Mi a különbség az otthoni és a nyilvános autótöltés között?

A SEAT elmagyarázza, hogyan működik az elektromos autók töltése garázsban és a töltőpontokon

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Teljesítményben, költségekben, de még az áram irányában is van különbség a lassú és a gyors töltők között. Elrontani nem nagyon lehet, de nem árt tudni az alapokat.

Egyre több az elektromos, vagy legalábbis konnektoros hibrid autó az utakon, de sokunknak még mindig idegen az együttélés egy zöld rendszámos kocsival. Ameddig ki nem próbáljuk, biztosan lesznek kétségeink velük kapcsolatban, de aki villanyautó vásárlását fontolgatja, előre felkészülhet néhány alapvető információból, például a töltési időkből és módokból. Szerencsére segít a SEAT!
Hirdetés
"A tisztán elektromos és a plug-in hibrid járművek akkumulátorának töltése alapvetően két tényező függvénye: az autó akkumulátorának kapacitása és a rendelkezésre álló töltő teljesítménye határozza meg a különböző töltési időket" - emelte ki Ramón Calderón, a SEAT e-mobilitási intézményi kapcsolatokért felelős vezetője. Előbbi jellemző határozza meg, mennyi energiát képes tárolni az akkumulátor (ezt szokták kWh-ban kifejezni), utóbbi pedig megmutatja, a töltő adott idő alatt mekkora mennyiségű áramot tud átadni az autónak. A kapacitás még viszonylag egyszerű tényező (bár itt is megkülönböztetnek névleges és hasznos, kihasználható kapacitást), a teljesítmény viszont már több mindentől függ. Figyelembe kell venni egyrészt a töltőpont áramátadási képességét, másrészt az autónk áramfelvételi képességét is - sőt, az sem mindegy, milyen kábellel kötjük össze a kettőt, hiszen annak is van maximális áramátviteli kapacitása. A SEAT szakembere kifejtette: "Az elektromos járművek vezetői többféle töltési mód közül választhatnak, ezek a 2-es típusú (lassú töltés), a 3-as típusú (félgyors töltés) és a 4-es típusú (szupergyors vagy ultragyors töltés). A töltés az autó akkumulátorának kapacitásától, valamint a töltőberendezés és a csatlakozókábel teljesítményétől függően igényel több vagy kevesebb időt." Ha otthon, a garázsban a hálózatra csatlakoztatjuk az autót, az 2-es típusú töltésnek felel meg. Itt a szokásos háztartási Schuko típusú csatlakozóba kell egy adaptert tenni, a konnektoros hibridek így 3-4 óra, míg a tisztán elektromos autók közül a nem túl nagy aksival rendelkezők átlagosan 16 óra alatt tölthetők fel. Lehet viszont 3-as típusú töltést is alkalmazni otthon, ehhez úgynevezett wallboxot kell telepíteni. Ezzel a konnektoros hibridek 3 óránál rövidebb idő alatt tölthetők fel, míg a kizárólag elektromos hajtású modellek egy éjszaka, nagyjából 10 óra alatt lesznek tele árammal. A 4-es típusú töltőket otthoni használatra már nem is ajánlják, nagyon drága a telepítésük, és még nyilvános vagy munkahelyi töltőpontokon is általában a 3-assal együtt alkalmazzák. Ez az előzőekkel ellentétben nem váltó-, hanem egyenárammal működik - ezért gyorsabb a töltés, mert a járműnek már nem kell áramátalakítást végeznie. Fontos persze megjegyezni, hogy nem minden autó képes a szupergyors töltők maximális teljesítményét kihasználni. Baj ugyan nem lesz belőle, de ha kisebb áramfelvevő képességű akkumulátort kapcsolunk ezekre, nyilván csak kisebb teljesítménnyel fog zajlani a töltés, ilyenkor fölösleges a 4-es típus használata.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?