Vajon melyik a legtisztább autómárka?

Emisszióértékek 2014-ben: nem kell hibrid a szerény károsanyag kibocsátáshoz

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Napvilágot láttak a 2014-es emisszióátlagok. Olyan márka nyert, amely nem rendelkezik hibriddel. A dobogón csakis franciák állnak.


EU előírás a járműgyártók számára autóik emissziójának csökkentése, a flottaátlagok idén már 130 g/km alatt kell legyenek, 2020-ra pedig 95 g/km a célérték. Miként az a táblázatból látható, a gyártók zöme már tavaly is teljesítette az idei célt, nem szeretnének bírságot fizetni. (A témáról bővebben itt). A legszerényebb emissziójú, legalábbis az eladott autók átlagában legszerényebb CO2-t termelő autómárka a 2013-as eredményhez hasonlóan a hibriddel nem, villanyautóval azonban rendelkező Renault lett. Bár a Zoe villanyautóból 11 ezer példány fogyott már, sokkal inkább 0,9 literes turbós benzines és 1.5 dCi turbódízel motorjukkal tudták elérni a rekordalacsony, 108,4 g/km CO2 értéket.
Hirdetés
2[/sub] rangsor" szelesseg="95%" igazitas="kozep" blabjegyzet="Forrás: Jato Dynamics"]
HelyezésMárkaÁtlagos CO2 (g/km) 2014-benÁtlagos CO2 (g/km) 2013-banKülönbség2013-as helyezés
1.Renault108,4110,1-1,81.
2.Peugeot109,4114,8-5,42.
3.Citroën111,4116,3-4,84.
4.Toyota112,5115,9-3,33.
5.Nissan113,8129,2-15,412.
6.SEAT117,3118,8-1,56.
7.Fiat117,3118,1-0,85.
8.Skoda121,5125,3-3,88.
9.Ford121,7122,0-0,37.
10.Volkswagen123,3127,8-4,511.
11.Suzuki124,4127,1-2,710.
12.Dacia125,8127,1-1,39.
13.Volvo126,2132,0-5,817.
14.Mazda128,9135,0-6,1-
15.Hyundai129,7129,70,015.
16.Opel/Vauxhall130,3132,0-1,716.
17.Kia130,9129,51,414.
18.Audi132,4135,0-2,618.
19.BMW133,2135,7-2,419.
20.Mercedes-Benz133,5139,4-5,920.

A második helyezett Peugeot esetén a tavalyi Év Autója díjas 308-as modell 102,5 g/km-es CO2-je sokat segített a 109,4 g/km-es flottaátlagban, a 308-as legnagyobb példányban minden bizonnyal a legtakarékosabbnak számító 1.6 e-HDi motorral fogy.
A még szintén dobogós, harmadik helyezett Citroën estében az átlagot lefelé húzta a C4 új 1,2 literes turbós benzinese teszt róla itt), a teljesen új C1 és az Év Autója szavazáson második helyet elért C4 Cactus, mely modell esetén mindössze 96,9 g/km az átlag.
Érdekes, hogy a hibridek terén élen járó Toyota csak a negyedik helyen áll, pedig az Auris esetén az eladások felét, a Yarisnál harmadát adják az alacsony emissziójú hibridek. A legnagyobb csökkentést az ötödik helyen álló Nissan érte el: 15,4 g/km értékkel apasztotta átlagát - ez több új modellnek, a második generációs Qashqai-nak, a Golf-konkurens Pulsarnak és az X-Trail harmadik kiadásának, valamint persze a zéró emissziós Leaf villanyautónak köszönhető.
Természetesen nem csak a márkák szerinti átlagban, hanem a szegmensenként nézve is apadtak a CO2 emissziós értékek. Legjelentősebb mértékben a szabadidő-autóknál, esetükben 6,4 g/km-rel, 151,4-re csökkent az átlag - egyebek mellett a BMW X3 és a Honda CR-V frissítésének, valamint a Mitubishi Outlander PHEV-nek köszönhetően.
2[/sub] rangsor" szelesseg="95%" igazitas="kozep" blabjegyzet="Forrás: Jato Dynamics"]
OrszágÁtlagos CO2 (g/km) 2014-benÁtlagos CO2 (g/km) 2013-banKülönbség
Ausztria127,4130,5-3,1
Belgium121,1123,7-2,6
Horvátország115,7125,4-9,7
Cseh Köztársaság131,2135,1-3,9
Dánia110,8113,4-2,6
Finnország128,2132,8-4,6
Franciaország113,9117-3,1
Németország131,9135,8-3,9
Nagy Brtiannia124,6128,1-3,6
Görögország107,3111,3-4
Magyarország131,5133,8-2,3
Írország116,9120,4-3,6
Olaszország117,9120,7-2,8
Hollandia106,8108,9-2,1
Norvégia110,4123,2-12,8
Lengyelország132,7136,1-3,4
Portugália108,6111,7-3
Románia126,3129,2-2,9
Szlovákia131,1133,2-2,2
Szlovénia120,8125,3-4,5
Spanyolország118,7122,2-3,6
Svédország130,8135,1-4,4
Svájc141,5144,6-3,1
Teljes átlag123,3126,8-3,5

Az emissziós értékek adózási ösztönzők alapján az egyes országok átlagában is igen jelentős eltérést mutatnak. A Jato Dynamics adatai szerint a hollandok vásárolják a legkevésbé környezetszennyező, 106,8 g/km CO2 emissziójú autókat, a norvégoknál pedig élesen látszik, hogy az ösztönzők komoly mértékben hatnak a piacra. A 2013-as számnál 12,8 g/km-rel szerényebb, 110,4 g/km a 2014-es érték - náluk az eladások 12,4%-át az áfamentesen adott tisztán elektromos autók adják. Görögország és Portugália esetén Hollandiához hasonlóan 110 g/km alatti az átlagos CO2 érték, a 23 vizsgált piacból 10 mutat 120 g/km alatti CO2 emissziót, nálunk egyelőre nincs adónem, amely a szerényebb emissziójú modellek felé terelné a vásárlókat.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 20:26
    Permalink

    Senki sem kényszeríti őket arra, hogy főleg ezeket az értelmetlen, elavult behemótokat gyártsák. Ennek ellenére amióta csak létezik ez a lista, a németek az elavult, szennyező hulladékaikkal mindig is a lista legutolsó helyeikért harcoltak.
    Rohadtul nem tud érdekelni hogy a 120+ éves elavult technikájuk hogy megy vagy hogy nem megy, ha mellette csak úgy mellesleg szinte mindenki másnál durvábban nyírják ki a környezetet.

  • 2017.10.28. at 20:26
    Permalink

    Azért az tényleg nem mindegy, hogy egyrészt a német márkák nagy része kisautókat nem gyárt, másrészt a leggyengébb német motorok is elég jól mennek, főleg a prémium márkáké.
    Másrészt ők is sokat fejlődnek folyamatosan, sorra ölik a v10-v8 motorokat a jobb CO2 kibocsátás miatt.

  • 2017.10.28. at 20:26
    Permalink

    Az egyetlen igazán lényeges ebben a listában a Nissan jelentős előre lépése. Néhány évvel ezelőtt ugyanis még nagyon meglázó helyeken tanyáztak. Persze olyan nagyon mélyről könnyebb egy jelentősebbet javítani, de a lényeg hogy ráfeküdtek a témára rendesen – az elavult olajos hulladékaikat is eléggé kipofozták és persze az elektromos autóik is javítják az átlagot -, úgyhogy nem lennék meglepve ha rövidesen az első háromba is bekerülnének.

    Az országonkénti táblázatot én inkább a kibocsájtás szerinti növekvő sorrendbe rendeztem volna az országok neveinek ABC szerinti rendezettsége helyett, akkor jobban látszana, hogy Magyarország a szégyenpadon ül az utolsók között.
    Ebben a listában a Norvégok ugrottak a legnagyobbat, az összeladásaikhoz képest az egész világon messze a legnagyobb arányú elektromos autós eladásaiknak köszönhetően.

  • 2017.10.28. at 20:26
    Permalink

    Nem csak nagymotorokat, de nagy autókat sem.

    Az X3 eeeficient dynamics a maga kategóriájában az egyik legjobb lesz. Persze egy városi kerékpár lenyomja, de éppen ezért hülyeség a márkarangsor.

    Picit utánanézve, a legröhejesebb 13 mp-s 1.5dci Quaskai is sokkal rosszabb co2 értéket produkál…

    Szóval ennyit erről a listáról…

  • 2017.10.28. at 20:26
    Permalink

    A rangsor évek óta nagyjából ugyanazt mutatja. A legelavultabb és leggusztustalanabbul a környeztet romboló járműveket a németek tolják az arcunkba.

Vélemény, hozzászólás?