Közel 30 forinttal lesz drágább a gázolaj, mint a benzin
Jelentős áremelést kap a gázolaj, marad a benzin ára
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Rég nem látott mértékben emeli a gázolaj árát a MOL szerdán, a benzin ára ugyanakkor ezúttal nem változik.
Mivel szerdán 8 forinttal emelkedik a gázolaj ára, az átlagár esetében már literenkénti 435 forint lesz, a benziné 406 forint marad - literenként
Múlt héten kétszer is emelkedtek az üzemanyagárak, mindkét alkalommal teljesen azonos módon, a benzin ára 5-5, a gázolajé 6-6 forinttal emelkedett előző héten. Most szerdán a Holtankoljak.hu információi szerint csak a gázolaj ára emelkedik, ám az igen jelentős mértékben, újabb 8 forinttal kerül feljebb.
Szerdától így a gázolaj ára - átlagos szinten - már 435 forint lesz, míg a benziné marad 406 forint - természetesen literenként. Marad természetesen az egyes töltőállomások közötti igen jelentős, akár literenkénti 50 forintos árszórás, mely következtében a drágább helyeken a dízel üzemanyag ára gond nélkül túl fogja lépni az eddigi átlagár szerinti - 450 forintos - csúcsszintet. További rossz hír, hogy az előrejelzések szerint az idei évben az átlagár szerinti - 2012-es - rekord is meg fog dőlni.
Korábban, amikor még a dízel lobbi erősebb volt egy EPs képviselő indítványozta hogy ne liter alapján legyen az adó meghatározva, hanem a benne lévő energiától, azaz a üzemanyag elégetése során természetes módon keletkező CO2 vele korreláljon. Ez 14%kal magasabb gázolaj árat jelentett volna a benzinhez képest. Jelenleg is teljesen természetesnek vesszük hogy a 100%os ívólé drágább mint a 12%os, vagy a 1,5%os tej olcsóbb mint a 3,5os. Ha ezt az igazságosabb CO2 alapú üzemanyadózást néznénk kb. 55 forinttal kellene drágábbak lennie a gázolajnak. Plusz érthetetlen módon 10 Ft vel kevesebb a jövedéki adó a sokkal szennyezőbb gázolajon. Csak a fent leírt két módon igazságossá alakított árak esetén egyből nem lenne annyi dízel személyautó.
És TERMÉSZETESEN figyelembe vetted a benzinek jelentősen magasabb átlagfogyasztását is. Ha már igazság, akkor arra kellene koncentrálni, hogy összességében az adott típusú üzemanyagot használó gépjárművek kevesebb CO2-t juttassanak a levegőbe, mondjuk 1000 darabra vetítve. Most ültem át 1.6 benzinesből (átlagfogyi: 9L) egy 1.6 dízelbe (átlag: 5,6L). Ez 38%-os üzemanyagmegtakarítás, és nagyjából az átlagot reprezentálja. Ha az általad említett 14%-kal magasabb CO2 emissziót vesszük alapul, még mindig 24%-kal vagyok beljebb, mint előtte. És egész biztosan van még 1000 másik szempont, amit figyelembe kell venni, ha ilyen alapokra akarjuk helyezni az árkalkulációt – de sosem akartuk, mindig csak az olajlobbi strómanjai dolgoznak gőzerővel.