Mit ad nekünk Csonti 350 ezerért?
Való világ: használt autók egy havi bruttó átlagbérért
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Csonti Car, a legjobb ár!!! - a szlogen régi, és jól ismert. Vajon mit kapunk Csontinál, ha tényleg kevés pénzt, egy havi bruttó átlagbért tudunk és kívánunk autóvásárlásra fordítani?
Több mint 15 év van a Lada és a Punto között, konstrukcióban még több. Csonti mégis azonos áron, 349 ezer forintért kínálja őket
Mai mércével döbbenetesen keskeny, 1,66 méter széles a Punto is, a kockaforma leplezi, de a Lada még nála is keskenyebb 4 centivel
Bár van működő, érvényes műszakival rendelkező autójuk 200 ezer forint alatt is, ha már válogatni szeretnénk a modellek közül, a kitűzött összeggel, azaz 350 ezer forinttal kell rendelkezzünk. Ennyiért, pontosabban 349 ezer forintos reklámáron Chervolet Spark és akár első generációs Mercedes A-osztály vagy Toyota Yaris is kapható náluk (és titkon bevallom, én mindenképp azt hoznám el ennyiért), de most két másik autó, egy 2004-es, tehát "csupán" 15 éves Fiat Punto 1.2 (60 LE) és egy 2105-ös, azaz kocka 1300-as Lada kulcsait kaptuk meg. A Fiat központi záras, egyetlen kulccsal, a Ladához már több kulcs is jár, hiszen más nyitja az ajtókat, más indítja a motort, nem is akárhogyan! Aki ismeri a típust, az tudhatja,
a Lada Porsche-módra, vagyis a kormányoszlop bal oldaláról indítandó.
Egy közepes állapotú Lada ma már menőbb bármely tucatautónál. Az igazán szép példányokhoz mérten ez 350 ezer forintért ajándék
Valljuk be, a 2105-ös a legkevésbé megnyerő Lada beltér, de ma már ez is kedves, még az első üléseken egy-egy helyen elengedett varrás ellenére is
Tágasnak tűnik, de mai mércével már nem az a beltér, az utastér meglepően jó állapotban van, a természetesen óvott, sokáig egyetlen bácsinál szolgált autóban
A kocka Lada elég jó alany, ha youngtimerezni, időutazni szeretnénk. Visszaadja a rendszerváltás előtti világ hangulatát, benne van a Gorenje-turizmus, a bérelhető nagymamák varázsa, de leginkább így móka, hogy ma már nem kényszerből, hanem lehetőségként választható. Ha játszós autó kell, olyan, ami hátul hajt, amit nyugodtan szerelhetünk a haverokkal, akárhány sör után, hiszen nagy kárt nem fogunk tudni benne tenni, akkor kiváló eszköz. Na persze kell a laza talaj (földút, vagy hó) ahhoz, hogy ki tudjuk használni a hátsó hajtás előnyét, hiszen az 1,3-as motor (forgalmi szerint is) csupán 69 lóerős, de a Lada - legalábbis nekünk, akik ebben a korszakban, ezekben az autókban nőttünk fel - mindig mosolyt csal az arcunkra. Nem mellesleg a 2105-ös Lada ma is meglepően jól vezethető. Remekül kilátni belőle, érezhetők az autó sarkai, a váltó még itt is patent, s a kocka Ladák (szemben az ezerkecskékkel) már szervós fékrendszert kaptak, azaz viszonylag könnyedén meg lehet velük állni. A rásegítő nélküli, vékony karimájú kormány megtanít arra, hogy ne az álló autóban, hanem csakis menet közben tekergessük a volánt (ezáltal ne terheljük fölöslegesen a kormányművet), szóval a Lada ma is szerethető. És akkor azt még nem is mondtam, hogy a kilencvenes, talán inkább a kétezres évek hozományaként ebben az autóban CD-s Alpine fejegység is található. Levehető előlappal, működő olvasóval, amiben ráadásul benne van egy CD, ami szerintem tízezrekkel növeli az autó értékét: eredeti kilencvenes évekbeli techno zenével.
Ezzel begördülni a bulinegyedbe tuti siker, az időutazást mindenki venni fogja, aki pedig nem, azzal amúgy sem akarnánk bambizni.
Korszakos kesztyűtartó, alatta polc, középen levehető előlapos CD-rádió, a csomagtérben pedig az elmaradhatatlan szerszámostáska
Két külön világ a Lada és a Punto, én pedig szemét, de őszinte vagyok: mindkettőnek a csúnyábbik oldala látható a képen
Két ajtóval és 9 lóerővel kevesebb, egy klímával viszont több!
Ha 1988-ban, amikor a próbált Lada kigördült a Togliatti gyárból, bárki is azt mondja, hogy 31 évvel később az 1300-as áráért egy fele annyi idős, légkondicionálós, "nyugati" autót, épp egy Fiatot is kapni fogunk, aligha lett volna ember, aki elhiszi. A Lada és a Punto közötti kapcsolat mindennél erősebb, hiszen az első Lada, az ezerkettes a Fiat 124 alapján készült el (és a közbeszéddel ellentétben soha nem szerelték olasz motorral). Az 1966-ban megjelent, majd 1967-ben Év Autójának választott, 4,15 méter hosszú, 385 literes csomagteret adó Fiat 124 a maga korában egy példaértékű családi autó volt, míg a Punto bár alapból csak háromajtós és eleve kisautó, ráadásul 3,85 méter hosszú, de nem sokkal rosszabb helykínálatot és még mindig használható méretű, 297 literes csomagteret ad. Az első, 1994-ben megjelent Punto a 124-eshez hasonlóan kapott Év Autója kitüntetést, a második generáció pedig elsőként hozott elektronikus, City funkciós, azaz gombnyomásra könnyíthető kormányszervót.A klasszikusan háromdobozos építésű Lada 26,5 centivel hosszabb a nála jelentősebb tengelytávolságú Puntónál, így leginkább csomagtere, meg persze gépháza nagyobb
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Lada 2105 (1988) | 4130 | 1620 | 1446 | 2424 | 385 |
Fiat Punto 3-ajtós (2004) | 3865 | 1660 | 1480 | 2460 | 297 |
Míg a Lada újonnan is korszerűtlen volt, a Punto annyira modernnek számított, hogy ma is egészen korrektnek tűnik, már csak azért is, mert a frissítés utáni autó beltere egészen egyben maradt
Utólagosnak tűnik az élénk üléskárpit, ám ez a gyári textil, szakadásmentesen, elöl oldallégzsákkal
A Punto sok más mellett bőrbe varrott, elektronikus szervóval könnyített kormányt is ad, árához mérten jól felszerelt és korrekt állapotú
Mindkettő megéri az árát, a Punto vállalható autó a hétköznapokra, a Lada kiváló játék hétvégére - ahogyan Csonti mondja, egy almás Nokia áráért
Lada 2105 (1988) | Fiat Punto 1.2 (2004) | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1294 | 1242 |
Hengerek/szelepek száma | 4/8 | |
Váltófajta/-fokozat | kézi/4 | kézi/5 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 69 (5600) | 60 (5000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 92 (3400) | 102 (2500) |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 18 | 14,3 |
Végsebesség [km/h] | 145 | 155 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 9 | 5,7 |
Saját tömeg [kg] | 995 | 950 |
Megengedett össztömeg [kg] | 1395 | 1445 |
Csonti Car vételár [Ft] | 349 000 |