Sportos terepfutó – SEAT Leon X-Perience teszt
SEAT Leon X-Perience 1.8 TFSI DSG 4Drive teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Idén érkezett a hazai piacra a SEAT Leon kombi változatának crossoveresített kivitele. A csúcs benzines, 1.8 TFSI motorral, összkerékhajtással és hétgangos DSG-vel tettük próbára.
Módosított első és hátsó lökhárítók, körbeműanyagozott kerékjárati ívek és küszöbök, egyedi fényezés és emelt hasmagasság jellemzi az X-Perience változatot
Kalandor. A jelenleg futó SEAT Leon 2012-ben mutatkozott be a piacon. Nem telt el sok idő és a spanyolok úgy gondolták, hogy a meglévő ötajtós és kombi változatok mellett kellene valami újat mutatni a nagyközönségnek, olyat amit eddig még nem láttak. Az ötletből valóság lett, létrehozták a Leon X-Perience változatát, amely tavaly a Párizsi Autószalonon debütált, idén év elején pedig hazánkba is megérkezett. [BANNER type="1"]
A műszerfal letisztult, minden kezelőszerv a helyén van. Gyorsan és könnyen el lehet igazodni az egyes funkciók kezelésében
Árulkodó külső. Az autóra tekintve első pillantásra szembe tűnik, hogy ez a dizájn valóban más, mint az eddig megszokott. Több olyan elemet is felfedezni, amely egyértelműen megkülönbözteti az eddig látott Leon ST-ktől. A nagyméretű, sportos felnik, a 15 mm-rel emelt hasmagasság, a fekete műanyagborítás a sárvédőkön és az alumínium betétekkel ellátott első és hátsó lökhárítók mind az all-road célt sugalló dizájn részét képzik. Nem látható, ugyanakkor fontos különbség még, hogy a Leon X-Perience alapesetben is 4Drive összkerékhajtású. Az 5. generációs Haldex rendszer alapesetben elöl hajt és mihelyst megcsúszást érzékel az ESP, azonnal küldi hátra, a megfelelő kerékhez vagy kerekekhez a nyomatékot.
Az első sportülések komfortosak és jó oldaltartásúak, a helykínálat hátul is elegendő. Kényelemesen azonban inkább csak négy személlyel javasolt az utazás
Otthonos. A belső térben első ránézésre nincs semmi extra, elsőként a bőr/szövet sportülések fogják meg a tekintetet, melyek kényelme és oldaltartása hibátlan. A vezetőülésbe ülve egy kellemes, teljesen klasszikus műszerfallal találjuk szembe magunkat. Az érintőképernyő körül elhelyezett dedikált gombokkal könnyen elérhetők az egyes menük, az alatta húzódó klímavezérlő panel pedig jól áttekinthető. Könnyű hozzászokni a belsőhöz, nagyon hamar el lehet igazodni az autó kezelésében, nem kell hosszasan keresgetni egy-egy kapcsolót, ami nagy könnyedséget és kevesebb odafigyelést jelent vezetés közben.
Alapesetben is bőséges, 587 literes csomagtér áll rendelkezésre, az ülések ledöntésével ezt tovább bővíthetjük, egészen 1470 literig
Turbós szív. A tesztautó az 1,8 literes TFSI blokkot kapta meg. A vegyesen MPI többpontos befecskendezést és TSI közvetlen befecskendezést alkalmazó benzines 180 lóerőt és 280 Nm-es forgatónyomatékot ad. Utóbbi 1350-4500 1/perc fordulatszám-tartományban áll rendelkezésre. Az 4Drive összkerékhajtással 7,2 másodperc szükséges a 100 km/órás sprint megfutásához, végsebessége 221 km/óra. Fogyasztása vegyes használatban ezzel a hajtáslánccal a gyár szerint 6,6 l/100 km, nekünk a teszt során városi és autópályás használat mellett 9,2 literre adódott.
Az 1,8 literes TFSI 180 lóerős, mellyel meggyőző dinamikára képes az autó. Összkerékhajtással és DSG váltóval 9,2 literes átlagfogyasztás adódott
Öröm vezetni. A Leon X-Perience igazi élményt nyújt a vezetés során. A kormányzás áttétele jó, az úttartás és az irányíthatóság kiváló, a motor könnyen és dinamikusan mozgatja a karosszériát, a DSG váltó gyorsan és finoman kapcsol. A futómű a 18 colos felnik ellenére is komfortos, nem kényelmetlen vele az utazás még a budapesti rosszabb utakon sem. Annak ellenére, hogy emelt a futómű, ezáltal pedig a súlypont is feljebb került, nem érezni azt, hogy ez negatívan befolyásolná az úton való viselkedést.
A piros X jól jelzi, hogy meg van benne az X-faktor, ezen kívül pedig 4Drive összkerékhajtás is segít minket alacsonyabb tapadású útviszonyok estén
Majdnem önjáró. A ma elvárható alapvető extrák, mint pl. a tempomat, az ülésfűtés, a Bluetooth-os telefonkihangosítás, a LED-es lámpák, az első/hátsó parkolóradar és egyéb apróságok mellett egy merész újdonság is helyet kapott. A sávelhagyásra figyelmeztető jelzés a legtöbb mai gyártónál már nem újdonság, az viszont, hogy aktívan közbe is avatkozzon, az már annál inkább. A tesztautóban lévő rendszer képes arra, hogy magától visszakormányozzon a sávba, sőt még arra is, hogy a sáv közepén tartsa az autót. Mindezt úgy is tudja, hogy akár teljesen elengedett kormánnyal megyünk, persze néhány manőver után szól, hogy fogjuk meg a kormányt és teljes egészében meg is szünteti a segítséget. Kezdetben hasznos és mókás extrának tűnt ez, de egy idő után idegesítő volt, hogy állandóan belenyúlkál helyettem a kormányba. Jobban belegondolva pedig könnyen veszélyes is lehet. Gyorsan meg lehet szokni és hamar meg is bízunk benne, hogy önmagától visszakormányoz, ha el akarjuk hagyni a sávot. Erre fel hajlamosabbak vagyunk egyre többször nem figyelni, hiszen tudjuk, hogy az elektronika majd segít nekünk. De mi van, ha pont megszűnik valahol a felfestés vagy egyéb okok miatt nem tudja ellátni a feladatát. Személy szerint inkább használok egy hangalapú vagy kormányt rezgető rendszert, mert ott tudom, hogy mindig aktívan oda kell figyelnem és nincs külső behatás, csupán egy-egy figyelmeztetés.
Manapság ebben a kategóriában már alapfelszereltségként elvárható a kulcs nélküli indítás, a Leonban ez sajnos extraként sem érhető el
Ezek hiányoztak. Ahogy korábban említettem, minden olyan extra megvan a Leonban, amit alapvetően elvár az ember egy mai autótól. Egy dolog viszont minden elindulás előtt kényelmetlenséget okozott: a kulccsal való bejutás és indítás. Azaz mindig elő kellett venni, nyomkodni a távirányítót majd a gyújtáskapcsolóba dugni. Ebben a kategóriában a kulcs nélküli nyitás és/vagy indítás már több gyártónál is alapfelszereltség, a Leonnál viszont a legmagasabb X-Perience változat esetében még extraként sem rendelhető. Ugyanez a helyzet a váltót illetően is. A 180 lovas benzines csak a DSG-vel érhető el, egy hatos kézi váltóval pedig még nagyobb lehetne a vezetési élmény. Igaz, hogy ott a manuális lehetőség a DSG-ben is, a tesztidőszak alatt viszont többször is tapasztaltam, hogy elég lomhán találta meg a megfelelő fokozatot, ha kézzel visszaváltottam. Az első pöccintésre egyből megvolt ugyan a visszaváltás, a következőnél viszont eltelt néhány másodperc, ami a DSG elvéből adódik, a még egyel kisebb fokozat még nem volt bekészítve. Ezeket a bizonytalanságokat lehetne felülbírálni egy klasszikus manuális váltóval, talán idővel megkapja majd az 1.8 TFSI.
A 7 gangos DSG alapesetben gyorsan és finoman vált, manuális módban a visszaváltásoknál viszont tübb fokozat lépésekor már lassú, ahogyan irányváltáskor is
Ki fogja venni? A fenti hiányosságokat leszámítva valójában egy hibátlan autó lett a Leon X-Perience. Sportos apáknak jó választás lehet, hiszen elfér benne a család, és ha egyedül kell/van lehetőség menni, akkor lehet élményautózni is vele. Az összkerékhajtás alacsony tapadási körülmények között is megnyugtató biztonságot ad. Mindennek természetesen az ára is megvan. Ez a motorverzió X-Periencként alapesetben 9,08 millióról indul, a tesztelt példány pedig 9,69 millióba kerül. Ez az érték már nagyon közel van a 10 milliós határhoz. Aki ennyi pénzt szán autóra, megteheti, hogy újat vesz, de a legtöbben valószínű, hogy egy pár éves használt, egy-két kategóriával nagyobb, prémiumosabb márka mellett döntenek.



























Hm, úgy emlékszem, valaki már szóba hozta itt, hogy mennyire más véleményen volt egy másik netes autós portál tesztelője a Leon X-Perience-ről. Őszintén kíváncsi lennék, hogy ennek mi lehet az oka. Meg arra is, hogy az a komment miért tűnt el…
Kimaradt a cikkből, hogy az „X-Perience akció”-ban 1,4 millió forintos kedvezménnyel lehet megvásárolni a kocsit. Vagyis az alapár „csak” 7,68 millió Ft. Ez sem kevés, de mégsem 9 millió.
A Seat oldalán a konfigurációs során csak be kell pipálni a kedvezményt és máris levonja az 1,4 milliót.