Irreálisan drága, koros, ám kívánatos használt autók

Piaci körkép: a leginkább csábító youngtimerek

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Sokan képesek nyálukat csurgatni olyan modellekre, amelyeket mások csak koros járgányoknak tartanak. Ezek között mazsolázunk most.

Nem vészesen régen, a nyáron kétmillió forintig nézelődtünk youngtimer, azaz 20 évesnél idősebb, de 30-nál fiatalabb autók körében. Persze csak virtuálisan, a Használtautó.hu rendszerében. Viszont alaposan kiveséztük, hogy mi is az oldtimer (amely szegmensben szintén böngésztünk már), illetve azt is, hogy miből lesz, miből lehet majd értékesebb, keresett oldtimer. Most pedig egy kicsit feljebb toltuk az árplafont a youngtimerek körében, 2,5 millió forintig engedtük el a szűrőt, de természetesen növeltük az elvárást is: bevallott, legfeljebb 150 000 kilométeres futás, és kitűnő állapot kellett most a gyűjtésünkbe kerüléshez a 20-30 éves életkoron, azaz 1984-1994 közötti gyártási éven túl. A linkről nyílik is a Használtautó aktuális vonatkozó kínálata.
Hirdetés

Lehet még áhítani akár légkondit és automata váltót, elektromos ablakokat és akár fűthető tükröket is, ebben az időszakban már simán elérhetőek voltak ezen extrák, de lehet találni második tulajdonostól származó, az elmúlt években is csak hobbiautónak használt, makulátlan állapotú, 64 000 kilométert futott Dacia 1310-est is. A tényleg gyári állapotot mutató fotókon látható példány mondjuk csak TX, nem pedig az ötsebességes váltós TLX, de nem kell bánkódni, nem volt az jobb konstrukció, sőt. Ha mégis TLX kellene, az is akad, csak épp fotó nélkül hirdetve.
És az megvan, hogy az első esztergomi (amúgy pedig a második generációs) Suzuki Swift is lehet már youngtimer? És van is belőle alig futott "papaautó", továbbá nem csak híres elnyűhetetlensége, szerény fogyasztása is azt mondhatja: érdemes megvenni. Persze talán kevésbé megédesedett emlékeket hoz, mint egy egykor tényleg elérhetetlen, vagy csak hosszas várakozással és természetesen átvételkori jattolással megszerezhető modell. Hiába fényévekkel modernebb és jobb autó a Swift, youngtimerként lehet, hogy kevésbé érdekes, mint egy 3 évvel idősebb, mindössze 35 ezer kilométerrel hirdetett, gyári napfénytetős négyütemű Wartburg, ami alig drágább nála. Tovább folytatva az érdekes youngtimer-párhuzamot, a valaha felettébb kívánatos Alfa Romeo 33-as sem drágább ma, mint egy megkímélt utolsó szériás Polski Fiat vagy egy négyütemű Trabant. És eddig még nem is 2,5 millióig, hanem egy nagyságrenddel kevesebb pénzért, 250 000 forint alatt nézelődtünk.
A 250 000 forinttól kezdődő kategória nyitómodellje rögtön egy nyálkiválasztást indító darab: Citroën XM, 1990-ből, mindössze 90 ezer kilométerrel, a fotókon megszólaló állapotban. Igen, az idén 40 éves CX utódja, ami még nem érett be. Ezt mindenképp érdemes lehet megvenni és megőrizni! Ugyanez egy Hyundai Ponyról még motorgenerál után sem mondható el, s vélhetően a második generációs Lancia Delta sem az, amire majd a gyűjtők vágyni fognak. Árban felfelé haladva azonban nemcsak az állapot, hanem a ritkasági faktor is mind erősebben jelenik meg. Egy jó állapotú, keveset futott Lada vagy akár Polski Fiat is érhet sokat szerepelhet magas árral, de lehet találni valódi ritkaságokat is. Temérdek Mercedes, Ford Escort, Honda Civic, Toyota Corolla, de akár még a már említett Hyundai Pony is van megkíméltnek mondott állapottal, szerény futással - adataik önmagukban keveset mondanak, a képek, az autókhoz fűződő sztorik a lényegesek, így ezúttal a táblázatos lista helyett, inkább a Használtautón márka szerinti sorrendben is böngészhető hirdetéseket, magukat az autókat érdemes megnézni. Vagy akár szűrni egyet a saját elképzelések szerint, s vagy szörnyülködni, hogy milyen drágák lehetnek a koros autók is, vagy ámulni, hogy milyen szép állapotúak is lehetnek.
A közel 1 vagy akár 2,5 millió forintért hirdetett 20-30 éves autók ára egyetlen esetben lesz reális és magyarázható, ha érzelmi kapocs miatt épp olyanra vágynánk. Úgy akár egy az árplafonon hirdetett példány is jó üzlet lehet, mert az átlagosnál különlegesebb példányt hirdetők azért jellemzően annak tudatában alakítják áraikat, hogy egy átlagos példányt megvásárolva mekkora ráfordítással lehetne elérni az általuk kínált állapotot. Ők alá áraznak, de a fanatikusoknak.
Aki nem egy konkrét modellt, hanem csak egy használható használt, akár koros példányt keres, az ne a milliós ársávban mozogjon, de lehet, hogy valaki épp azt a dízel, automata váltós, tetőablakos, klímás és alig több mint 120 ezer kilométert futott Mercedes-Benz 190 E-t keresi, amit amúgy épp az árplafonon hirdetnek. Neki lehet, hogy az a jó bolt, míg másnak a 250 000 forintért hirdetett ígéretesnek tűnő, ám kevésbé neves és felkapott youngtimer. Ám vigyázat, ha túl sok olyat nézünk meg, s egyetlen sem lesz az ínyünkre való, a végén még túl sok pénz fog elmenni üzemanyagra, így az autó leinformálását már a telefonos egyeztetésekor el kell kezdeni - ehhez Használtautó-vásárlási kisokosunk vonatkozó része is segíthet.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 00:45
    Permalink

    Hiányolom a 200-as,700-as,900-as sorozatú Volvókat.Azok voltak az igazi elnyűhetetlen autók,és a mai napig azok.Az én 940-esemben 470ezer van.Ismerősöm 20 éve vett egy 5 éves 740-est.Ki nem szállna belőle semmi pénzért,német,francia,olasz stb fostalicskákba be sem ülne.

  • 2017.10.29. at 00:45
    Permalink

    bakker, az a 11 éves merci egy maszív és modern autó volt, akkoriban a szovjet “csúcstechnika” a megfaceliftelt 1966os!!! Fiat volt, a Dacia az 19669.es Renault 12es keletiesített lebutított változata.

    Nyugati kosz? Bakker, méltó vagy a nevedhez. Mi akkor egy páréves japánt hoztunk be magunknak, olyan szinvonalbeli különbség volt a ruszki “prémiumhoz” képest, hogy az elmondhatatlan. Pedig ez még a nagy japán dizájn és minőségi forradalom előtt készült, gyengébb rozsdavédelemmel 8v motorral. Egy 92es Galant (nyilván, újonnan akkor elérhetetlen volt mindenki számára) felfoghatalan űrhajó volt kelet európában (mondjuk el is vitték, de ez nem csak a magyar közbiztonság, de a baráti orosz “exportimport szakemberek” sara is)

  • 2017.10.29. at 00:45
    Permalink

    Ez a hiánygazdaság érdeme volt, azé a hiánygazdaságé, melynek a katonája voltál. És van képed itt okoskodni? Eszméletlen. Gátlástalan alakok vagytok!

  • 2017.10.29. at 00:45
    Permalink

    Öcsém, téged kis korodban nagyon fejbe rúghatott a ló, mikor a hátsójánál kolbászoltál. Kevés hülyébb alakot találni, a talicska menedszert leszámítva.

  • 2017.10.29. at 00:45
    Permalink

    Apum Peugeot 104essel kezdte a nyugati karrierjet…
    Anyam a mai naoig visszasirja.
    Parhuzamban volt egy warnyu is otthon,de vegul bucsut intettek neki a szulok.
    Vegul egy Jetta mk2 1.6Td nel maradtak a szulok pedig az elso fel evben volt minden vele.
    Szeteso csapagyak,kihullo feltengely,torott gyuruk,szetesett turbo…
    De mikorra kiforott utanna 5-6evig gond nelkul ment,persze kellett egy jo szerelo aki nemetben dolgozott.

  • 2017.10.29. at 00:45
    Permalink

    [i]“Mondjuk a 90es evekben is hogy hoztak autokat,es milyeneket nyugatrol?
    Kocka Kadet,Golf1,Passat2,Audi 80-100.
    Mennyi idosek voltak?5-10-15?
    Es sokat honnan hoztak?Ahol olcso volt mondjuk cegautok,bezart kereskedok lerakata,szethajtott vackok
    Akkor azoknak milyen eloeletuk volt?”[/i]

    Egyetértek, sőt azt is tegyük hozzá, hogy a rendszerváltás környékén márkáért behozott kint már lestrapált olcsónak számító használt autók 10+ évesen a sokadik tulaj által lelakott állapotban is komfortosabb csendesebb kulturáltabb autók voltak mint a szoci autók 5évesen. Mi egy kereklámpás 1300s-ről váltottunk 1.3 csepp Kadettra 1993-ban. Ég és föld volt a kadett a ladához képest. Megbízható volt csendes gyors kényelmes. Volt futóműve féke finoman járt a váltója minden rendeltetésszerűen és finoman működött rajta fűtött mint az állat stb… Mai napig kedvelem az rwd ladákat de össze sem lehet hasonlítani a kettőt.

  • 2017.10.29. at 00:45
    Permalink

    A szivarok (C3 1982-1991) a rendszerváltás után kezdtek bejönni amikor még híre sem volt az a6-nak (1994). Az ezredfordulón még bőven akadt olyan tízéves “szar öreg” szivar ami egy millió forintért cserélt gazdát.

    A Scorpio valóban nem volt kiemelkedően sikeres modell (le is váltották egy újabb – béka- scorpióval 🙂 de az Omega igen kedvelt volt, a Vectra pedig évekig a legkedveltebb volt a kategóriájában Nyugat – Európában (nem mellékesen 95-ig futott 88-tól szóval húsz évvel ezelőtt azok sem voltak lepattant autók).

    Az A Vectra egyébként annyira “bukott” modell, hogy B és C is lett belőle. Szóval annyira mégsem hangzott rosszul a neve…

    Az A Omegát pedig nyugaton a taxisokon túl a vasfüggöny lebontásáig katonai célokra is használták. Nem mellesleg ha jól tévedek abban jelent meg a C20ne motor ami önmagában egy legenda a mai napig és még egy japán gyár is egy az egyben lemásolta.

    Az AX-ről csak annyit, hogy nézz utána annak az 1.4-es szívódezsőnek amivel a Nürburgringen nemrég autóztak egy hatalmasat vagy annak a jópár éves tesztnek ahol egy akkor új kisdízel Mazda 2-t lenyomott fogyasztásban durván. Nem egy veszett fejsze nyele és akkor még több mint tíz évre volt a Lupo 3L…

    A “kellene egy 5 éves korában melyik az év autója” felmérést kitalálták már. Úgy hívják vevőelégedettség és számos kisebb – nagyobb, névtelenebb – nevesebb szervezet végzi világszerte 🙂

  • 2017.10.29. at 00:45
    Permalink

    Mennyi érdekességet meg lehet itt tudni. Pl. hogy az Omega bukott autó. hm. Sztem a B nem éppen az. És melyik lenne akkor, amelyik nem bukott autó?

  • 2017.10.29. at 00:45
    Permalink

    Mondjuk a 90es evekben is hogy hoztak autokat,es milyeneket nyugatrol?
    Kocka Kadet,Golf1,Passat2,Audi 80-100.
    Mennyi idosek voltak?5-10-15?
    Es sokat honnan hoztak?Ahol olcso volt mondjuk cegautok,bezart kereskedok lerakata,szethajtott vackok
    az istalloban elfelejtett papa kocsija es tarsai.
    Akkor azoknak milyen eloeletuk volt?
    2000ben gyakornok voltam egy szerelonel,akkor volt nagy slager az elso Astra,Golf3,Corolla…
    Uristen mik voltak ott anyam.
    Akkor is azokra mondtak hogy bukott szarok es tarsai.Ja ridegtartasban,tul a 500e km-en jopar tores utan.
    Kaptak tekerest,takaritas egy uj fenyt,vagy csak alapos polirt,a motort lemostak hogy ne latszon hol folyik…
    Aztan jott a nagyszaju ertekesito aki rabeszelt mindenkire mindent.
    Manapsag sok kereskedo hogy hoz es arul kulfoldrol behozott autot?
    Persze tisztelet a kivetelnek de azert meg van koztuk akire egy kocka cukrot nem biznak.
    Akkor is most is ha volt gazdaja jo auto lehetett szinte barmi ha nem volt csak hajtottak es egy nagyszaju hajtota
    no abbol lesznek a legendak hogy milyen rozsdaboglya.

  • 2017.10.29. at 00:45
    Permalink

    Aham. Szóval a W123-as, W124-es és W201-es Mercedes mind bukott típus Európában. Ahogy a C3-as, C4-es 100-as Audi vagy a B2-es, B3-as 80-as. Esetleg a 35i malacorrú Passat vagy a Golf I-II. Esetleg a D és E Kadett karöltve az A Vectrával és az A Omegával. Netán a Ford Scorpio. Persze ezek közül csak négy volt az európai év autója a maga idejében…

    De lehetne itt a Peugeot 205, 405 (év autója), Fiat Tipo (szintén) esetleg a Citroen BX-et, AX-et (bár ez csak második volt) emlegetni.

    Az nem gond, hogy nincsenek emlékeid a korai kilencvenes évekből. De legalább akkor ne alkoss róla véleményt.

  • 2017.10.29. at 00:45
    Permalink

    Mert nagyon mokány kis kocsi és érzelmi szálak fűznek hozzá. Gyerek fejjel mindig a műszerfalát lestem a hátsó ülésről miként lendül ki a gyári turbónyomást mérő műszer minden egyes gázadásra. az akkori általános szoci autókhoz képest elég beszaratós élmény volt minden egyes gyorsulás vele csak úgy tapadtam az ülésbe. Sajnos mára a nagy részük porrá rohadt és az enyészeté lett vagy egyszerűen csak széthajtották őket. Személy szerint ezt nagyon sajnálom mert nagy kedvelője vagyok a nyolcvanas években készült turbós kisautóknak. A Renault 5 GT Turbo, Mazda 323 Turbo, Lancia Delta HF Turbo, Ford Escort RS Turbo stb. számomra mind mind álomautó.

  • 2017.10.29. at 00:45
    Permalink

    Szepek de az Uno az hogy kuszott oda?
    Mondjuk sztem majdhogy az a legdurvabb 🙂
    105paci tolparna suly 200feletti veg…
    Nekem:
    1.Sierra Cosworth
    2.Mondeo
    3.626
    Utolso 2o megvan:)
    Hobbinak valami ex-szoci (105,120,Zsiga,Moskvich,Dacia)
    Talan egyszer ha lessz hely,ido es tarsai…

  • 2017.10.29. at 00:45
    Permalink

    A Suzuki Swift még fényévekre van a kultautótól. talán majd 20 év múlva, mikorra csak nyomokban marad belőle.
    Jelenleg csak lenézett nyomorautó, még vidéken is. Pedig kevés ennyire strapabíró és olcsó típus van a hazai piacon.

Vélemény, hozzászólás?