Ezúttal gyári kiegészítőivel, városi design-csomagjával vadítva próbálhattuk ki a Vitarát
Remekül eltalált formával és kellő műszaki tartalommal debütált 2015 tavaszán a Suzuki Vitara, ami a tavalyi év végéig évről évre, folyamatosan vezette a hazai újautó-eladásokat. Egyetlen modell tudta letaszítani a trónról, a tavaly év végén érkezett - szintén Suzuki, szintén esztergomi - S-Cross. Ugyanakkor még mindig egy nagyon erős második helyet tudhat magáénak az autópiacon a Vitara, ami jól mutatja: formája még mindig tetszetős és sokakat megnyerő, nem mellesleg pedig technikáját is folyamatosan frissítették az évek során.
[BANNER type="1"]
Nem egész 4,2 méteres hosszával városban és könnyű terepen sem gond vele elférni
Bár a forma alapjaiban nem változott a megjelenés óta (persze voltak azért frissítések, a hűtőmaszk, a lámpák és persze számos részlet sem az eredeti már), a motorpaletta már teljesen kicserélődött, az alapáras lágy hibrid mellé idén már full hibrid is érkezett (
lásd itt), most viszont az eladások zömét adó kézi váltós, lágy hibrid verziót tettük újabb próbára, az opciós AllGrip összkerékhajtás mellett a "városi design" csomaggal, ami az hűtőmaszk tetejére és az alsó légbeömlőhöz is ad egy-egy piros csíkot, ugyancsak piros dekorbetétet a nappali menetfények köré is, oldalra pedig a gépháztető szélére, hátra pedig a lökhárító aljára ad ilyen színű csíkot, de persze tükörházait is pirosra fényezték, továbbá felniből is egyedit kap. Igaz a tesztautón a terepdesign-csomagos fekete kerekek voltak, ez egyébként nem véletlen: az elemeket egyesével lehet összelegózni, nem feltétlenül kell az összeset megrendelni, továbbá a példa szerint is lehet variálni a gyári elemekkel.
Konzekvensen piros kiegészítőket tartalmaz a városi design-csomag, egyéb árnyalttal nem kérhető
A kiegészítőknél érdekesebb ugyanakkor, hogy milyen ma a Vitara, milyen az S-Crosshoz mérten, erre pedig eléggé egzakt választ tudok adni, hiszen ezúttal azt követően ültem bele, hogy több mint 3000 kilométert autóztam egy S-Cross-szal (erről a tapasztalatok
itt olvashatók). A Vitarával ennyire sokat nem mentem, de közel 400 kilométert igen. Alapvető különbség, hogy a Vitara 12,5 centivel rövidebb, nem egész 4,2 méter hosszú, széltében viszont csak 1 centivel "kevesebb", magassága pedig 3 centivel több. Mivel hasmagasságuk egyezően 17,5 centiméter, ez egyértelműen utasteréhez adódik. Érezhetően magasabbra kerültek az ülések, ami jobb kilátást ad, a tengelytáv viszont 10 centivel szerényebb, így a hosszanti helykínálat is kevésbé jó, de átlagtermettel négy felnőtt ide is befér, ha pedig gyerekek kerülnek hátra, ők gond nélkül elvannak itt is.
[BANNER type="2"]
Kerek légbeömlőivel, opciós középső órájával és vonalaival is terepjárósabb a Vitara műszerfala, mint az S-Cross kokpitje
Nem olyan tágas, mint az S-Cross, de itt is gond nélkül el lehet férni, a magasabb üléspozíció miatt a ki- és beszállási kényelem még jobb is
A Vitara egyértelműen terepjárósabb, terepszögei is jobbak, összkerékhajtással - szemben az S-Cross-szal - van lejtmenetvezérlője is, AllGrip összkerékhajtása azonban alapvetően ugyanaz: automatikus, Sport és laza talajra Snow módot, abban Lock állást is adó. Utóbbival automatikusan kapcsolódik ki a lágy hibrid amúgy gyors és észrevétlen, a motort már lassú gurulásnál is megállító stop-startja. A benzinmotor kézi váltó esetén ugyanaz, ami az S-Cross-ban is található: 1,4-es Boosterjet, közvetlen befecskendezésű benzines, alapból is 129 lóerővel és 235 Nm nyomatékkal, amihez csatlakozik még egy 10 kW-os (és 50 Nm-es) villanymotor. Utóbbival alacsony fordulatról is meglepő élénkséggel mozog az amúgy nem túl nehéz, 1,25 tonnás kis SUV. A motor hibátlan, itt is csendes, viszont a Vitara összességében nyersebb, főként autópályán jelentősebb gördülési zajt adó, de mindenhol máshol is egy kicsit sprődebb rugózású, mint az S-Cross.
Lejtmenetvezérlő és "fixre zárható", persze elektronikus vezérlésű összkerékhajtás is segítségünkre lehet terepen
Alaphelyzetben 375 literes a csomagtér, az álpadlóval sík felülettel, 1119 literesre bővíthető
Ha az árakat nézzük, a Vitara belépője 300 ezer forinttal szerényebb, mint az S-Cross bázisverziója, míg az összkerékhajtású, GLX - full - felszereltségű tesztautó már 8,08 millióról indul, itt az S-Cross felár már 450 ezer forint lenne. Ha automatát szeretnénk, azt most még olcsóbban kapjuk S-Cross-ból, hiszen ott még elérhető a hagyományos automata az 1,4-es turbóhoz, a Vitara már csakis full hibridként lehet automata. Ellátmányuk nagyon hasonló, az alapverzióhoz is jár a távolságtartós tempomat, az automata klíma és a LED fényszóró is, a GL+ már holttérfigyelőt, a próbált GLX gyári navigációt és bőr/műbőr kárpitozást is ad. Igazság szerint a GL+ ellátmányánál nemigen kell több, hiszen ha itt csak vezetékkel, de a telefontükrözés kiválóan megy. Az S-Cross futásával és utasterével is finomabb, viszont városban könnyebb parkolhatóságával, magasabb üléspozíciójával és jobb átláthatóságával a Vitara talán még mindig jobb, terepen pedig egyértelműen.
[BANNER type="3"]
Csendes, élénk és takarékos az 1,4-es Boosterjet motor
És van még egy faktor, az érzelmi, ezt a formát már 7 éve szeretjük, temérdek vevőt meggyőzött, nem meglepő, hogy ma is sokan vannak, akik a Vitarára voksolnak, és egyébként nem is teszik rosszul. Ez is egy nagyon jó ár/érték arányú modell, nem mellesleg hasonlóan takarékos: a teljes heti használat tankolás szerinti átlagfogyasztása különösebb ügyeskedések nélkül, csupán a dugók lehetőség szerinti elkerülésével 5,5 l/100 km lett, ami teljesen korrekt a szintén példás menetdinamikához mérten. És még említhető a Suzuki 10 év/200 000 kilométeres hajtáslánc garanciája is a 3 év/100 000 km általánoson túl, hogy megértsük, miért állnak a forgalomba-helyezések élén az esztergomi modellek.
Hiába korosabb, mint az S-Cross, még mindig vagányabb a Vitara
Értékelés
Pozitív
Élénk, csendes, takarékos motor, még mindig divatos forma, kényelmes ülések, sofőrsegédek
Negatív
Gördülési zaj, kissé sprőd rugózás, automata már csak full hibridként lehet
Árak
Tesztmodell alapára
6 240 000 Ft (2022.05.23.)
Tesztautó ára
8 190 000 Ft (2022.05.23.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1373 cm3
Teljesítmény:
95 kW (129 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
235 Nm 2000-3000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,8-6,1 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Belső szélesség elöl:
1470 mm
Belső szélesség hátul:
1420 mm
Belmagasság elöl:
940-1010 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
260 mm
Ülőlap hossza elöl:
495 mm
Ülőlap hossza hátul:
515 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1340 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1020 mm
Csomagtér magassága:
440-720 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1560 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
800 mm
Motor és váltó
Motorosztály:
Euro 6d full
Hengerűrtartalom:
1373 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
235 Nm 2000-3000 1/min-nél
Teljesítmény:
95 kW (129 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
CO2-kibocsátás:
131-136 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,8-6,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,5 l/100km
Ilyen egy autó.
Megy, teszi a dolgát.
Nincsenek nem várt meglepetések.
Mindezt jó áron.
Nyomingerek erre azt mondják, hogy unalmas… unalmas autó.
Jól mutatja, hogy milyen defektes a mai tarsadalmunk… ami megbízható = unalmas.
Ej, Zöldikétől de megkapnád ezért a magadét 😀 A „mutyukiról”, ahogy korunk méltán elismert tudósa szokta írni. Királyi ülepét ilyen izékbe ő bele nem helyezi 😀
Höhö, a múltkor ment a TV-ben A hangok című film, pont egy macskás futóbolond volt benne, aki nagyon emlékeztetett egy másik macskás futóbolondra… 🙂