0,28, így összesen 260 ezer forintra tart igényt az állam, azaz éppen 3,2 millió forint alatt áll meg a másfél éves Panda.
Aki lehetőséget lát a CNG-ben az külföldön, nagyjából a dízelmotoros verziók árszintjén találhat földgázüzemű autót.
(Külföldi vásárlásnál ajánlott előre tájékozódni az adózási szabályokról, hogy senkit ne érhessen utólagos meglepetés. A motorok környezetvédelmi besorolását a 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet 5. számú mellékletének II. pontja tárgyalja. A regisztrációs adóról a 2003. évi CX. törvény rendelkezik, és ennek I. számú mellékletében találhatók az egyes kategóriák adótételei, a II. számú mellékletben pedig az adó összegének meghatározása a gépjármű forgalomba helyezésétől számított időtartam figyelembevételével.)
Én úgy tudom, hogy Magyarországon jelenleg 3 városban lehet CNG autót tankolni. De sokan kijárnak Szlovákiába is
[url]http://www.proviti.hu/cng-autok-cng-auto-elado-hihetetlen-jo-fogyasztassal.html[/url]
Lesz egy kút Bp-en, na bumm, érzésem szerint nem oszt, nem szoroz, ez csak kirakatpolitika. És hogy megvegyük a drága benzint és gázolajat, majd jól elfelejtik kiépíteni az olcsóbb lehetőséget biztosító CNG hálózatot.
Na ezert van annyi szlovak rendszamu auto itthon! Talan ha eltorolnek a regadot akkor kevesbe erne meg kivinni/papiron be sem hozni a kocsikat, es akkor azokra is itthon lennenek befizetve az adok meg a biztositas (amin szinten ado van). Es a szegeny emberek es jobban jarnank mert nagyobb valasztek allna rendelkezesukre.