Kerekes rakéta 1227-el és dízel Mercedes: egyaránt sebességi rekorderek

Sebességi világrekordok

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A világ abszolút leggyorsabb autója egy lökhajtásos masina, ami 1227-tel tud repeszteni, de gondolnák, hogy több rekordot tart a Mercedes Turbo és a VW W12 is?

A sebességi rekordok felállítása egyidős az autózással, és az első feljegyzések szerint 1898-ban Yvelines Acheres egy elektromos hajtású Jantaud Duc-kel 63,15 km/h-s sebességet ért el.
Ezt azóta többször is megdöntötték. Eleinte strandokon, az apálykor visszahúzódó tenger sima homokjában állították fel a sebességi rekordokat. Mivel a radaros sebességmérés akkor még nem állt rendelkezésre, ezért átlagsebességet mértek. Többnyire egy kilométert kellett megtennie a rekord felállítójának, amelyet stoperral mértek és ebből számították ki az átlagsebességet. Ez ma is így van, tehát amikor sebességi rekordokról beszélünk, akkor soha sem végsebességről, hanem átlagsebességről van szó. Hogy a hátszél jótékony hatását kiküszöböljék, az adott távot mindig oda-vissza kell megtenni és a kettő átlagából számolják az elért sebességet.
Az autók gyorsulásával párhuzamosan a sebességi rekordok felállításának is új helyszínt kellett keresni, így vált 1935-től a rekorderek Mekkájává a híres Bonneville. Itt a kiszáradt sóstó sima talaja és kietlen pusztasága tökéletes terep a száguldozásra. 1935 és 1970 között csaknem az összes sebességi rekord itt dőlt meg. A jelenlegit azonban a szintén amerikai Black Rock sivatagban állították fel.
A jelenleg érvényes földi sebesség rekord immáron több mint 13 éves. 1997 októberében Andy Green lökhajtásos Thrust SSC-jével, 1227,985 km/h-s átlagsebességet ért el egy kilométeren oda-vissza. Ez volt az első alkalom, hogy kerekeken guruló autó átlépte a hangsebességet és 1,016 Mach-kal haladt.
Természetesen ez az abszolút sebességi rekord a legnépszerűbb, amit repülőrajttal mérnek, de ezen kívül több más rekordot is nyilvántartanak, amelyek többségét viszont állórajttal mérnek.
Az állórajtos egy kilométeres rekordot a Pollution Packer tartja 377,834 km/h-s sebességgel, amit még 1972-ben állított fel.
A 10 és a 100 kilométeren mért sebességi rekordot is egy Mercedes-Benz Turbo tartja, amellyel 1979-ben 320 illetve 375 km/h-s sebességet értek el.
Már a száz kilométeres távnál is fontos szerepet játszik a megbízhatóság, de e fölött még inkább erre helyeződik a hangsúly. Az 5000 km-es sebességi rekordot a Volkswagen W12-ese érte el 324 km/h-val. A 100 000 km-es rekord viszont a Mercedes E320 CDi-é, amellyel 225 km/h-s átlagsebességet értek el tankolással, vezetőcserével és a szükséges javításokkal, gumi és fékcserékkel. Ezt a rekordot 2005-ben állították fel és 19 napra volt hozzá szükség.

Azért megnéztem volna a kereskedő arcát, amikor a háromhetes Mercivel beállítottak a műhelybe, hogy meghoztuk a százezres szervizre.
A távolság mellett időtartam alapján is nyilvántartanak rekordokat. Az egyórás sebességi rekordot a Volkswagen turbódízele tartja 353 km/h-val, a 6, 12 és 24 órás rekordok azonban a VW W12-esé, amellyel 2002-ben 325, 324 és 322 km/h-s átlagsebességet értek el az adott időtartam alatt.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?