Nem látszik rajta, de vadonatúj – Audi A3
Bemutatkozik az új Audi A3
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az 1996-ban bemutatott kompakt Audi A3 gyorsan népszerűvé vált, nem csoda, hogy még a harmadik generáció is emlékeztet az elsőre, pedig ez tényleg vadonatúj modell.
Az eladott Audik 20%-a A3-as, nem meglepő, hogy csak óvatosan frissítik
Az idei Genfi Autószalonon mutatkozott be az Audi A3 harmadik generációja, most pedig a modell piaci bevezetésével egy időben minden részlet napvilágot látott az elődjével azonos külső méretekkel rendelkező, de hosszabb tengelytávú, könnyebb építésű újdonságról. A háromajtós verzió 4237 mm hosszú és 1421 mm magas, ami nagyjából megfelel az előd méreteinek, de a 23 mm-rel 2601 mm-re nyújtott tengelytáv mellett csökkentették az első túlnyúlást, az autó szélességét pedig 12 mm-rel növelték meg. Továbbra is a hatszögletű Single Frame hűtőmaszk az autó orr-részének meghatározó eleme, az első lámpák vékonyabbak lettek, a lökhárító nagyobbra vett légbeömlőivel a motorok teljesítményére utal a gyártó.
Módosított, lényegében nem változtatott részletek
A kezdetben - szokás szerint - háromajtósként érkező karosszéria oldalán megmaradtak a határozott karaktervonalak és a nagyméretű, hangsúlyosan domborított kerékjárati ívek, a döntött C-oszlop és a hátrafelé finoman lejtő tetőív találkozásánál aprócska spoiler tereli a levegőt. Hátul diffúzoros lökhárítóval hangsúlyozzák a szélesített karosszériát, a kipufogót pedig a lökhárító bal oldalán vezetik ki, motorváltozattól függően egy vagy két csővel.
13 különféle fényezésből lehet válogatni, a lendületes megjelenésre vágyó vásárlók számára továbbra is kaphatók az S line kiegészítők
Alapfilozófiájának megfelelően az A3-as építésénél is fontos szempont volt a mérnökök számára az autó tömegének alacsonyan tartása: az alvázat, az A- és B-oszlopokat acélból építették, sok helyen használtak melegen sajtolt nagy- és ultranagy szilárdságú acélt, míg az alumíniumból épített kerékjárati ívekkel és a motorháztetővel több mint 9 kilogrammot spóroltak. Az általános tömegcsökkentésnek és a motorok leméretezésének köszönhetően számtalan egyéb alkatrészt is kikönnyíthettek. Az A3 1.4 TFSI saját tömege mindössze 1175 kg, ami 80 kg-os megtakarítást jelent a második generációval összemérve. A megfelelő helyekre beépített hangszigetelő anyagokkal, például a szélvédővel jelentősen csökkentették az utastér zajszintjét.
Alulról burkolt az alváz és a motortér, 0,31-es a légellenállási együttható
Motorváltozattól függ a kipufogóvégek száma
Ahogy azt már korábban is megszokhattuk, az utastér megjelenése és hangulata az autó felszereltségét tükrözi: Attraction az alap, Ambition a sportos és Ambiente a luxuskivitelű változatok elnevezése. A belső alapszín fekete és titánszürke, az élénkebb színvilágra vágyók bézs, gesztenyebarna és narancssárga kiegészítésekkel dobhatják fel autójukat, és persze a bőr vagy alcantara burkolattól sem fosztja meg vásárlóit az Audi. Ülésekből mindig is jók voltak az ingolstadtiak, most még alakítottak kicsit a székeken, és a háromajtós karakterének megfelelően kimondottan alacsonyra helyezték a sofőrülést. A kormánykerék kiviteltől függően három- vagy négyküllős, váltófülek és további multifunkciós kezelőgombok is kerülhetnek rá. Megmaradt a négy kerek légbeömlő, viszont új kényelmi funkcióval bővítették őket: a közepét a tengely mentén kihúzva vagy betolva dönthetünk arról, hogy a levegő egy irányban, határozott fújással, vagy a fuvallatot szépen szétterítve, minden irányban hagyja el a fúvókát.
Lakkfekete burkolatot kapott a légkondicionáló vezérlőpanelje
A harmadik generációs A3 csomagtartója alaphelyzetben 15 literes többlettel 365 literes, mely a hátsó osztott üléstámla ledöntésével 1100 literig fokozható - így már 20 liter a kifutó modellhez képesti ráadás; padlója két szinten állítható, az üléstámlát pedig sílécalagúttal is lehet rendelni. Kiviteltől függetlenül mindegyik A3-as alapáron kap manuális légkondicionálót, magasságban állítható első üléseket, takarékos vezetést segítő fedélzeti kompjútert és hét légzsákot, az Ambition modellekben az első ködlámpák és a sportülések is az alapfelszereltség részei. Extralistájának érdekességei: panorámatető, sport-, illetve fűthető ülések, kulcsnélküli nyitó-indító rendszer, automata légkondi, kanyarkövető fényszórók.
Nyártól már átvehetők az első példányok a német kereskedésekben, az autó alapára 21 600 euró, de a bázismodellt csak év végén dobják piacra
Háromféle motorral indul a forgalmazás, a kivétel nélkül négyhengeres motorok közvetlen befecskendezéssel, turbófeltöltéssel, innovatív hűtőrendszerrel és start-stoppal érkeznek, ennek köszönhetően a motorkínálat átlagfogyasztása mintegy 12%-kal csökkent az előző generációhoz képest.
Motor | Henger-űrtartalom (cm3) | Teljesítmény (kW/LE) | Nyomaték (Nm) | Gyorsulás 0-100 km/h (s) | Végsebesség (km/h) | Fogyasztás (l/100 km) |
1.4 TFSI | 1395 | 90/122 | 200 | 9,3 | 203 | 5,2 |
1.8 TFSI | 1798 | 132/180 | 250 | 7,2 | 232 | 5,6 |
2.0 TDI | 1968 | 110/150 | 320 | 8,6 | 216 | 4,1 |
Fokozatosan bővül majd a motorválaszték, a kínálatban csakis turbósok szerepelnek
Az 1.4 TFSI és a 2.0 TDI hatfokozatú manuális váltóval jön, míg az 1.8 TFSI-hez hétfokozatú S tronicot párosítanak alapáron. A legtöbb modell fronthajtással érkezik, de termesztésen quattro négykerékhajtás is kerül a kínálatba, például a később érkező S3-asban. A sportverzió mellett lesz kedvezően üzemeltethető gázos változat is, és még idén jön az 1.6 TDI, mely 3,8 l/100 km-es fogyasztást és 99 g/km-es CO2-fogyasztást ígér vegyes üzemben, de az 1.4 TFSI-ből is lesz trükkösen spórolós, 140 lóerős változat, mely kis terhelésnél csupán két hengert dolgoztat.
Szokásos formák apró módosításokkal
Audi-kínálatból nem hiányozhat - a quattro összkerékhajtás
Elöl keresztlengőkarral támogatott MacPherson, hátul multilink futómű kerül az autó alá, de lehet rendelni 15 mm-rel ültetett sportfutóművet, míg az S line felfüggesztések 25 mm-rel engedik közelebb a földhöz a karosszériát. Az első féktárcsák belső hűtést kaptak, az elektronikus differenciálzárral dolgozó ESC pedig minimális fékezésekkel tartja meg az autó egyensúlyát határhelyzetben. Az Ambition kivitelű modellekben alapfelszerelés az Audi drive select, mellyel a gázpedál, az elektromechanikus kormányszervo és a duplakuplungos S tronic váltó beállításai vezérelhetők: comfort, auto, dynamic, individual és efficiency üzemmódok szerepelnek az alapbeállítások között, utóbbit választva a légkondicionáló és az adaptív tempomat is a lehető legtakarékosabb üzemben dolgozik. A drive select rendszer opciós kiegészítése a lengéscsillapítók elektromágneses vezérlése, melynek segítségével comfort és sport módok közül lehet választani, utóbbira kapcsolva 15 mm-rel lejjebb engedi a karosszériát.
Kétféle képernyővel jön az MMI
Továbbfejlesztették az információs és szórakoztató szolgáltatásokat összefogó MMI rendszert, a legfőbb változás, hogy megkönnyítették a különböző komponensek szoftvereinek frissítését, ezáltal a felhasználók mindig hozzájuthatnak az időközben kikerülő újításokhoz. A visszajelzéseket megjelenítő 5,8 vagy 7 colos képátlójú monitor az autó indításakor kibújik a műszerfalból, és a kardánalagúton található gombok kiosztását is módosították, a szerkezet csúcsverziójához pedig átvették a nagyobb Audikban már kapható, MMI touch elnevezésű érintésvezérelt kezelőszervet. A hifirajongók 5.1-es hangzást biztosító, 14 hangszórón 705 Watt csúcsteljesítménnyel dolgozó Bang & Olufsen hangrendszert is rendelhetnek.
A gyors német vásárlók akár már nyári vakációjukra is az új A3-assal mehetnek
Az A3 távolságtartós tempomatja immár 150 km/h-ig használható, de egy további csomag megrendelése esetén üzemi végsebessége 200 km/h-ra növekszik. 30 km/h alatt pedig akár állóra is fékezi az autót, ha szükséges, amivel elkerülhetők a dugóban bekövetkező ráfutásos balesetek. Természetesen az autó mögött zajló forgalmat is radarok figyelik, kapható sávtartó automatika, mely enyhe kormánybeavatkozással is korrigálja a sofőr által elnézett irányt. Immár az A3 is képes önálló parkolásra, 12 szenzor segítségével figyeli a környezetet, és átveszi a kormányzást a vezetőtől.
A magyaroknak a nyarat még ki kell bírniuk nélküle
A moduláris MQB-padlólemezre épülő új A3-asból februárban érkezik az ötajtós verzió, az eddigiektől eltérően - pontosabban most először - jövő ősszel lesz négyajtós szedán és természetesen kabrió is, utóbbi kettőt ráadásul Győrben fogják gyártani. Nálunk szeptemberben kezdődik forgalmazása, 1,2 literes 105 lóerős TFSI alapmotorral 5,7 millió, 1.6 TDI-vel 6,6 millió forint körüli alapáron.