Haszonjármű fronton is mindent villanyosít a Mercedes-Benz

Jönnek a villanyhajtású Mercedes furgonok

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ami a Mercedes-Benz személyautóinál az EQ, az a haszonjárműveinél simán csak electric. Kék e betűvel. A cél, hogy ezen a területen is mindenből kínáljon villanyhajtású változatot a márka.

Grandiózus terveket dédelget a Mercedes - nem különben a többi gyártó - amikor azt vizionálják, hogy néhány év múlva az ügyfélkörük fele már villanyautókat fog vásárolni (apró betűs rész: ebbe beleértendő a plug-in hybrid is, persze a Mercedes szeretne minél több teljesen elektromos hajtásút eladni). Hogy ebből mi válik valóra, arra majd visszatérünk 10 év múlva, de egy biztos: a Mercedesen például nem fog múlni a dolog, mert náluk a személyautók mellett a kis, valamint a közepes haszonjárművek is megkapják a villanyhajtást. Persze nem ma kezdtek ezzel foglalkozni, a Vitóból például már 1997-ben létezett elektromos motorral hajtott változat. Aztán persze a 2010-es évek elején gyorsult fel a villanyosítás folyamata, természetesen egyenes arányban azzal, ahogy a szigorodó környezetvédelmi normák jelezni kezdték, hogy szorulni fog a hurok a belsőégésű motorok „nyakán”. Szóval a Mercedes-Benz úgynevezett transzporter portfóliója is szépen lassan, bár inkább gyorsan átalakulóban van. Már van eVito, eVito Tourer, eSprinter és eCitan is a palettán. Ezek közül az eVitót tudtuk röviden kipróbálni, amelyből hosszú (5140 mm) és extrahosszú (5370 mm) változatot kínálnak, mindkettő 3,2 tonna össztömegű lehet. Viszont vontatni nem tudnak a villanyosok, hasmagasságuk azonban magasabb (31 mm), az akkumulátorcsomagok miatt, amiket a padló alatt helyeztek el. 35,2 felhasználható kilowattóráról beszélhetünk, ami a kipróbált modellben teljesen feltöltve 173 megtehető kilométert mutatott, a gyári adat szerint 150 km a hatótáv. Városi áruszállításhoz ez egyébként elegendőnek tűnik, ahogy a 8 év vagy 160 000 km garancia is (70 %-os kapacitásig) jól hangzik.
Hirdetés
Tölteni kizárólag váltóárammal lehet, maximum 7,4 kilowattal, így a teljes töltési ideje körülbelül 6 óra. Vezetni könnyű, sőt nagyon kényelmes. A 116 lóerős teljesítmény papíron talán nem tűnik túl nagynak ehhez az autóhoz, de mégis úgy ugrik meg, mint egy sportautó, a 295 Nm forgatónyomatékkal. Az eVito személyszállító változata már 204 lóerős villanymotort kap, 362 Nm-rel, a legnagyobb megengedett össztömege is 3,5 tonna. Ennek az akkumulátorcsomagja 90 kilowattórás (ez a felhasználható kapacitás), és ezt már egyenárammal is lehet tölteni. AC töltési teljesítménye 11 kW, míg DC-vel akár 110 kW is lehet, utóbbival 45 perc alatt feltölthető.
Hirdetés
Az eSprinter már nagyobb „játékos”, az A2-es jelölésű változatra épül, 11 köbméteres, magastetős raktérrel. Hasmagasságát ennek is megemelték 71 milliméterrel, de az össztömege ennek is 3,5 tonna lehet. Villanymotorja ugyanúgy 116 lóerős, mint az eVitóban, nyomatéka is egyező, 295 Nm. Viszont az eSprinter alvázára akár 4 akkumulátormodul is elfér, az eVito csak hármat cipelhet. Három modullal az eSprinter ugyanazokat az adatokat produkálja, mint fentebb az eVito, annyi különbséggel, hogy egyenáramú töltést is tud, akár 80 kilowattal, így 1 óra alatt feltölthető. 4 akkumulátormodullal már 47 kilowattóra a tényleges kapacitás, töltési ideje pedig nem sokkal másabb. Villámtöltéssel például 20 helyett 25 perc szükséges a 80 százalékos szinthez, de a 20 kilowattos töltővel sem kell több 90 percnél a teljes töltöttséghez. Végül essen szó az eCitánról is, amelynek belsőégésű motoros változatait már beárazták, a villanyhajtású pedig hamarosan érkezik. 102 lóerős, 245 Nm forgatónyomatékú villanymotorral. Az eCitan már 8 modulos aksipakkot kap, 44 kilowattórányi valós kapacitással, körülbelül 285 kilométeres hatótávval. Váltóárammal akár 22 kilowattal is tölthető, egyenárammal 75 kilowattal, amellyel 40 perc alatt feltölthető.
Hirdetés
Végére hagytam az árakat, amik ebben az esetben is magasabbak a belsőégésű motorral szerelt modelleknél. Az eVito listaára 18,1 millió forint, a Tourer már 24,4 millió forintról indul az eSprinter pedig 23,2 millió forintról. Az eCitan egyelőre még nincs beárazva, de amint kiderül, hogy milyen szám szerepel az árcéduláján, azonnal megírjuk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?