Legális gyorshajtás az M0-on
Villany Porsche? Nem az igazi!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Abszurd, de létezik olyan szituáció, amikor szinte senkit nem érdekel, hogy épp egy Porschét vezethet, ilyen ugyanis, amikor a 911-es épp nem más, mint a Siemens elektromos hajtásláncának csomagolása.
Izmos megjelenésű, 19 colos alufelnikre állított, minimális hasmagasságú, de első próbája alapján csak az M0-áson álló autókhoz mérten dinamikus eRUF Roadster
Nincs kipufogóvég, hiszen emisszió sincs, legalábbis helyben
Belterével is zöld az eRUF, a fordulatszámmérő helyére sebességmérő került, a váltó helyét irányváltó kapcsoló vette át
Szinte némán suhan a villany-Porsche, fékezéskor a villanymotor természetesen visszatáplál az akkumulátorba
Noha a Magyarországra hozott, 997-es gyári kódú 911 Carrerán alapuló, 180 kW, azaz 245 lóerő teljesítményű, Siemens villanymotoros eRUF Roadster a gyári adatok szerint 7 másodperc „körüli” 100 km/órára gyorsulást ígér, és akár 220 km/órás tempót is tudhat, a még teljes mértékben tesztelés és fejlesztés alatt álló prototípus próbája nem hagyott maradandó élményt. Vérpezsdítő motorhang nélkül, halk villanymorajlással és nem túlzottan vehemensen kúszik felfelé a tempó, illetve a Porschék középső fordulatszámmérőjének helyére tett analóg sebességmérő, miközben lépked az eredeti, digitális is. A gyári mitfahrer 100 km/órás tempót engedélyezett, voltaképp ez is több, mint az M0 ezen szakaszán amúgy megengedett, a lezárt területen persze jó lett volna komolyabban odalépni az elektromos autónak. Talán a Porsche remek futó- és kormányműve miatt is, de ez a sebesség sétának tűnt. A száguldástól való visszatartás persze érthető, a padlógázas 100 km/órára gyorsításokból a tapasztalatok szerint mintegy fele annyit tud az eRUF alapváltozata, mint kilométerekből, a 29 kW-os lítium-ion akkumulátorokkal ugyanis kb. 150 kilométer a hatótáv, az akkumulátor szintjelzője pedig cirka 30 próbakör után már félállást mutatott. A töltés nem gyors, még a 16 Amperes, 7 kW teljesítményű gyorstöltéssel is kell 4 óra, mire az akkuk telítődnek.
Elöl a csomagtartót szinte teljes mértékben kitölti a töltőkábel, hátul a motor és a hűtővíz is látható, az akkumulátor is temperált, a villanymotor akár percenként 12 ezer fordulatot is tehet
Miként azt a 911-esnél megszokhattuk, a jobb első sárvédő nyílásán keresztül lehet „tankolni”
Ifjabb Alois Ruf, a Porschék szerelmese és megrögzött átalakítója
A temérdek RUF közül mindenképp említésre méltó az 1987-ben Nardo versenypályáján 342 km/órás tempót elért, 469 lóerős, dupla turbós Yellowbird – a kilencvenes évek közepén ilyen motorból már 520 lóerőt préseltek ki, és 2002-ben az ugyanilyen erős Rturbo 345 km/órás sebességet tudott. 2007-ben önálló fejlesztésként mutatkozott be a legkomolyabb szupersportautók, például a Bugatti Veyron ellen is szánt, 700 lóerős RUF CTR 3, melynek gyártása 2008-ban el is kezdődött, ám az év októberében a RUF bejelentette elektromos autóját, az eRUF Roadstert, mely a 2009-es Genfi Autószalonon már a Siemens 270 kW-os, 367 lóerős villanymotorjával és 5,0 másodperces 100 km/órára gyorsulással, 250 km/órás végsebességgel debütált. Azóta csak keveset józanodott, s néhány működő példánnyal meg is valósult, a cég vezetői pedig hamarosan sorozatgyártásra kész modellt ígérnek – a RUF tehát örök, de a cég benzinkútjának már nyilván nem jósolnak évszázados jövőt.