Nekem Å‘ az unikornis – Nissan Skyline R34
Minden mai csak vicc mellette – Nissan Skyline R34 GT-T, 1999 – használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Halálos Iramban? Need for Speed? Itt van, személyesen. Na, jó, csak majdnem, de ez is sorhat, turbó és az utolsó Nissan Skyline sportkocsi. Ezek után tényleg elmorzsolok egy könnycseppet, ha meghallok egy hanggenerátort.
Kevés helyzetben érzi magát az ember nagyon feleslegesnek, kicsit éreztem ezt az Evo IV-nél is, de most, ha erről az autóról videót kellett volna csinálnom, alig tudtam volna megszólalni. Ez egy Skyline. A Skyline, amit mindenki ismer, mert látta a Halálos Iramban filmek vállalható epizódjait és játszott a Need for Speed tulajdonképpen bármelyikével, mert ez a legtöbben benne volt.
R34, az utolsó Nissan sportautó, amin még szerepelt a Skyline név,
ugyanis az R35-nél már csak GT-R-nek nevezik, mert nincs belÅ‘le más, mÃg korábban ez a csúcsmodell neve volt. Ez pedig itt nem az, egy olyan példányhoz volt szerencsém, amire nagyon sokan vágnák rá, hogy ja, persze, egy GT-R, pedig nagyon nem. 2002-ig készültek egyszerűbb modellek is, GTS, vagy GTS-T névvel, az R34-es szériánál pedig GT és GT-T névvel, a kötÅ‘jel utáni T jelöli a turbót.A legtöbb esetben alig hallunk ezekrÅ‘l az egyszerűbb Skyline-okról, Ãgy nem feltétlenül hibáztatom azt, akinek az R34 egyet jelent a duplaturbós RB26-tal meg az összkerékhajtással. Kicsit olyan ez, mint nekünk, akik teljes mértékben kimaradtak a japán belpiacos modellekbÅ‘l, a BMW 3-as sorozata. Van a csúcs, az M3 és vannak az egyszerűbb modellek, akár nagyteljesÃtményű sorhatos motorokkal. Persze a Skyline ennél magasabb kategóriában játszik, csak példaként hoztam fel, a GT-T olyan, mint mondjuk egy E46 330i, hogy sorhatos, meg bivalyerÅ‘s, de azért még nem M3.
A Skyline-ból csak soros hathengeres készült, a legkisebb kétliteres volt, a csúcs duplaturbós és 2,6 literes, alatta pedig ez, a 2,5 literes RB25 volt elérhető.
Temérdek generáció készült belÅ‘le, volt szÃvó RB25DE és turbós, RB25DET névvel és annak kicsit modernizált változata az RB25DET NEO, ami ebben a piros Skyline-ban is dolgozik. Ez tulajdonképpen egy erÅ‘sen ráncfelvarrott hathengeres, lecserélték a szÃvósort, két új fejlesztésű vezérműtengelyt kapott, új szelepeket és az RB26DETT erÅ‘sebb hajtókarjait.Nem csak hivatalosan, de a valóságban is 276 lóerÅ‘t teljesÃt, ugye, ez volt a gentlemen’s agreement egyik sarokpontja. Vicces, hogy papÃron a GT-R is ugyanennyit tudott, más kérdés, hogy csöppet erÅ‘sebb volt a valóságban, 330 lóerÅ‘ körüli teljesÃtményt mértek a sorozatgyártású autókon. Az ebben az autóban is dolgozó turbós RB25 Ãgy is pont elég erÅ‘s, de némi programozással, egy új turbóval, hűtéssel, néhány apróság lecserélésével, anélkül, hogy a motort megbontanánk, könnyedén hozható ki belÅ‘le 400 lóerÅ‘ körüli teljesÃtmény.
Ez itt gyári, de a turbónyomás érkezésekor Ãgy is akkorát tol, hogy ha nem lenne bekapcsolva a kipörgésgátló, minden kanyarban kitenné a fenekét.
Gyönyörűen szól a sorhatos, hatalmasakat szÃv mellé a turbó, csodásan selymesen jár és nagyon kiegyensúlyozottnak tűnik. Változtatható menetmód, hanggenerátor, hatvanezer szÃnben változtatható beltérvilágÃtás? Ugyan már, a játékautók korát éljük…Utasként is hatalmas élmény, de sofÅ‘rként itt is a jobb oldalon kell beszállnunk.
Hiába egy nyers, 20 éves technikáról van szó, a kuplung, a gáz és a fék nagyon finom mozdulatokkal kezelhetÅ‘, olyan igazán precÃz érzete van.
És a kormányzás sem az a vaskos, amit a német autókból ismerünk, ez egy műszer, minden rezdülésén érezni. Nagyon merev a karosszéria, igaz, az utazási komfort keménységét az utólagosan hat centi ültetést adó sportfutómű is fokozza, de a masszÃv érzet kikezdhetetlen. ahhoz képest, mekkora kÃvülrÅ‘l, bent nem olyan hatalmas, mint gondolnánk. Vastag a középkonzol, alacsony a tetÅ‘, de furcsa módon hátra egész könnyen be lehet ülni, mondjuk, mint egy E36-os kupéba. Az anyagok odabent nem viselték jól az idÅ‘t, látszatra nagyon sokat tölthetett napon Japánban, de a szövet ülések rendben vannak és a tartásuk is egész jó, csak olyan kicsik, de tudjuk, hogy ezt maguknak tervezték. Az utastér érdekessége a három gyári körműszer a középkonzol tetején, ott a turbónyomás visszajelzÅ‘je is, itt minden gyári, és egyszerű, és éppen ezért szép, annak, aki kapható rá.A technikai csemegék sora azért nem kevés Ãgy sem, hogy nincs összkerékhajtás, ugyanis a HICAS nevű összkerékkormányzást a GT-T is megkapta. Alacsony sebességnél az elsÅ‘kkel ellentétesen, magasabb tempónál azonos irányba fordÃtja a hátsó kerekeket az elsÅ‘khöz képest. Ezt sokan egyébként nem annyira szeretik, fÅ‘leg pályán, hátsókerékhajtás mellé túl izgága tÅ‘le az R34 feneke, de erre van olyan szett a piacon, amivel fixálható a hátsó tengely.
Ez az autó is járt már pályán, a Hungaroring és az Euroring is megvolt már vele,
de csak óvatosan, azok a Yokohama gumik vannak még rajta, amik Angliában kerültek rá, mikor megérkezett Japánból, az pedig a sofÅ‘rt jellemzi, hogy még ezek után is újszerűek. Került alá egy sportos kipufogórendszer, de az ültetésen kÃvül minden még Japánban, bár az a minden is nagyon kevés, ugyanis amit látunk, az gyári alkatrész, ezt a Skyline-t valaki Ãgy rendelte.Amit látunk, az nagyon szokatlan ahhoz képest, amit ismerünk, vagy inkább, ahogy az sokak fejében él. A body kit a Nismo terméke, minden eredeti, a hátsó szárny furcsa, elég karakteres, ahogy a többi toldat is, ezekkel és az ültetéssel nagyon laposnak tűnik. Sokan felkapják rá a fejüket, amit okozhat a messzirÅ‘l észrevehetÅ‘ élénkpiros fényezés is, de talán egykét járókelÅ‘nek azért feltűnik, hogy mi is ez valójában. Alig van itthon belÅ‘le egy maroknyi, macerás és hosszadalmas hozzájutni, nagyon akarni kell, hogy egy ilyen Skyline a magyar utakat róhassa.
Ebben a formájában nagyon sportautónak tűnik, pedig ez a verzió épp azért GT-T, mert utazóautónak készült.
A motor sem mondható túlságosan éhesnek, ha utaznánk, vagy használnánk, 10 literes fogyasztás vele a tapasztalat 130-as utazótempó mellett, a csomagtartó meg elég nagy 3, vagy akár 4 fÅ‘ poggyászához is.Ezek a formák, a dupla kerek hátsó lámpák, a hatalmas hátsó sárvédÅ‘elemek és a rajtuk lévÅ‘ finom domborÃtás annyira jellegzetesek. Japán kupésan rövid a tengelytáv, ezzel nagyon mozgékony az R34, pedig súlya sem csekély, Ãgy is, hogy nincs összkerékhajtás, 1,5 tonna körül mozog. A sorhatos motor legendásan strapabÃró, úgy is, hogy az olaj hűtésére csak egy nagyon egyszerű szerkezet szolgál.
A fő egységekkel egyébként nem szokott gond lenni a használói tapasztalatok alapján, persze ha nem kezd el hozzányúlni a tulaj.
Ezt itt nem bántották és nem is fogják, éppen ezért egyelÅ‘re teljesen hibamentesen teszi a dolgát és nem csak simogatásra van, ez a szamuráj bizony még kirántja a katanát, ha arról van szó.Persze, mint a legtöbb japán autó, itt is nehézkes az alkatrészbeszerzés, mivel pár apróságon kÃvül szinte minden csak japánból rendelhetÅ‘, ha egyáltalán van, éppen ezért áldás, hogy a klÃma például még hibátlanul működik. Műszakilag tökéletes, a kicsit napszÃtta fényezés és fényszóróburák alatt ragyogóan tiszta padlólemezt és rozsdamentes futóműalkatrészeket láthatunk, ez volt az egyik legfontosabb kitétel a megrendelésénél. Óriási élmény egy Skyline R34-gyel itthon találkozni, Amerikában egyelÅ‘re fÅ‘belÅ‘nek, ha ilyennel utcára gurulsz, az R33 már éppen elérte azt a kort, de ennek még várnia kell. Végtelenül precÃznek és nagyon gyorsnak tűnik és az is, ha az ember nem félti, márpedig itt ez azért indokolt.
Számomra ez az autó olyan, mint a Tolvajtempó Eleanorja, ha értitek, mire gondolok.
Szerintem sokat ront rajta ez a spoiler és valahogy olyan “játékautós” Ãgy az egész. Mennyivel különb gyárilag:
https://www.google.hu/search?q=nissan+skyline+r34&client=opera&hs=pJK&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjHkb-d04fhAhUO-yoKHf-HCNcQ_AUIDigB&biw=1024&bih=627
Nagy mázlisták a britek, hogy náluk hivatalosan is kapható volt + az elÅ‘dje is, a Silvia is, a Mitsubishi FTO is, a Supra A80 is…
Különleges, és – japán mércével nézve – még szép is. De inkább valami európai. Mondjuk egy Lotus futóműves, Porsche által tuningolt Volvo 480 Turbo.