Hirdetés

Városba ilyet ne vegyél, hosszú távra bátran! Opel Zafira teszt

Opel Zafira 1.6 CDTI Ecoflex Innovation teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kisebbik dízelével is kiváló hosszútávfutó az Opel Zafira - ajánlható. De vajon van-e annyival olcsóbb, hogy megérje a 2,0 literes helyett választani?

Tavaly bumerángos lámpafészkeit elvesztve frissült az Opel mára egyetlen három üléssoros egyterűje, a már Tourer utótag nélküli Zafira

Van választék! Ha valahonnan, hát az Opeltől nem nehéz tesztautót szerezni. Csak a tavaly frissített Zafirából is kettőt kaptunk. A nagyobbik, 2,0 literes dízelmotorral szerelt változatot még a télen próbáltuk, most tavasszal pedig közel 1000 kilométert sikerült még belehajtani a szentgotthárdi 1,6 literessel szerelt változatba is. Jelzi a vevői preferenciát, hogy a forgalmazó csakis gázolajosakat állított be, zömében ezeket veszik, pedig a Zafira lehet még benzines, LPG és CNG üzemű is. Kár, hogy utóbbit itthon igencsak kevés helyen kapni, az LPG pedig sajnos nem elég olcsó. Na, nem mintha a gázolaj olyan nagyon az lenne, de most éppen még olcsóbb, mint a 95-ös benzin. De ha már költségek, a tesztre kapott 134 lóerős 1.6 CDTI ugyanúgy a kínálat legtakarékosabbja, ahogyan a nála mindössze 100 ezer forinttal olcsóbb 120 lóerős is. A vegyes fogyasztási érték 4,7 l/100 km, legalábbis az NEDC ciklus és a katalógus szerint.

Széles beltér, korrekt anyagokból, jó összeszereléssel, akár változtatható ülőlap-hosszúságú, jó oldaltartású “ergonomikus sport ülésekkel

Akár hét főnek is helyet adhat – némi kompromisszummal és mindössze két (a középső üléssor szélső helyein lévő) Isofix-csatlakozóval

Ha lehajtjuk a második sor középső ülését, a szélső helyek középre és hátrafelé csúsztathatók – “kapitányüléses második sor esetén

Ülésmester. A Zafira (ami a tavalyi frissítés óta már nem Zafira Tourer, hanem az Opel jelenlegi kínálatának egyetlen Zafirája) alapáron csak 5, az Innovation szint esetén azonban alapból 7 üléses. Tesztautónk a feláras ergonomikus sport ülés csomagot és a második sori kapitányüléseket is megkapta. Előbbi változtatható laphosszúságú, le-fel, ki-be tologatható deréktámaszos, szabályozható magasságú első üléseket jelent. Utóbbiak kényelmére nem lehet panasz, ahogyan a két szélső hátsó hely komfortjára sem. A második sori középső ülés viszont már kicsit keskeny. Két gyerekülés közé sem egy harmadik, sem egy felnőtt nem fér be kényelmesen. Ugyanakkor a középső hely lehajtásával a két szélső ülés hátra és az autó közepe felé is tolható egy kevéssé. Igaz, úgy már abszolút nem marad lábtér a szintén korlátozott méretű harmadik sor számára, viszont négy felnőttnek valóban fejedelmien tágas utas- és nagy csomagteret kapunk.

A frissítéssel érintőkijelző váltotta a gombok zömét a középkonzolon. Az OnStar segítségével személyes asszisztenst hívhatunk, wifit szórhatunk az autóban

Viheti a családot is. Ha a gyereküléseket a leghátsó üléssorba tesszük (ahol sajnos nincs Isofix csatlakozó), akkor öt felnőtt azért elfér – 152 liternyi csomagtérrel. Nekünk két gyerekkel és két nagyszülővel, plusz egy hosszú hétvége csomagjaival úgy sikerült beférnünk, hogy egy (már övvel is rögzítendő 3-as kategóriájú) gyerekülést leghátra raktunk, mellette/mögötte elfértek a hálóval lefogott csomagok, az első két üléssorban pedig az Isofixszel rögzített gyerekülés mellett is jutott elegendő hely 4 felnőttnek. Igaz, a Zafira helykínálatával kompromisszumosabb, mint akár egy Citroën Grand C4 Picasso, aminél persze úribb helyet tud adni, ha elegendő csupán 4 utast vinnie. A Ford S-MAX/Galaxy még inkább elveri, de azok persze kívülről is nagyobbak, meg persze drágábbak is.

Hirdetés

Még hét ülés mögött sem szűnik meg a csomagtér, úgy 156 literes, öt ülés mögött mintegy 700, csak az elsőkkel közel 1800 liter tölthető meg. Az Innovation felszereltségnél alapáras a hétüléses kialakítás

Igazi Opel. Ha valaki ült az elmúlt 10-15 évben Opelben (márpedig utóbbira igen nagy az esély, hiszen Opelből fut a legtöbb útjainkon), az otthon érzi magát. Minden kezelőszerv egyértelmű. Az új érintőképernyős hifi és navigáció egyértelműen, magyar nyelvű menüvel kezelhető. A navigáció beszéli is a nyelvünket, kicsit ugyanakkor töri, ahogyan a fedélzeti számítógépben is akadnak fordítási hibák. Sebaj, mindez elnézhető, ugyanis az anyagminőség és az összeszerelés rendben van. A futómű az Opeltől megszokottan stabil és kényelmes, utóbbi jelző még a feláras 18 colos kerekekkel is igaz. A gördülési zaj miatt ugyanakkor mégsem ajánlanám utóbbiak választását.

Az Innovation szinthez adaptív Bi-Xenon fényszóró jár. Ha sokat autópályázunk, amihez passzol is a Zafira, megéri áldozni a távolságtartós tempomatra is

Tömeg/teljesítmény. A Zafira 4,66 méteres hosszához képest nem túl nagy a szentgotthárdi gyártású 1,6 literes motor. Bár van belőle kettős turbós is, például a Vivaróhoz is, itt csakis szimpla turbóval kaphatjuk, 120-134 lóerővel. A plusz 14 lóerő felára 100 ezer forint, nyomatékból azonban nem jár több a némileg nagyobb teljesítményhez. Ha valaki azt gondolná, hogy a Zafira 1,7 tonnás önsúlya sok a motornak, az bizony nem téved. Főként úgy, hogy igencsak hosszúra áttételezett váltó jár hozzá. Egyesben, kettesben bizony óvatosan kell bánni a kuplunggal, városban gyakorta vissza kell kapcsolni hármasba. A hosszú váltóáttételezés előnye viszont, hogy autópályán a 130 km/órás tempó mindössze 2200/perc fordulat körül futható. A Zafira ott csendes, még visszakapcsolás nélkül is képes gyorsítani. Ha viszont mondjuk országúton egy kicsit ki szeretnénk élvezni az egyterűs szinten remek futóművet és kormányzást, az 1,6-os motor már kevés lesz.

A kisebbik dízelmotor árelőnye teljesítménytől függően 350-450 ezer forint a 2,0 litereshez mérten. Bár autópályán ezzel is megvan a Zafira, az elindulásokhoz jól jönne a nagyobb motor jelentősebb nyomatéka

Miért nem való városba? Az 1,6 literes Zafira legnagyobb ellenfele saját maga, mármint a Zafira a mindössze 350 ezer forinttal drágább 2,0 literes, 170 lóerős dízellel. Katalógus szerint mindössze 0,5 l/100 km a nagyobb motor fogyasztástöbblete, a gyakorlatban pedig még kevesebb. Persze nem akarok én feltétlenül rábeszélni mindenkit a 2,0 literes dízelre, még ha egészségesebbnek is tűnik azzal a Zafira. De ne feledjük, van turbós benzines, LPG-s és CNG-s is, városi üzemhez utóbbiak mind jobban ajánlhatók, a dízelekhez ugyanis AdBlue adalékos katalizátor és részecskeszűrő is jár, márpedig utóbbi olyan üzenetet is képet adni, hogy “Részecskeszűrő megtelt. Mindenképpen vezessen tovább! Ezzel persze semmi gond nincs, ma ilyen egy dízel, a Zafirától pedig tisztességes a 6,5 l/100 km, zömében autópályán adódott tesztátlag, városban viszont esetében is magasabb 7-8 literes értékkel kell számolni. Na, ezért nem ajánlanám városba!

Az üzenet, amit nem szívesen látunk. Nem tragédia, ha telítődik a részecskeszűrő, de sokszor kényelmetlen, hogy ilyenkor az autó arra kér, mindenképpen vezessünk tovább. Ilyenkor – logikusan – a stop-start sem aktív, a táblafelismerő természetesen – sok máshoz hasonlóan – középre, fő helyre is lapozható

Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 19:25
    Permalink

    Azért nem olyan vészes az a részecskeszűrös dolog, hogy minden nap azzal a tudattal kellene beleülni egy ilyen autóba, hogy na mikor jelenik meg majd regenerálás miatt hajtson tovább figyelmeztetés meg ilyesmi.Minimálisra csökknethető ezek száma, ha néha, mondjuk havonta egyszer kicsit meghajtja, kikormolja az autót az ember, és hát dízel meg nyomaték ide vagy oda, általában sem kell 1200-as fordulaton tüttyögni vele, mert az a legnagyobb ellensége egy ilyen motornak, bármennyire is azt gondolná az ember, hogy azért dízel mert alacsony fordulaton kell járni vele.A közvetlen befecskendezésű benzineseknél szintén kell, hogy kicsit pörgesse az ember…

  • 2017.10.27. at 19:25
    Permalink

    Azért nem kell szívó benzines autót venni, mert a többiek is azt mondják. Sok mindent mondanak,de a puding próbája az evés.Ha nem veszel pudingot soha nem tudod majd meg milyen finom is az…

  • 2017.10.27. at 19:25
    Permalink

    Szerintem kezd leáldozni a dízeleknek a személyautók piacán, bár még sokan félnek a kis turbós benyáktól (én is)
    leginkább még szívó benzin ahogy a többiek is mondták…

  • 2017.10.27. at 19:25
    Permalink

    Lehet, hogy régi vágású vagyok, de megőrülnék egy ilyen üzenettől. Aztán ha nem regenerálod teljesen, mert nincs időd pont akkor és ott, cserélheted a motorolajat, mert felhígul gázolajjal.
    Ja, és városba semmilyen dízel nem való 😛

  • 2017.10.27. at 19:25
    Permalink

    “részecskeszűrő megtelt, mindenképpen vezessen tovább” Városba ilyet ne vegyél, de dolgozni bejárni sem ajánlott vele, hazafelé nagyon gyakran kiírja ezt az üzenetet és akkor mehetsz vele egy felesleges plusz kört, a fogyasztása sajnos literekkel megugrik ilyenkor.

  • 2017.10.27. at 19:25
    Permalink

    Csatlakozom Petya25-höz… Én is inkább benzinest vennék, dee csakis az egyszerűbb fenntarthatóság miatt.
    Bár, sok évvel ezelőtt volt a családban egy 2002-es Opel Zafira B 2.0 Dízel, az nem ment rosszul…szerettem.

  • 2017.10.27. at 19:25
    Permalink

    Én tuti nem választám ezt motor váltó kombót.
    Sokkal olcsóbban, a sokkal jobban menő 170 lovas benzin automata lenne nálam nyerő.
    A különbözetből évekig lehetne tankolni a fogyasztás különbözetet nagyobb kényelemben, részecskeszűrő nélkül.

Vélemény, hozzászólás?