Többet tankoltunk tavaly, mint egy évvel korábban. Örülünk?

Vége lenne a válságnak? A növekvő üzemanyag-vásárlás erre utalhat

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Magyar Ásványolaj Szövetség szerint a válság végét, a növekedés megindulását jelezheti, hogy 2013-ban több üzemanyag fogyott, mint egy évvel korábban.

A Magyar Ásványolaj Szövetség által közölt adatok szerint több éves visszaesés után 2013-ban végre növekedésnek indult az üzemanyag-forgalmazás mértéke hazánkban. Benzinből 1,187 milliárd liter, a gázolajból pedig 1,591 milliárd liter fogyott 2013-ban itthon. Utóbbi 4,2 százalékos növekedés a 2012-es értékhez képest, ám a benzinnél még mindig visszafogott, 1 százalékos keresletcsökkenést mutatott a piac. Ezzel tovább tolódott a gázolaj irányába az eladási arány. Az üzemanyagok közül a legnagyobb mértékben, 13,7 százalékkal a 98-as benzin iránt nőtt a kereslet, ebből összesen 6,3 millió liter fogyott tavaly. A prémiumbenziné 12,9 százalékkal 28,9 millió literre nőtt. A 95-ös benzinből 1,3 százalékkal kevesebbet, 1,151 milliárd litert adtak el. Az összességében 4,1 százalékkal nőtt eladású gázolaj esetén is kimagasló a prémiumnafta 7,7 százalékkal nőtt kereslete.
Üzemanyag-eladások20132012Változás
RON951 151 956 1421 166 871 707-1,3%
RON986 326 7015 566 41913,7%
Prémium motorbenzin28 957 73525 642 60512,9%
Motorbenzin összesen1 187 240 5781 198 080 731-0,9%
Gázolaj1 526 189 5441 466 245 5844,1%
Prémium gázolaj65 757 91561 065 2977,7%
Gázolaj összesen1 591 947 4591 527 310 8814,2%
Üzemanyag összesen2 779 188 0372 725 391 6122,0%
A szövetség arra is rámutatott, hogy míg az első negyedévben még 4,0 százalékkal visszaesett az üzemanyagok fogyasztása 2012. első negyedévéhez képest, a második negyedévre gyakorlatilag megállt a csökkenés, szeptember végéig pedig már 0,9 százalékos növekedés volt látható. Éves szinten összesen 2 százalékkal több üzemanyag fogyott a magyar piacon, miközben európai uniós szinten csökkentek tavaly az üzemanyag-eladások.
Hirdetés
Az adatok azt sugallják a szövetség szerint, hogy vége a gazdasági válságnak, de a növekvő eladásokban fontos szerepet játszhatott az is, hogy 2013-ban olcsóbb volt az üzemanyag, mint 2012-ben.
Miként azt az MTI közleménye írja, a gázolaj-eladásokat növeli, hogy egyre több fuvarozó kér és kap engedélyt "kereskedelmi" (minimumadós) gázolaj felhasználására, ugyanakkor sok millió literrel több gázolaj fogyna, ha a külföldi kamionok gyorsabban visszakapnák, illetve ha az egyes Európai Unión kívüli országok - például Törökország - egyáltalán visszakaphatnák az áfát, ahogy ez Ausztriában történik.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 14:33
    Permalink

    Ezek az összehasonlítások nagyon rosszak! (bár tudom, hogy mindenki ezzel veri át szándékosan magát, hogy könnyebb legyen elfogadni)

    Most hagyjuk, hogy 2,5 óra pazarlás vállalhatatlan, meg kényelmi szempontok stb.
    CSAK a pénzügyi vetületét nézzük (mert még ezt sem tudja szinte senki jól összehasonlítani):
    A tömegközlekedésben (BKV, MÁV, Volán, stb.) benne van az összes járulékos költség, adó, karbantartás, stb. ezek hol szerepelnek a 13000 ft-ben? Vagy a MÁV-ra veszek néha vaskereket, meg téligumit, meg KGFB-t, cascot, szervíz, műszaki vizsga?
    Így már teljesen más számok jönnek ki!

    Másik, hogy sok cég csak 9FT/km költségtérítést fizet az autóval közlekedőknek, de 86%-ot kell ha pl. Volánt használ.

  • 2017.10.29. at 14:33
    Permalink

    Nekem meg ebből az jön le, hogy
    – te nagyon nagy hülyeséget beszélsz
    – nem tudsz számolni
    – nem olvastad el a cikket

    Más sehogy nem jut eszembe a firkálmányodról.

    A cikkhez:
    – még mindig aránytalanul sokan vannak autóval az utakon értelmetlenül is
    – sokan azt képzelik, hogy nekik kötelező autóval járni egyedül is
    – a gázolaj ÁFA visszaigénylése valóban lökhet a dolgon

  • 2017.10.29. at 14:33
    Permalink

    A KÖZÉP osztályba tartozom, mindennapi munkámhoz autóhoz vagyok kötve, amivel 2,5 órát sporolok naponta. Igaz BUSSZAL is mehetnék!!! Havi bérletem 39Km-re 17900Ft/hó lenne. Dizel autóval, “ha egyedűl megyek” akkor is 13000Ft- ból meguszom. Ebben az esetben mi éri meg jobban?
    Nem az a lényeg, hogy kinek mennyi jut tankolásra! Az, hogy ki hol tankol és mit-mennyiért! Nekem megéri 40Km utazni egy tank üzemanyagért! Nálunk a sima dizel 423Ft, Prémium 465Ft! 40Km arréb a sima dizel 402Ft, a Prémium 437Ft!!!!
    Benzinnél nálunk 413Ft, Prémium 449Ft. 40Km arréb 391Ft, és 429Ft!!!!!

  • 2017.10.29. at 14:33
    Permalink

    Lehet benne valami, de a prémium-tüzelőanyag eladási számai elenyészőek a hagyományoshoz képest (1-2%), nem az fog fordítani statisztikán. Másrészt valószínűleg a tehetősebb rétegekben ugyanolyan arányban nőtt az autóhasználat, mint minden más rétegben – sőt, meg merem kockáztatni, hogy a közép- és alsó osztályokban sokkal nagyobb mértékű volt a növekedés – a magyar autóvásárlási szokások alapján legalábbis ez tűnik logikusnak.

  • 2017.10.29. at 14:33
    Permalink

    Sajnos nem így kéne gondolkodni az üzemanyag fogyasztás miatt,hanem meg kell gondolni,hogy mikor és miért kell utazni autóval a tömegközlekedés ellenére! Úgy láttszik a fizetés emelés miatt pazarolják a többlet pénzt a helyett hogy logikusan gondolkoznának az élet kivitellel kapcsolatban ugye ami a természetes életvitelre utalna sok logikus embert.Ahogy látom ott még mindig a többlet a lényeg nem a normél életvitel!
    Szerintem nagyon nagy hiba ez az ungarn hozzá állás és ezen el kéne gondolkodni normál irányba! Ahova lehet és lehetséges,oda biciglvel vagy gyalog kellene menni és rengeteget kirándulni! Nem hibásan étkezni!
    MÖERG in UPPSALA.

  • 2017.10.29. at 14:33
    Permalink

    Ezekből az adatokból számomra 3 dolog szűrhető le:

    -A kisszámú gazdag réteg egyre többet tankol(hat)a prémium üzemanyagból a prémium kocsijába.
    -A csóróbbja,aki a 95 öst sem tudta tavaly megfizetni az az idén sem fog többet tankolni.
    -Egyre több a hülye autós,aki bedől a marketingdumának és elhiszi,hogy a magasabb oktánszámú reklámbenzinektől jobban fog menni a tragacsa!

Vélemény, hozzászólás?