Nem veszed el a gázt! – Ford Ranger offroad kaland!

Esőben, sárban, erdőn, mezőn - szinte mindenhol kalandoztunk a Ford Rangerrel

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az igazi terepjáró arra való, hogy ott akadj el, ahova más autóval el sem jutnál - tartja a bölcs mondás, amelynek igazát a saját bőrömön is megtapasztalhattam a Börzsönyben.


Brutális fölényt mutat a Ford a hazai haszongépjármű piacon, amit azért említek meg a Ranger pickuppal kapcsolatban, mert ez lényegében egy teherautó. A teljes itthoni haszonjármű piacból 24,2 százalékos szeletet hasított ki októberig a kékoválos márka, amiben nagy szerepet játszott a Ranger sikere is. Ha csak a pickup szegmenst nézzük, még elképesztőbb számot láthatunk, ugyanis a felét, egészen pontosan 50,7 százalékát a Ranger uralja. Ráadásul az eladásokat megdobhatja a jövőre érkező Raptor változat, amit már egész Európa tűkön ülve vár, még akkor is, ha nem a legendás F150-ről van szó. Bagyó Dávid, a haszongépjárművekért felelős igazgató elárulta azt is, hogy 47 darab Raptor érkezik a hazai piacra. Emellett majd lentebb szót ejtek még az új Blue Edition változatról is, ami szintén segíthet tovább növelni az eladásokat.

Annak ellenére, hogy teherautó, a Ranger családi autóként is beválik, és a számok jól mutatják, hogy ennek megfelelően a legtöbben, a gazdagon felszerelt Wildtrak változatokat választják. Egészen pontosan a vásárlók 85 százaléka dönt a legmagasabb felszereltség és a nagyobbik, 3,2 literes dízelmotor, valamint az automatikus sebességváltó mellett. A gyengébb erőforrás a 2,2 literes TDCi, amely 130 és 160 lóerővel is megrendelhető. Amint azt az offroad kaland mutatta, a kemény terepre érdemesebb a 3,2 literes, 200 lóerős motort választani, hiszen, ahogy az instruktorok már az elején megmondták: A mély sár legyőzésének legjobb módszere a padlógáz és a lendület megtartása, márpedig ehhez jól jön az erő.

Egyedül a mély sár – és itt most olyan mélyre gondolj, amelyben combközépig elmerülnél - fogott ki a Rangereken, és őszintén szólva az is csak azért, mert utcai gumikkal próbált meg a kis konvojunk átjutni rajta. A Rétság melletti sáros erdei úton többféle mélységű dagonyán hajtottunk át és csak az egyik okozott problémát, kivéve a Predator névre hallgató modellnek, amelynek nagyobb a szabad magassága és terepgumikkal is felszerelték.

A Predator egyébként a mentésben is részt vett, és hűen szemléltette, hogy milyen sokat jelent a terepgumi.

Extrém hobbicélokhoz tehát érdemes jól megválasztani a gumiabroncsokat, amúgy mindenféle terepen átjutott a Ranger, bár az utcai gumikkal többször is előfordult, hogy a nyomvályúk sín módjára terelgették az autót, tehát nem a saját tapadásának köszönhetően fordult el. De végső soron bebizonyította a modell, hogy egy jól használható terepjáró, hiszen sikeresen célba ért mindegyik változat. A gázlómélysége kategóriaelső a 800 milliméterével, míg az alaphelyzetben 230 milliméteres szabad magassága is bőven elegendő a legtöbb esetben. A 28 fokos első és 25 fokos hátsó terepszögének köszönhetően a Ranger a meredek terepakadályokat is legyőzi, bár a vaskos fellépők néha inkább hátrányt jelentenek. Az Off-Road csomaggal pedig gombnyomásra zárható elektromos differenciálmű és szintén egy gomb eltekerésével kapcsolható összkerékhajtás is jár, ami tovább javítja a terepjáró képességeket.
Ford Ranger - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Terhelhetőség [kg]
5277-5354 1860 1804 3220 1100

Az offroad próbára igazán vegyes modellmix érkezett, hiszen a kilenc Ranger között volt fapados, Limited és csúcsfelszereltségű Wildtrak is, illetve az új Blue Edition változat szintén tiszteletét tette. Ennek a modellnek a Black Edition sikere ágyazott meg. Idén a birminghami Haszongépjármű Szakkiállításon debütált a kék változat, amely valószínűleg szintén nagy sikert arathat. A különleges kiadás kívül-belül rengeteg látványos megoldást kínál. A külsejét feldobja a Performance Blue fényezés, ami jellegzetesen a Ford legsportosabb modelljeinek a színe. Emellett a sötétkék színhez kiválóan passzoló fekete kiegészítők teszik látványosabbá a gépet. Többek között a hűtőrács, a bukócső, a tetősínek, az oldalsó fellépők és a könnyűfém keréktárcsák is feketében pompáznak. Mivel a modell alapja egy Wildtrak kivitelű Ranger, ezért az ezt hirdető matricák sem hiányoznak a karosszériáról.

A Blue Edition modellhez alapáron jár a kihúzható és zárható platófedél, az utastérben pedig fekete bőrkárpitozású ülések kaptak helyet, amelyeket szürke cérnával varrtak. Kizárólag duplakabinos karosszériával rendelhető és csak a 3,2 literes motor kérhető bele, a hatfokozatú, automatikus sebességváltóval.
Hirdetés

Miután kipróbáltam egy 2,2 literes motorral felszerelt Limited változatot és egy 3,2 literes Wildtrak modellt, máris világossá vált számomra, hogy miért vásárolják a legtöbben az utóbbit. Ég és föld a két modell egymáshoz viszonyítva. Habár a Limited is eléggé jól felszerelt változat, hiszen megtalálható benne a 8 colos, érintőképernyő a középkonzolon SYNC 3 rendszerrel, plusz navigációval, továbbá első és hátsó parkolóradar, valamint Off-road csomag, a Wildtrak mégis sokkal kényelmesebb.

A drágább modell bőrfoteljei teljesen más dimenziót képviselnek, a parkolóradar mellé tolatókamera is társul, amellyel jóval könnyebb a manőverezés, és a 3,2 literes motor is kellemesebb karakterisztikájú.

Bár papíron nem érkezik korábban a nyomaték, érzésre mégis úgy tűnik, hogy igen, ráadásul a turbólyuk is kisebbnek érződik. Arról nem is beszélve, hogy az automatikus sebességváltóval jóval kényelmesebb az utazás. Persze, ha valaki komolyabb terepre is elvinné, valószínűleg jobb választás a manuális váltó. Érdekes módon még a futóművének hangolása is másnak tűnik, legalábbis a Börzsöny kanyargós aszfaltútjain. Erősebb a fékhatás, kevésbé tűnt teherautósnak a tempós kanyarokban, míg a 2,2-es Limited kicsit olyan volt, mint egy lomhán forduló léghajó. Terepen már más a helyzet, ott nem érezni érdemi különbséget, csupán a nagyobb erő jön jól, amikor a derékig érő sárból szabadulna az ember.

Szóval a lényeg, hogy komoly terepre, komoly gumiabroncs kell, és akkor a Ranger simán legyőzi a természet támasztotta akadályokat. Ám felvetődik a kérdés, hogy a környezetvédelmi normák támasztotta követelményeket, hogyan éri el a típus? Nos, a haszongépjárműveknél csak 2019 szeptemberében érkezik el a WLTP-korszak, és addig itthon mindenképpen megvásárolható lesz a 3,2 literes motorral a Ranger. Utána viszont már csak a kérdőjelek maradnak, szóval, aki szeretne az erősebb motorral felszerelt Rangert vásárolni, ne sokáig tétovázzon!
Ford Ranger - motorpaletta
2.2 TDCI 130 LE 2.2 TDCI 160 LE 3.2 TDCI
Emissziós norma Euro 5
Hengerűrtartalom (cm3) 2198 3198
Hengerek/szelepek száma 4/16
Teljesítmény [LE (1/min)] 130 (3700) 160 (3700) 200 (3000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 330 (1500-2500) 385 (1500-2500) 470 (1500-2750)
Végsebesség [km/h] 165 175
Gyorsulás 0-100 km/h 14,9 11,8 10,3
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 7,0 7,1 8,3
Alapár [Ft] 6 400 000 6 635 000 8 210 000

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?