Változtat az EU? Maradhatnak a belső égésű motorok 2035 után is?

Egyre kevesebben támogatták a belső égésű motorok száműzését az autókból, úgy tűnik, célt értek

Idén alaposan megváltozott a közhangulat az Európai Unió 2035-ös tiltása körül, amellyel megtiltották volna, hogy a céldátum után belső égésű motoros új autókat lehessen értékesíteni a kontinensen. Úgy tűnik, már Brüsszelben is másként látják a helyzetet.

Még az aktuális évtized elején szavazták meg a belső égésű motorokra vonatkozó tiltás javaslatát. Bár már akkor több iparági szereplő jelezte, akár középhosszú távon is komoly gazdasági hátrányt jelenthet a szigorítás, ezek a hangok nem igazán találtak meghallgatásra. Ráadásul több autógyártó is meghirdette a teljes átállást, sok esetben rálicitálva a 2035-ös dátumra. Ezeket a törekvéseket azóta szinte kivétel nélkül visszavonta az összes márka. Az elmúlt időszakban viszont rendkívül felerősödtek azok a hangok, amelyek a tiltás visszavonását kérték, hogy megóvják az EU gazdaságának versenyképességét. A probléma kis túlzással napról napra sürgetőbb lett, mivel a villanyautók eladásai számszerileg ugyan növekedtek, mégsem olyan ütemben, hogy az elegendő legyen az emissziós kvóta betartásához a különböző gyártóknak. Emellett időközben "megérkezett" Kína is, az onnan érkező gyártók pedig nemcsak a korábbinál megfizethetőbb elektromos gépkocsikat hoztak az EU-ba, de megfizethetőbb belső égésű motoros autókat is. Németország kormánya lett mára az egyik leghangosabb kritikusa a 2035-ös tiltásnak, jól mutatja mindezt, hogy nemrég Friedrich Merz kancellár levélben kérte az EB vezetőjét, Ursula von der Leyent a módosítás visszavonására. Az ügy kapcsán a szervezet fenntartható közlekedésért és turizmusért felelős biztosa, Apostolos Tzitzikostas nyilatkozott a német Handelsblatt lapnak, amelyben arról beszélt: "a levelet nagyon jól fogadták Brüsszelben". Hozzátette, 2035 után is maradnak a belső égésű motorok, de csak alternatív üzemanyaggal működhetnek majd. Ugyanakkor ez a kitétel már az eredeti javaslatban is szerepelt, ahogyan az is, hogy a kis példányszámban gyártó márkák (Ferrari, Lamborghini, McLaren, stb.) a továbbiakban is értékesíthetnek belső égésű motorral új autókat. Sokkal égetőbb kérdés, mi lesz a PHEV és EREV (hatótávnövelő belső égésű motorral ellátott villanyautó) modellekkel. Eredetileg december 10-én ismertette volna az EU az "autócsomagot", viszont ezt a hónap végére halasztották.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?