Öt év múlva jöhet a Toyota csoda-akksija

Az akkumulátorok Szent Grálját kereste a Toyota. Most úgy tűnik megtalálta

A kulcsszó: szilárdtest-akkumulátor. Állítólag hatalmas lehetőségek rejlenek ebben a technológiában. Hamarosan kiderül, milyen a gyakorlatba átültetve.

Ez a bizonyos szilárdtest-akkumulátor annyit takar, hogy szilárd közeg lép a folyékony elektrolit helyébe. Az elektródák közötti teret tehát nem folyadék, hanem szilárd elektrolit tölti ki. Ezzel elejét vehetik a hatásfokot és az élettartamot egyaránt hátrányosan befolyásoló melegedésnek, illetve biztosítani lehet, hogy ne érintkezzenek egymással az elektródák. A korai kísérletekben azonban az ismételt töltés és kisütés hatására deformálódott az elektrolit, és tönkrement az akkumulátor. Szóval a technológia elvileg jóval nagyobb energiasűrűséget, villámgyors feltölthetőséget és nagyságrendekkel hosszabb élettartamot kínál, ráadásul a gyártása is olcsóbb, mint a ma használatos akkumulátoroké. Mesésen hangzik, de eddig még egyetlen gyártónak sem sikerült a tömeggyártásra alkalmassá tennie.
Hirdetés
A Toyota viszont eredetileg idén nyáron, a tokiói olimpiai játékokon mutatta volna be a technológiát alkalmazó, működőképes prototípusát. Az olimpia azonban elmaradt, és vele együtt az új akksi bemutatása is 2021-re tolódott. A Toyota illetékes alelnöke, Keiji Kaita azonban az Automative News lapnak elárult néhány részletet a laboratóriumi fázis végső szakaszában járó akkumulátorról. Ennek a nyilatkozatnak az alapján lehet tudni, hogy a Toyota a stratégiai partnerével, a Panasonic-kal közösen kifejlesztett egy olyan, kén alapú elektródát, amely az eddigi kísérletek szerint rendkívül hatékonyan áll ellen az alakváltozásnak. Kaita-szan azonban hozzátette, hogy még nem jutottak el a végső megoldásig: elképzelhető, hogy végül nem a komponensek módosítása, hanem az akkumulátor újszerű kialakítása bizonyul célravezetőnek. A tömegtermelést egy másik, gyártástechnológiai probléma is hátráltatja. Ez pedig nem más, mint az, hogy a szilárdtest-akkumulátorok összeszereléséhez szélsőségesen száraz levegőjű környezetre van szükség. Ennek ellenére a Toyota 2025-ben szeretné megkezdeni az újfajta akkumulátor sorozatgyártását. Kaita-szan elmondta még, hogy a jelenlegi lítium-ion akkumulátoroknál nyolcszor nagyobb energiasűrűségű szilárdtest telepek mindössze 15 perces töltéssel akár 800 kilométer megtételére elegendő elektromos energiát képesek felvenni. Ráadásul elméletileg 30 éven át megőrzik eredeti kapacitásuk 90 százalékát.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?