Ilyen a fullextrás Toyota Yaris Cross!
Kipróbáltuk a friss Yaris Cross fullextrás változatát - megér ennyi pénzt?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy modell sikerességét az eladott példányszám határozza meg, ezzel pedig a Yaris Cross rendkívül jól áll. A frissítéssel ráadásul nagyobb teljesítményt és kedvezőbb fogyasztást ígér a márka? De mit mutat a valóság? Utánajártunk!



Az utastér hozza a Toyotától elvárt szintet, vagyis logikusan felépített, vagy azt is mondhatnám életre tervezett. Jelen esetben a digitális műszeregység, és a multimédiás kijelző is 12,3 colos, de mindkettő rendelhető 7 colos átmérővel is. Előbbinél kifejezetten tetszett a személyre szabhatósága, rengeteg opció közül lehet választani, többek között a hajtásláncot is, hogy éppen a villany vagy a belső égésű motor hajtja az autó. Ezt egyébként enélkül is látni, hiszen EV módban a műszeregység bal oldalán felvillan egy zöld kisautó piktogramm.

Ami a műszerfal többi részét illeti, szintén nem érheti szó a ház elejét. Hatalmas plusz pont a külön klímapanel megléte, amely hagyományos nyomógombokkal és tekerőkkel vezérelhető, így akár napok alatt megtanulható a kiosztása, „vakon” is lehet állítgatni. A középkonzolon a váltókar a leghangsúlyosabb elem, de innen vezérelhető többek között a visszagurlásgátló, vagy az elektromos rögzítőfék is.

A csomagtér nagyjából hozza a kategóriaátlagot az összkerekes modell esetében, számszerűsítve 320 liter (az elsőkerék-meghajtásúnál 397), viszont a hátsó üléssor lehajtásával 1097 literre bővíthető az űrtartalom.
Na, de nézzük a legfontosabb változást, vagyis a hajtásláncot! A Yaris Cross a frissítéssel megkapta a Toyota ötödik generációs öntöltő hibrid hajtásláncát. A gyakorlatban ez 116, vagy 130 lóerőt jelent. Mindkettő rendelhető elsőkerék- és összkerékhajtással is. A tesztpéldányban az 1,5 literes, háromhengeres benzinmotor (önmagában 92 lóerős) az elektromos rásegítéssel 130 lovat képes kipréselni magából 185 newtonméteres nyomaték társaságában. Önmagában ez nem tűnik soknak, viszont a fullextrás változat tömege úgy, hogy mindkét tengelyen hajt az autó nincs 1,3 tonna.
A gyári értékek szerint a kombinált fogyasztás 4,5 és 5,4 liter között alakulhat 100 kilométerre vetítve. A tesztidőszak alatt a valós étvágy 6,47 l/ 100 kilométerre jött ki. Ez nagyjából fele-fele arányban gyorsforgalmi úton történő közlekedésből és urbánus használatból tevődött össze.
Nagyvárosi környezetben igazi élmény a Yaris Cross-szal közlekedni. A Toyota szerint ilyen körülmények között az út 38 százalékában kizárólag villany hajtja az autót, ám érzésre mintha ez több lett volna. Ebből kifolyólag a menetkomfortba sem rondítanak bele a környezeti zajok, hiszen a belső égésű motort is ritkán hallani, ami nem véletlen, hiszen a mérnökök a frissítéssel megvastagították a szélvédőknél a hangszigetelést, de a motorháztetőbe is tettek némi extra „bélést”.
A várostáblát elhagyva kicsit árnyalódik az összkép. Valószínűleg nem mondok meglepőt azzal, hogy a szélzaj autópályás tempónál jól hallhatóan felerősödik, szerencsére nem annyira zavaró, hogy ne lehessen beszélgetni a jobbegyen utazóval, vagy emiatt kelljen bömböltetni a zenét, de nem tudja hozni a C-HR vagy a RAV4 zajszűrő képességét. Cserébe a futómű kárpótol, hiszen remekül hangolták, még a nagyobb úthibákat is tűrhetően kimozogja, sőt, az e-CVT váltó is egészen vállalható, ez volt az első tesztautó, amelyben egyáltalán nem zavart a viselkedése.
De mennyibe is fáj mindez? A gyengébb, 116 lóerős kivitel, elsőkerék-meghajtással Active felszereltségi szinttel 9 940 000 forintról indul. Ha már összkerekes verzióra fáj a megrendelő foga, akkor minimum 11 440 000 forintot kell letennie az asztalra, viszont itt a belépő szint már a Comfort csomag. A 130 lovas verzió indulóára fronthajással 11 540 000 forint Style felszereltséggel. A tesztpéldány éppen a kínálat másik végletén helyezkedik el. Vagyis a Premiere Edition pakkal érkezik a VIP csomaggal megtámogatva, így a minimum ára rögtön 15 245 000 forintra ugrik. Utóbbi olyan extrákat tartalmaz - teljesség igénye nélkül - mint a panoráma napfénytető, a LED Matrix adaptív fényszórók, vagy épp a JBL hifirendszer, amely 8 hangszórót foglal magába. Az aktuális árlista szerint a márka minden egyes modellből 600 ezer forintot enged, de támogatott finanszírozással is 400 ezerrel kevesebbért vihető haza minden Yaris Cross.
Árak
Tesztmodell alapára
12 690 000 Ft (2024.12.18.)
Tesztautó ára
15 245 000 Ft (2024.12.18.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1490 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
185 Nm 3600-4800 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,3 s
Végsebesség:
170 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,5-5,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4197 mm
Szélesség:
1765 mm
Magasság:
1595 mm
Saját tömeg:
1290 kg
Össztömeg:
1775 kg
Terhelhetőség:
485 kg
Tengelytáv:
2560 mm
Karosszéria-kivitel:
crossover
Csomagtér:
320-1097 l
Motor és váltó
Motor:
Öntöltő hibrid
Motorosztály:
EURO 6 AP
Hengerűrtartalom:
1490 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
e-CVT
Nyomaték:
185 Nm 3600-4800 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
170 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,3 s
CO2-kibocsátás:
103-122 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,5-5,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,47 l/100km
Én inkább egy jól felszerelt hibrid Konát vennék helyette.
12-12,5 millióért egész jónak tűnik.
A futóműben, anyaghasználatban bizti jobb mint a yaris.
No meg könnyebb a bejutás a hátsó üléssorba és jobban használható is.
Igen, amit irtál abban biztos jobb mint a Yaris. Viszont az erőátvitel tartósabb mint a Kona megoldása.
Kár, hogy az egyre gyengébb beltéri minőséggel akarják a Lexus felé tolni a vásárlókat….
Döntés elött, ami érdekes lehet, 70 km/felett megjön a 3 literes Toyota Yaris Cross erőforrás hangja, 100-110 Km/h nél pedig azért valljuk be, hangos, 69-72 dB feletti értéket produkál függetlenül az extra hangszigetelés ellenére. A Lexus LBX -ben, ahol ugyanez az erősforrás található, ott megtudták oldani, hogy csendes legyen az autó. A Lexus LBX -ben az ajtók vastagabbak és extra hangszigeteltek és a motor térben is több hangszigetelés van.
A másik alternatíva az új CH-R. Ez pedig drágább autó, de alacsonyabb felszereltség mellett árban hasonló. Valamint nem annyira hangos mint a Yaris Cross. Méretben nincs nagy különbség a kettő között. A Yaris Crossban a hátsó ajtó nem annyira nyílik ki. Az Aygoban, C-HR ben is jobb a hátsó ajtó nyílás mérete. Kisgyerek bepakolásnál ez is lehet szempont. Az új C-HR -ben a hátsó ajtó üveg még mindig kicsi felületű és bunker hatása van. Gyerekek nem imádnák. Yaris Crossban a hátsó ablak mérete megfelelő. Fogyasztásban a C-HR kevesebb kilengéssel hozza a gyári adatokat és csendes. A Yaris Cross -ban picit lehet alacsonyabb a fogyasztás csak városi használat mellett a C-Hr hez képest, azonban autópályás közlekedésnél a 5,2l feletti mér értékek is simán becsúszik a használat során. A Yariss Cross elsődlegesen csak városi autó. Alternatívája a Yariss Crossnak a Honda Jazz aminek a belső tere jobb minőségű anyagokkal felszerelt, azonban az ára is magasabb. Az olcsóbb kategóriában ott a Suzuki Vitara, S Cross, nagyobb belső térrel, csendesebb motorral, de puritánabb anyagokkal és magasabb fogyasztással.