Venni vagy bérelni olcsóbb az utánfutót?
Költségek és szabályok utánfutóval
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Teherhordáshoz csábító az autón kívüli, utánfutós szállítás, ám ennek költségeivel és szabályaival érdemes előre megismerkedni.
Lakásfelújításkor, költözködéskor, sőt egy kertes háznál csaknem minden évben felvetődik, milyen jó lenne egy utánfutó, mellyel a méretesebb csomagok vagy épp az autóba beemelni nem kívánt piszkosabb holmik (például cementes zsák, virágföld) gond nélkül szállíthatók lennének. Sokan el is tűnődnek egy könnyű pótkocsi beszerzésén, hiszen vonóhorgot felszereltetni már csupán kerékpárszállításhoz is érdemes. Apróbb cuccoláshoz ajánlható, egytengelyes, úgynevezett könnyű pótkocsi már egy-két százezer forint környékén vásárolható, hiszen ezek nem bonyolult, zömében fék nélküli szerkezetek – csak egy tengely és, rendszerint egy primitív, laprugókkal szerelt felfüggesztés lapul fémplatójuk alatt. Fék nélküli utánfutó egyébként legfeljebb 750 kilogrammos megengedett össztömegig létezhet, ám azt minden esetben az adott autó forgalmi engedélyében rögzítik, hogy az milyen tömegű fék nélküli, illetve fékezett utánfutókat húzhat. Fő szabály, hogy a fékkel szerelt, komolyabb terhelhetőségű utánfutóból legfeljebb akkora megengedett össztömegű húzható, mely nem nagyobb a vonó autó önsúlyánál. Főként komolyabb terepjáróknál és a nehéz (tehát 750 kilogrammnál nagyobb össztömegű) pótkocsiknál (legfőképp lakókocsiknál, autószállító trailereknél) kell arra ügyelni, hogy B kategóriás jogosítvánnyal legfeljebb 3,5 tonna megengedett össztömegű járműszerelvény vontatható. Ellenben egy 3,5 tonna megengedett össztömegű vontató és egy legfeljebb 750 kg össztömegű könnyű pótkocsi B-kategóriával is vihető.
Aki utánfutózásra adja a fejét, annak nem csak azzal érdemes tisztában lennie, hogy autójával és jogosítványával milyen tömeget vontathat (e téren a legfontosabb, hogy minden szabályzás a megengedett össztömegeket nézi), hanem, hogy utánfutóval milyen közlekedési szabályok vonatkoznak rá. Ugyanis akármilyen erős autóval, akármilyen jelentéktelen utánfutót vontat is valaki, ugyanazon sebességkorlátozások vonatkoznak rá, azaz autópályán legfeljebb 80, lakott területen kívül 70, városon belül (még a magasabb tempót engedélyező táblánál is) 50 km/órás tempóval haladhat csak.
Érdekesnek találom azt is,hogy Miért is kell kötelező biztosítást fizetni egy utánfutüra.
Ugyanis ha okozol egy kárt a futóval ,nem a futó biztosítását növelik,hanem a vontató jármű -ét ( ützemben tartójáét)
Akkor minek is lehet ezt nevezni???
Szerintem ezt is csak adó-nak
T.szerző! Tudna segíteni hogy B-s jogsival és egy 2000kg. vontatásra alkalmas vonóhoroggal(Seat Alhambra) milyen súlyú utánfutót vontathatok? Csak egytengelyeset vagy a dupla tengelyest is ?Üdv.Miska.
Kedves Gábor!
Köszönöm észrevételét! Igaza van, javítottam!
Üdvözlettel,
Katona Mátyás
T. Szerző! A cikkben a műszaki vizsga ára hibás, mivel az utánfutónak nincs környezetvédelmi vizsgálata, az említett 16290 Ft.- ban viszont ez is szerepel. Üdvözlettel: Rapai Gábor
A cikk jó.DE!Felháborító számomra az a szintű lehúzás,ami nálunk megy.Mi indokolja azt,hogy ugyanannyi legyen a műszaki vizsga díja,mint egy személyautónál?Pláne egy fék nélküli utánfutónál,rádugja ,megnézi a lámpák működését,gumi állapotát,nem rohad e,lényegében szemrevételezés.Míg egy autónál sokkal összetettebb a vizsga.Vagy nézzük az eredetvizsgát,ami szintén magas,még az átírás költsége nem is eltúlzott annyira.