Iksz van, összkerékhajtás nincs – Hyundai ix20 teszt

Hyundai ix20 1.4i Life Plus AC teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Elkezdett trükközni a betűkkel a Hyundai: az ix20 esetében még felárért sem rendelhető 4x4 hajtás, de az X benne van a típusjelzésben. Hogy miért? Mert egyterű!

A Hyundai ix20 és a korábban már tesztelt KIA Venga esetében egyszerűen megkerülhetetlen az egymáshoz való méregetés, ugyanis a két típus műszakilag szinte teljesen azonos. Összességében a Vengától tavaly kellemes emlékekkel vettünk búcsút, és úgy véljük, nem előre lelőtt poén, hogy az ix20 sem okozott különösebb csalódást.

Ha lehetek szubjektív, eddig KIA párti voltam a karosszériák tetszési sorrendjének felállításában: nekem az i10 helyet a Picanto jön be, mint ahogy az i30u helyett a cee’d, vagy éppen az ix35 helyett a vagány külsejű Sportage a dél-koreai favoritom. Most azonban fordult a kocka! Bár a Kovács Miklós vezette dizájncsapat szépen megoldotta a házi feladatot a Vengával, számomra az ix20 valahogy izgalmasabb jelenség. Jól áll neki a trükkös, krómos hűtőmaszk, az érdekes osztású fényszóró, minden vonal, ív, törés a helyén van, egyszóval abszolút kerek a történet. Mivel sokszor kapunk kritikát, hogy a civil életben az emberek ritkán vásárolnak extrákkal zsúfolt, a sajtókényeztető tesztautókhoz hasonlatosan drága modelleket, kifejezetten örültünk a Life alapváltozatnak, amely azért nem volt teljesen üres – a 130 ezer forintos Plus csomagban ülésfűtés, riasztó, ködfényszóró, és bicskakulcs foglaltatott benne. A fekete szín nem áll jól az autónak, a sötétség mindent elnyel, továbbá hiányoznak a csecsebecsék. A felni dísztárcsás, a tükörházban nem lehet irányjelző, a játékos, pókháló-mintázatú hűtőrács Life szinten nem rendelhető tartozék, akárcsak a projektoros fényszóró, és ez valójában a szomorú kezdet, mert sok praktikus dolgot még külön pénzért sem lehet megvenni – ügyes taktika ez a vevők terelgetésére a drágább változatok felé.

Az ember azt hinné, egy fapados autó belülről kizárólag katasztrofális lehet, de nem, pontosabban az ix20 nem tartozik a csalódást okozók közé. A fekete műszerfal-felsőrész és ajtóperem ízléses összhangot képez a világos, homokszín és barna között egyensúlyozó többi műanyaggal, illetve az ülések törődést igénylő kárpitozásával, és mindehhez az ezüst betéteket sem vitték túlzásba, pedig jutott belőle a középkonzolra, valamint a kormányra egyaránt. A légkör a sok kemény burkolat ellenére vitathatatlanul otthonos, a középkonzol szimmetrikussága már-már pihentető látvány, igaz, az egymásba tett tekerőgombokkal a szellőzőrendszer kezelése - bár egyértelmű, azért kezdetben - némi megszokást igényel. Az alapvető komfort megvan, ezen a szinten talán a légkondicionáló a legfontosabb tétel, és a manuális klíma nem is hiányzik, de a Life ezen kívül még MP3-as, kormányról vezérelhető CD-rádióval, USB csatlakozóval, első elektromos ablakkal, hűthető kesztyűtartóval, központi zárral, és fedélzeti számítógéppel kényeztet. Ahogy a Venga, úgy a 60:40 arányban dönthető, sínen tologatható hátsó üléseknek köszönhetően az ix20 is jól variálható, amely éppen ezen egyterűsége, és nem a terepjáró mivolta miatt viseli az X-et a típusnevében.

A Hyundai-KIA csoporton belül az 1,4 literes benzinmotor 109 lóerős változatban is elérhető, az ix20 viszont a gyengébbik, 90 lovassal fut. A lovak azonban maximum autópályán hiányoznak, a városi tekergéshez még éppen megfelelő ez az alapmodell, amely a sarkokra kitolt kerekek ellenére is kellőképpen fordulékony. A kormány, a váltó, a fék nem ad okot különösebb panaszra, minden részegység problémamentesen teszi a dolgát, és ennél többet mi sem vártunk el. Emlékeink szerint a Venga futóműve nem volt ennyire komfortos, de ismerve a hazai utak állapotát, ez a változtatás inkább előny, mint hátrány. Mivel nincs hatodik sebességfokozat, az ötödik gang áttétele pedig nem extrém hosszú, a gyors etapok csak pörgetett motorral küzdhetők le, a vártnál nagyobb menetzajjal, és ilyenkor a fogyasztás is számottevően megugrik.
Végezetül számoljunk. Az ix20 Life AC ezer forint híján 3,5 millió forintba kerül, és ezért voltaképpen minden olyan tartozékot megkap, ami az átlagos igényeket kielégíti. A tesztautó rendelkezett továbbá a 130 ezer forintos Plus csomaggal, így a végösszeg 3,63 millióra rúgott. Kisautós mértékkel ez kedvezőnek mondható, hiszen például egy új Suzuki Swift is ezen az árszinten mozog, és a Hyundai helykínálata, variálhatósága így azonnal felértékelődik. A dél-koreai típus azonban nem remekel a biztonság terén: amíg a testvérmodell Venga már LX kivitelben is komplett, addig az ix20 csak plusz 125 forintért lesz ESP menetstabilizálóval és TCS kipörgésgátlóval felszerelt. Dicséretes viszont, hogy a környezettudatosság nem modellfüggő, a start-stop rendszer (ISG) az összes változathoz rendelkezésre áll, egységesen 100 ezer forintért.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1396 cm3
Teljesítmény:
66 kW (90 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
137 Nm 5000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,8 s
Végsebesség:
168 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,7 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4100 mm
Szélesség:
1765 mm
Magasság:
1600 mm
Saját tömeg:
1178 kg
Össztömeg:
1710 kg
Tengelytáv:
2615 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Csomagtér:
440 l
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1396 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
mechanikus - 5 fokozatú
Nyomaték:
137 Nm 5000 1/min-nél
Teljesítmény:
66 kW (90 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
168 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,8 s
CO2-kibocsátás:
140 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,7 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?