Lavinát ígér december közepéig útjainkra a rendőrség

Országos sebességellenőrzési akciót indít a rendőrség

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A rendőrség a sebességtúllépések megelőzése, valamint a gyorshajtók kiszűrése érdekében e héten elindítja Lavina névre hallgató programját.

A sebesség nem megfelelő megválasztása és az ezzel összefüggő sebességtúllépés hazánkban és Európa más országaiban továbbra is az első helyen szerepel a közúti közlekedési balesetek okai között - írja az ORFK. Az ilyen jellegű szabályszegésekre visszavezethető balesetek megelőzése, valamint a szabályszegők hatékony kiszűrésének érdekében számos gyakorlat létezik. A rendőrség preventív tevékenysége mellett nem maradhat el a hatósági ellenőrzés, amelynek keretében a rendőrök a közutakon gyakran és visszatérően végeznek - elsősorban a leginkább balesetveszélyes cselekmények és más jogsértések visszaszorításának érdekében - sebességellenőrzést. Gyakran előforduló magatartás, hogy az ellenőrzést észlelő gépjárművezető az adott helyszínen lassít, de azt elhagyva - bízva a további rendőri ellenőrzés hiányában - ismét a megengedett legnagyobb sebességet túllépve folytatja útját.
Utóbbira válaszul a rendőrség egy régi gyakorlatát követve ismételten végrehajtja „Lavina” elnevezésű ellenőrzését, amely a sebességmérések láncszerű, gördülő jelleggel történő végrehajtását jelenti. A sebességellenőrzési helyek egymáshoz viszonylag sűrűn, egy adott út teljes hosszára, vagy annak éppen egy meghatározott szakaszára összpontosulnak. Az ellenőrzéseket a rendőri szervek 2013. október végétől 2013. december közepéig hajtják végre. Az országos „Lavina” sebességellenőrzés érinti a legforgalmasabb utakat, beleértve a gyorsforgalmi úthálózatot is. A fokozott rendőrségi kontrollra már ezen a héten számítani kell. A rendőrök nemcsak a sebességtúllépések ellen lépnek fel, hanem ellenőrzik többek között a gépjárművezetők ittasságát és a biztonsági öv használatát is.
Hirdetés
A szabályszegések visszaszorítása sokszor csak a járművek megállításával és helyszíni intézkedéssel lehet igazán hatékony, ezért a rendőrség a meghirdetett ellenőrzés-sorozatának keretében leállításos, kitereléses ellenőrzéseket egyaránt alkalmaz mind az autópályákon, mind a főutakon. A láncszerű ellenőrzéseken túl más rendőri kontrollal is találkozhatnak a közlekedők, a „Lavina” ellenőrzésekre minden megyében több alkalommal sor kerül év végéig.
A szabályok betartása nem csak a közlekedésbiztonság, a bírságok elkerülése miatt is különösen fontos, persze tudni kell, hogy az előírások sem véletlenül születtek, így követésük nem elsősorban pénztárcánk megkímélése miatt fontos.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    A mai technikával egyszerűbb lenne minden autóba beépíteni egy kis gps-es kütyüt (mobiltelefont) és ha megengedettnél gyorsabban megy már küldi is a büntit. Vagy ugrik a sim kártyáról a zseton azonnal. Szép új jövő.

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    A gyorshajtás valöban nagy probléma, azonban úgy gondolom, hogy a balesetek megelőzésében csak keveset nyom a latban. Persze tény, hogy az állam részéről a legegyszerűbben kezelhető, eszközök beszerzése + állomány allokálása és dől a bevétel. Mindenki türelmetlen és gyorsan hajt, maguk a rend őrei is a politikusokról nem is beszélve akik megkülönböztető jelzés nélkül is tudnak rohanni. Ha tényleg a balesetmegelőzés a cél akkor szerintem inkább az utak minőségét kellene javítani. Szinte alig van elfogadható minőségú úthálózatunk, kátyúk, nyom vájúk, polirozódott kopott út felület, csak néhány példa ami drasztikusan növeli a féktávot! Szrintem a gyárak által megadott féktáv adatokhoz simán hozzá adhatunk 5-15métert is! Persze egyszerűbb büntetni sem mint utat építeni. Sajnos ez magyarország. Aztán itt van még a figyelmetlenség faktor is, szinte nem is látok olyan sofőrt aki ne telefonálna folyamatosan kézben tartott telefonnal vezetés közben. Igaz minden mást szabad vezetés közben, dohányozni, enni, inni, sminkelni stb. Furcsa dolog a jogalkotás, hogy mit tilt és mit nem. Ha ténylegesen megelőzés a cél akkor érdemes lenne gazdasági alapok helyett az ésszerűséget és a valóban szükséges lépéseket megtennie az illetékeseknek.

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    [i]Az a vicc, hogy ha annyit mond az illető, hogy így érezte biztonságosnak, hogy lassan megy, senki nem meri azt kétségbe vonni hivatalosan.[/i]
    nappal, jó látási viszonyok esetén, már küldeném is orvosi alkalmasságira..

    [i]Ebből a szempontból a gyorshajtás más tészta, mert ott van egy limit, amit nem léphetünk túl. [/i]

    az indokolatlan lassú haladásra pedig jogszabály van:
    KRESZ 26.§ 5. pontja: nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza.
    Akadályozás:
    ha valaki a közlekedés más résztvevőjét a szándéka szerinti menetében, mozgásában, továbbjutásában gátolja, hátráltatja, a célzattól eltérő közlekedési magatartásra kényszeríti….

    Az indok helyességét meg ítélje meg a rend őre, ha kell orvosi vizsgálattal, vagy a jármű műszaki felülvizsgálatával…

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Az a vicc, hogy ha annyit mond az illető, hogy így érezte biztonságosnak, hogy lassan megy, senki nem meri azt kétségbe vonni hivatalosan.
    Amiről te beszélsz, az más. Ha valaki öreg, vagy egyéb okból alkalmatlan, az egy másik kérdés, de rengetegen nem ezért cammognak, hanem mert ennyivel van kedvük menni. Ezt pedig sajnos lehetetlen kiszűrni, az embereket bármilyen hihetetlen is, nem lehet gyorsabb tempóra kényszeríteni, mert ha balesetet okoz, ki vállalja a felelősséget? Az aki gyorsan ment, vagy az, aki erre biztatta őt?

    Szóval ez mindenkit bosszant, veletek együtt engem is, de be kell látnunk. hogy nincs az a jogrendszer, ami gyorsabb haladásra kényszeríthetne bárki.
    Ebből a szempontból a gyorshajtás más tészta, mert ott van egy limit, amit nem léphetünk túl.

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Mikor seprűvel kell felsperni valakinek a maradványait az útról, akkor szerintem teljesen mindegy, hogy mekkora volt a keresete, a mennyországban ezt már nem kérik számon az emberen. Ráadásul nem hiszem, hogy egyenes arányosság lenne a jövedelem és a halálos balesetek száma között – Merciben legalábbis biztos nehezebb meghalni, mint egy Swiftben. Márpedig a pénzbeszedésen túl az egyik legfőbb indok az EU-s célkitűzés teljesítése is (2020-ig felére kell csökkenteni a közúti balesetekben elhunytak számát). Az előző baleset-megelőzési program célját páran megközelítették (40%+), de senki nem teljesítette (akkor is 50%-os csökkenés volt tíz évre). Ehhez képest nálunk meg még nőtt is az elhunytak száma, mert több autó lett az utakon. Jelenleg minden tagállamban vannak ilyen programok, nem hungarikum a “Lavina”. Tapasztalatok szerint az iskoláskori nevelésen és a biztonságosabb utakra (autópálya) terelésen kívűl ez a legjobb módszer a közlekedési balesetek számának csökkentésére – és még jövedelmez is. Hát hülyék lennének nem traffizni.

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Sok lúzer ahogy vezetni sem tud, úgy a gyorsan haladáshoz is bamba, aztán bemérik őket:))))
    Utána vinnyognak, ha az államkasszába be kell köhögni egy kis aprót.
    Kritikán aluli a sok okos.

    (akinek nem inge, nem veszi…….)

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Valóban az lenne a reális, hogy a vagyoni helyzethez kössék a büntetést. Ez Finnországban lehet, hogy működik, de nálunk nagyon nehéz lenne kivitelezni. Egyrészt a vagyoni helyzetre nincs egzakt mérőszám, csak a jövedelmekre tudna támaszkodni a hatóság. Ebben az esetben pedig olyan helyzetek adódnának, hogy a jellemzően minimálbérre bejelentett vállakozók – akik amúgy Mercivel, 5-ös BMW-vel járnak – kevesebbet fizetnének, mint a valóban 120 ezres bruttó jövedelemmel rendelkező, ebből élő alkalmazottak.
    A bírság tételei irreálisan magasak, ez nem vitás. Kolláth György alkotmányjogász egyszer elemezte a tévében, hogy az irreális, hogy valakire egy gyorshajtás miatt – aminek a társadalmi veszélyessége azért csekély – akkora birságot kirónak, hogy romba dönti a teljes életét. Az ország jó része fizetéstől fizetésig él, így elég egy 30-60 ezres bírság is ahhoz, hogy komoly bajba kerüljön. Ezzel a lavina akcióval meg lehetséges, hogy ha egy 100 km-es szakaszon az autópályán 150-nel végigmész, akkor akar 5-10 alkalommal is kiróják rád a 30 ezres büntetést.
    A gyorshajtásból adódó balesetek száma pedig azért magas, mert a statisztika “churchilli”, vagyis összemossák az abszolút és a relatív gyorshajtást. Vagyis ha te ködös időben 30-cal mész és koccansz eggyet, akkor mondhatják azt, hogy a baleset gyorshajtásból adódott, mert abban a ködben csak 20-szal szabadott volna menni. Így a statisztikában a gyorshajtásból okozott balesetk száma eggyel nő, akkor is ha csak 30-cal mentél, ott ahol 50-nel lehetne a KRESZ szerint.

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    az indokolatlan lassú haladásra is elég kevés ok van..amit felsoroltál, hát hogy mondjam…kilóg a sorból erősen..
    műszaki probléma: semmi gond, háromszög az ablakban, esetleg vészvillogó(szabálytalanul)..megértem, leszarom…
    szemébe por (inkább cigihamu), lelassít, kitörli, megy tovább , leszarom (kb fél perc.)..ha nagyon belemegy félreáll, mert veszélyes!!!
    tüsszent…hát ide nem írnék semmit…

    Beszéljünk arról hogyha több 10 kilométeren megy valaki lassan nem műszaki hiba miatt,és nem egészségi állapota miatt hanem csak mert nem látta a lakott terület vége táblát, a házak miatt azt hiszi lakott területen megy, spórol az üzemanyaggal, bámulja a tájat…ugyanis ha egészségi állapota rossz, vagy menet közben lett rosszul, akkor úgy is veszélyezteti a többi közlekedőt..álljon félre hívjon mentőt..ha meg olyan öreg, akkor adja vissza a jogsiját, vagy ne vezessen (nagyapám simán letette a kocsit és belátta hogy ez neki már nem megy…)…ilyenekről beszéljünk, ne arról a max pár percig tartó lassú haladásról…
    pont egy hete ismét ilyen balfasszal akadtam össze, a 70-es táblánál 50-nel rollerezett..tudtam hogy rendőrök vannak az úton, mert láttam őket hogy igazoltatnak, de akkor is megelőztem, hiszen szabályosan közlekedtem..Mondtam is az asszonynak, most tuti megállítanak, és ha belekötnek bármibe akkor az előttem tötymörgőre uszítom őket, vagy ha ezért is szívóztak volna akkor utolértem volna a pöcst és levertem volna rajta a kiszabott bírságot, ha kaptam volna bármiért is…..de érdekes módon nem állítottak meg…
    Szóval a gyorshajtásra is annyi ok van, mint amennyi a tartósan lassú haladásra…semmi…
    (most majd jönnek a kórházba mentem egy haldoklóhoz, vittem a gyereket a kórházba,élet-halál döntése volt az a megbeszélés amiről már el is késtem, meg tudomisén kik…itt csak halkan jegyzem meg hogy ha a beteg akit kórházba szállít vki személyautóval és a beteg meghal , az orvos feljelenti a sofőrt..ha ezért maradandó károsodása lesz a betegnek , akkor ő is perbe foghatja a sofőrt..attól függetlenül hogy “mi lett volna ha a mentő viszi”…)

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Akik az úton “élnek”azok érdekes mód mind tudnak normális tempóval haladni. Tudják mikor lehet padlóig nyomni, de azt is tudják mikor kell óvatosnak lenni. Meg kellene nézni(vizsgálni) és nyilvánosságra kellene hozni a balesetet okozó vezető vezetési tudását is ! De a túl lassú vezetőt is el kellene küldeni egy gyakorlati bemutatóra és ha ott tud teljesíteni akkor kellene csak megkérdezni ,hogy miért ment lassan. Érdekes,hogy a leggyakrabban a sort feltartó autók szinte egytől egyig a névtelen márkák valamelyike.Erre vajon mi a magyarázat?

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Régi dilemmám ez nekem is. Magam is büntetném, viszont ezer oka lehet valakinek lassabban menni. Panaszkodhat az autó műszaki problémájára, vagy bármi egyébre (belement a szemébe a por, tüsszentenie kellett…). Egzakt módon nehezen bizonyítható az indokolatlan lassú hajtás. A gyorshajtás viszont igen. Arra elég kevés ok van.

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Teljesen reálisnak találom, hogy anyagi hátteret is figyelembe veszik. Így kellene itt is csinálni és lehet, hogy több lenne az állambácsinak és nem kell “lavina trafikat csinálni”.

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Pár napja, a rádióban hallottam, hogy Finnországban, az anyagi helyzet alapján mérik a bírságokat. Ennek megfelelően, egy gazdag pasit, aki 50 helyett 77-tel ment, átszámítva, 28.000.000 Ft-ra bűntettek.

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Iveco: teljesen igazad van! Sokkal veszélyesebb ha valaki lassan megy és nem a forgalommal csordogál, közben előzgetik meg elég kritikus helyzetekben, de ilyenkor ha rendőr fellép ellene mit mondana a sofőr? Belátásaim és megítélésem szerint ezt a sebességet tartom biztonságosnak és az út viszonyainak megfelelően ítélem meg a sebességet. Igen és ebbe nem tud belekötni a rendőr vagy akárki mert ha gurulsz és becsúszol az árokba akkor is a rend őre azt írja és mondja, hogy nem az útviszonyainak megfelelően vezettél. Szóval halott is marad ez az ügy. Amúgy meg a mai autók eléggé színvonalasak, hogy maguk módján biztonságosabb mint egy dobfékes , azért más a tárcsa és a futóművek is másak mint régen. Egyedül autópályán láttam alsó határt jelző (70-nes) táblát, sehol máshol az országban

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Nálam is előfordult, hogy elbambultam vagy csak hátulról tolt a kamionos és kapásból becsúsztam trafiba. Nincs ezzel semmi probléma, figyeljen oda akkor az ember ha látja vagy csak tényleg okosan vezessen, viszont azzal nem vagyok kibékülve és rohadtul idegesít, hogy aki pl 400 000 keres és aki csak 80 000-nat adott trafinál adott sebességnél ugyan annyit fizet , semmi tolerancia nincs mint régen, hogy lekérték a munkáltatótól a fizetésed, hogy van gyereked és mérsékelt büntetést szabtak azokra ki, akik csórok mert nekik az a 30 ezer is eléggé megterhelő. Szóval úgy mint az egyik előttem író, hogy akinek pénze van az megtehet mindent akinek nincs az pusztuljon. Ha reális büntetések lennének , hogy aki pl 400-at keres azt vágják meg 170 -nel aki meg csak 100-at azt meg 20 vagy 25-30-al akár. Ha már lóvé kell akkor reálisan csinálnák legalább.

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Tengerimalac ez jó volt, igazad van.:-)
    Nálunk is a kis városunkban a hónap közepén mikor áthaladtam a főúton azt hittem rosszul látok. Micsoda mi van 30-as tábla?? Na ne szórakozz!! A főút közepétől végig a buszmegállóig szépen kirakták a 30-as táblát a fokozott gyalogosok az út mellett és keresztirányban haladnak tábla alá.Konkrétan erre a táblára gondolok.
    http://feol.hu/hirek/mar-nem-mindegy-melyik-tabla-mellett-autoztunk-el-1553646
    Eltelt 1 hét , ezen a héten hétfőn már ott állt az út szélén a 30-as tábla tövében a fekete 5-ös golf trafival.Mérte a városba érkezőket. Ugyanazon az úton a város határában kb 1,5-2km-el odébb meg a fehér T5-ös transporterből mérték a városból kifele haladókat.Mind 2 helyen sokszor állítottak meg autókat gyorshajtás helyszíni bírság kirovására. Az egyiket még hallottam is mondta a rendőr a másiknak, hogy ez 50 helyett 66-al ment ez 1 30000-s helyszíni bírság lesz. Egyébként kezd elterjedni elég sok helyen ez a 30-as tábla kirakás, ahol az elött 50-el lehetett menni és a rutinos sofőr 50-el is megy tovább míg be nem mérik. Ez annyira undorító szerintem.

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Azzal, hogy én nem tartok be bizonyos szabályokat nem vétek senki ellen.
    Max. akkor, ha balesetet okozok, de az a szabályokat betartva is lehetséges, hiszen egyértelmű, hogy nem a megengedett sebesség túllépése okozza a balesetek nagy részét hanem a tapasztalatlanság a figyelmetlenség a relatív gyorshajtás stb.

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    [i]“A másik tisztelete, egészsége, családja megérdemli, hogy a szabályok szerint közlekedj!”[/i]
    Ez idáig nagyon rendben van! Sajnos a szabályok milyensége az, ami a legtöbb esetben nem helytálló. Ezt akkor érzi igazán az ember, ha olyan országban jár, ahol meglepve tapasztalja, mennyire indokolt, és pontos az adott helyen egy egy korlátozás megléte. Ez ösztönösen is a szabályok fenntartás nélküli betartására kötelez. Magyarország nem ez a hely.

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Miért nem a lefotóz megállít kioszt rendszert alkalmazzák?
    Te is tudod a választ. Akkor dolgozni kéne nem csak mereszteni a seggüket a kocsiban a trafi meg végzi a dolgát.
    A statisztika meg egy rakás szerencsétlenség. Semmit nem ér. Ha kicsit többet kellene gondolkodni a baleset körülményeiről gyorsan ráhúzzák a gyorshajtást vagy a relatív gyorshajtást oszt csókolom.
    Pl.: autópályán mész valós 130-al belső sávban mivel kamionsor van. Kalapos sofőr 95-el kiteker eléd a két kamion közül. Te vagy a hibás mert relatív gyorshajtás, nem a körülményeknek megfelelően vezettél. Feltúrtad szegény kalapos sofőrt, mert még a követési távolságot se tartottad.

    Trafi csak pénzbehajtásra van. Soha nem olyan helyen mérnek ahol tényleg balesetveszély lehet.
    Látott már valaki mérést pl iskola kezdéskor vagy végekor az iskola előtt, mert én naponta járok arra (2 iskola előtt is) de még csak trafi szerű tárgyat se láttam.

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Tisztelt Xtom! Pont erről van itt szó. A rend éber őre lefotóz, két hét múlva jön a csekk. Azon kicsit gondolkodik az ember fia, hogy a képen valóban ott és akkor gyorshajtott-e. Aztán fizet erősen anyázva, vagy belemegy valami szélmalomharcba, aminek a végén 100 esetből 99-ben verve jön ki. “Nevelő”, a balesetveszélyes viselkedést kizáró cél a fasorban sincsen, mert az, akit megvágnak, napokig gyorshajthat. Ha netán arra készül valaki, hogy gyorshajtásos életművészetet folytasson, annak ott a különböző legális detektálók garmadája is. Üzenet: Ha van pénzed és szarsz a szabályokra tiéd a világ. A csóró tömegek meg szopnak. A frász kerülget, hogy a rendőrautó látványára pedig egyesek 90-ről is képesek befékezni 70-re, lakott területen kívül, mondván: Ebbe csak nem kötnek bele! Miért nem a “hagyományos” lefotóz, megállít, kioszt rendszert alkalmazzák? Ja, hogy ahhoz kéne több jard? Hiszen csak ebben az évben 3000-rel többen vannak a kormány-reklám szerint! Vagy ezek csak sűrítik az állományt netán a statisztikákat kozmetikázzák? Viszont értékelhető a cél a mozgalmukkal: közeleg az év vége, kell a pénz a költségvetésbe. (Ugye senki nem gondolja, hogy a nedves falevelekkel borított, sárfelhordásos takarítatlan úton, ahol a 90 van engedélyezve, de 70-el sem lehet a kanyart bevenni ott a mérés hatására csökken a baleset-veszély?) Hihi! Minap mobil 30-as táblánál mértek egy útkaparást álcázó útszéli murvahalom árnyékában lapulva nyílegyenes kétsávos úton lakott területen kívül! Hihi! A balesetmegelőzés vezette őket az tuti! Vagy esetleg más?

  • 2017.10.29. at 21:27
    Permalink

    Nekem ne mondják, hogy a “megvásárolható” jogosítvány a közlekedésbiztonságot szolgálja. Mehetek 250 km/h-val az autópályán, befizetem a csekket, hogy legközelebb megint tudjak száguldozni, így szolgálva a közlekedésbiztonságot. Akinek anyagi helyzete engedi nyugodtan száguldozhasson! Nem tudom, hogy csak nekem tűnik-e pénzgyűjtő akciónak? Ugyan statisztikákat nem bújok, de biztos vagyok benne, hogy annak javulásához az üzemanyagárak drasztikus emelkedése és a (közlekedő) személyautók számának negatív irányba történő változása nagyobb részben hozzájárult, mint Pintér úr és elődje “közigbírságos” látszatintézkedései.

Vélemény, hozzászólás?