Hirdetés

Így lehet töltőállomásod otthon a legegyszerűbben, legolcsóbban

Termékteszt: AGT Combo Type2 Easy elektromos autó töltő

Villanyautóhoz akár 200 ezer forintból is vehetünk otthoni gyorstöltőt. Vannak modellek, amelyekhez szinte elengedhetetlen.

Egy jól megtermett laptoptöltőnyi az AGT Combo töltője. A Type2 végűnél valamivel olcsóbb a Type1 végű, de létezik cserélhető kábeles is. Ez a készülék nem egész 200 ezer forintos árával a legolcsóbb Type2 töltő

A villanyautók kapcsán az örök kérdés, hogy hol és mikor töltjük. Szerencsések vagyunk, ha tudjuk otthon, munkahelyen, máskülönben közterületi töltőket kell keresnünk. Ha hosszabb távokat kívánunk megtenni, akkor a legtöbb autóval villámtöltőket keresünk. Egyre többször már csak azért is, mert az újabbnál újabb villanyautókban sokszor akkora akkumulátor van, hogy hagyományos konnektorról egy éjszaka sem tudjuk őket feltölteni. Ilyenkor jön képbe az otthoni gyorstöltő telepítése. Ha pedig már gyorstöltőt veszünk, talán a legjobban a mobil gyorstöltővel járunk, az ugyanis mindig velünk lehet, a töltőállomást magunkkal cipelve igazából nincs szükségünk másra, mint egy ipari csatlakozóra a gyors, akár 22 kW-os töltéshez. Az eTour kapcsán már találkoztunk ilyen készülékekkel, hiszen a felkészültebb versenyzők ilyennel felszerelkezve érkeztek, most viszont a hazai gyártású és nem egész 200 ezer forintos árával a piac legolcsóbbjának számító AGT Combo Type2 Easy elektromos autó töltőt próbáltuk ki. Eredendően téligumitesztünkhöz kívántuk kölcsönkérni, de igazából már a Renault Zoe tesztjekor beszereztük, ugyanis az az egyik olyan villanyautó, amihez igazán ajánlott.

Hirdetés

A legtöbb mai villanyautó a Type2 kábelt fogadja, ha autónk még Type1-es, nem is biztos, hogy van értelme a töltőnek, azok ugyanis jellemzően szerényebb töltőáramot vesznek csupán fel

A töltés kapcsán csak az egyik oldal, hogy a töltő tud 22 kW-os töltést adni, azt pedig az autó invertere határozza meg, hogy mekkora töltést tud fogadni, hiszen a hálózatból váltóáram érkezik, az akkumulátor, illetve a hajtó villanymotor pedig egyenáramú. A mai modellek közül a Zoe és a dupla fedélzeti töltővel szerelt Teslák, valamint a nagyobb inverterrel rendelt smartok fogadnak 22 kW-ot, az első szériás alap Nissan Leafek 3,3, a feláras töltővel szereltek 6,6 kW-tal tölthetők, utóbbit tudja a Ford Focus Electric, a Hyundai Ioniq vagy a Kia Soul EV, de csak az előbbit a Volkswagen e-Golf, e-up! és a Citroën C-Zero/Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iOn trió is. Utóbbiakhoz nyilván nincs túl sok értelme egy ilyen töltőnek, bár a gyári 10 A-s alap töltőhöz mérten náluk is jelentősen csökkenthető a töltési idő, persze nem olyan drasztikusan, mint mondjuk a Zoe esetén.

Mindkét méretű ipari csatlakozóhoz, de még hagyományos konnektorhoz is van adapter az AGT töltőjéhez, utóbbival legfeljebb 16 amperrel tudunk tölteni

Fontos tudni azt is, hogy nem minden esetben, nem minden hálózaton tudjuk 22 kW-tal használni a töltőt. Ellenőriztetni kell a hálózatot. Németországban és persze itthon is futottunk bele olyanba, hogy hiába van meg az ipari csatlakozó, a mögötte lévő kismegszakító nem bírja el a maximális töltőáramot. Az AGT töltője kijelző nélküli, de ezen is tudjuk állítani a töltőáram erősségét 5 és 32 A között, ehhez a rajta lévő egyetlen nyomógombot kell használni, plusz a villogó LED-et figyelni. Ha egyszer beállítottuk, addig megjegyzi, amíg áramot kap.

A maximális, három fázisos, 32 amperes csatlakozással kapunk 22 kW-os töltőáramot, ezt azonban ma még csak egy-két villanyautó fogadja

Magának a töltőnek minimális a mérete. A rajta lévő töltőkábel, illetve a kapott adapterek foglalnak több helyet, de az egész szett belefér egy nagyjából laptoptáskányi, s a töltőhöz adott masszív és zárható hordtáskába. Ilyen mobiltöltőt vásárolva nem csak az otthoni töltés ideje csökkenthető,

a hosszabb távú villanyautózások töltőparája gyakorlatilag kiküszöbölhető.

Nincs tragédia, ha egy töltőoszlop nem működik (ilyen bárhol és bármikor előfordulhat), ha találunk egy ipari csatlakozót, ami azért nem vészes ritkaság, máris akár 22 kW-tal tölthetjük villanyautónkat. Építkezők figyelem, a parkolókhoz legalább az ipari csatlakozót (és persze az ahhoz kellő kábelt) ajánlott kiépíteni, mert egyre több autós fog az iránt érdeklődni!

Egy gomb, egy LED – ezekkel tudjuk állítani, hogy milyen erős töltést kapjunk

Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.11.21. at 21:51
    Permalink

    Nagy ökör vagy Katona Mátyás! Hogyan tudtál ennyi zagyvaságot összehordani ebben a cikkedben Ha ennyire nem értesz a töltéshez, akkor bölcsebben tennéd ha nem írogatnál!

    • 2017.12.04. at 19:58
      Permalink

      Kedves slaakku!

      Gyakran én sem értek egyet a szerzővel a (valódi) műszaki kérdésekben. De hozzászólásod nem tartalmaz semmilyen konkrétumot. Ha megírod és megérveled, mivel nem értesz egyet a szerzővel, megvitathatjuk. De addig sajnos Rád illenek ezek a szavak: “bölcsebben tennéd ha nem írogatnál”.

  • 2017.12.04. at 20:07
    Permalink

    És most a mondat, ami szerintem nem korrekt így:
    “Egyre többször már csak azért is, mert az újabbnál újabb villanyautókban sokszor akkora akkumulátor van, hogy hagyományos konnektorról egy éjszaka sem tudjuk őket feltölteni.”

    Ez a mondat csak akkor helyes, ha úgy érkezünk haza, hogy szinte teljesen lemerítettük az aksit és (!) ha úgy használjuk az autót, hogy a kérdéses éjszaka elteltével újra nekiállunk teljesen lemeríteni.

    Mindazonáltal ha nem is elengedhetetlennek, de nagyon kívánatos cuccnak tartom a mobil kütyüt, amin keresztül használhatjuk az ipari aljzatokat. Sok lehetőséget nyithat egyik másik cégnek is…

Vélemény, hozzászólás?