Egy olyan bonyolult szerkezet, mint a sebességváltó modellezésére is alkalmas a LEGO
Az autótervezés egyik szépsége abból fakad, hogy sokszor teljesen meglepő forrásokból inspirálódva születnek ügyes, frappáns vagy olykor áttörő megoldások. Ilyen pillanatot éltek át a Renault mérnökei is, amikor az E-Tech hibrid motor és a hozzá tartozó hajtáslánc fejlesztésén dolgoztak. Két olyan területre volt szükség a többek között a
Clióban is dolgozó takarékos erÅ‘forrás létrejöttéhez, melyek alig állhatnának egymástól távolabb: a LEGO-ra és a Forma-1-re gondolok. Nem vicc, az alábbi videóban a márka egyik mechatronikai mérnöke, Ahmed Ketfi-Cherif a lehetÅ‘ legnagyobb komolysággal beszél az egyébként nem lebecsülendÅ‘ kihÃvásról.
Nicolas Fremau, az E-Tech meghajtások egyik megálmodója LEGO-val kezdte a tervezést, és a késÅ‘bbi fázisokban sem hagyta el a játékból készült modellt: mire a megvalósÃtásig jutott a projekt, még mindig a LEGO szerkezet volt az, amit Ahmed elé állÃtott, hogy készÃtsen az alapján egy utcai autóban alkalmazható változatot. A LEGO prototÃpus ráadásul olyan újdonságokat is lemásolt, amiket korábban fÅ‘leg a motorsportban, konkrétan a Forma-1-ben alkalmaztak - ilyen volt a körmös kialakÃtású tengelykapcsoló. Ahmednek tehát nem kisebb volt a feladata, mint Forma-1-es technológiát utcai kisautóba ültetni egy LEGO modell alapján.
"Hatalmas kihÃvás volt" - mondta.
"Sokat tanultam belőle."
"Megcsináltam LEGO-ból, most csináld meg igaziból!"
A körmös tengelykapcsolóban nincs sem fogasdob, sem szinkrongyűrű, a kevesebb alkatrész miatt tehát hatékonyabb működést biztosÃt, ami már bebizonyosodott számos versenyautóban. Egy utcai autóban viszont, ahol inkább feláldozzák a gyors váltást azért cserébe, hogy 1-es és 2-es között ne törjön el az utasok nyaka, eddig nem igazán használták a körmös megoldást, pláne nem hibrid erÅ‘forrással, ahol a benzines és az elektromos motor felÅ‘l érkezű különbözÅ‘ nyomatékokkal kell dolgoznia a sebváltónak. Egy lapÃtott verziót vázoltak fel, ahol a váltások közti sima átmenetet Ahmed egy nagyfeszültségű indÃtógenerátorral biztosÃtotta. Ez helyettesÃti a hagyományos sebváltók szinkronberendezését, ami a kuplungot kezeli - az elsÅ‘ tengelyre helyezett villanymotorral együtt Ãgy precÃzen szabályozható a tengelyek forgási sebessége, és biztosÃtott az észrevétlen váltás. A tesztelések során kiderült, hogy további elÅ‘nyei is vannak ennek a megoldásnak, például törésmentes lett a nyomatékgörbe váltáskor, Ãgy simább a gyorsulás alacsony sebességnél. A LEGO koncepcióból, a Forma-1-es tapasztalatokból és egy profi mérnök indÃtógenerátorából jött létre tehát egy hatékony üzemelésű, kényelmes utazást adó hajtáslánc - az ilyen pillanatokért lehet hálás a társadalom a mérnököknek.