Okostelefonnal nyitható az EZ-1
A Renault marketingesei minden jelszót bedobtak új almárkájuk, a Mobilize bemutatásához: elektromos, újrahasznosÃtható, megosztható, elÅ‘fizetéses, internetkapcsolattal rendelkezÅ‘, mobilis, és Ãgy tovább - úgy tűnik, a Mobilize mindent
is tud majd. Ezek azok az ötletek, amiket már évek óta Ãgérgetnek az autógyártók, de igazából csak az elektromos hajtás valósult meg szemmel láthatóan, illetve az internetkapcsolat, ami azért a legtöbb autóban még mindig nem használható praktikusan annál többre, mint hogy megmondja az idÅ‘járást, vagy valós idejű forgalmi információkat adjon, már ahol ez elérhetÅ‘ - esetleg még wi-fit szór az utasoknak. A közösségi autózást sem az autógyártók csinálták meg, más cégek már rég lekörözték Å‘ket ilyen téren, ebben a közlekedési rendszerben Å‘k legfeljebb csak az autók legyártásával vesznek részt (persze vannak gyári hátterű szolgáltatók is).
Futurisztikus megjelenésű a Mobilize első autója
Éppen ezek miatt nehéz optimistán tekinteni a Renault új almárkájának, a Mobilize-nak az indulására, pedig valóban hasznos dolgokat Ãgér a cég - csak nehéz elhinni, hogy ez mind meg is valósul majd. EttÅ‘l függetlenül persze szurkolunk nekik, hiszen jűrművük olyan újdonságokat Ãgér, mint például a közösségi energiahasználat, amiben ráadásul az elektromos autók elhasznált akkumulátorai is fontos szerepet játszanak, és Ãgy egy hosszabb, a környezetre kevésbé káros életciklust kapnak. Terveik szerint a használt aksikból a városok infrastruktúrájába, töltÅ‘hálózatába szervesen integrálható energiaközpontokat hoznak létre. Szeretnék megreformálni az autók tulajdonlását is, sÅ‘t, inkább megszüntetni vagy csökkenteni: a Mobilize járműveit számos konstrukcióval lehet majd használatba venni, ahol a hangsúly a használaton van - a vásárló csak felhasználó, nem pedig tulajdonos, és csak a megtett útért fizet.
Városi használatra tökéletesnek Ãgérkezik
A Renault szerint az autók jelenleg életük 90%-ában kihasználatlanok, de azért a 10%-os használatért az autó teljes értékvesztését (3 év alatt akár több mint 50%), karbantartását és tárolását meg kell fizetnünk.
A közösségi autózásban csak annyit fizetnénk, amennyit használjuk is az autót, a szervizköltségek, az amortizáció és a további hasonló kiadások a fenntartót terhelik - mint ahogy az már jelenleg is működik az olyan szolgáltatóknál, mint a MOL Bubi vagy a ShareNow, Ãgy hát kÃváncsian várjuk, ezekhez képest milyen újdonsággal jelentkezik majd a Mobilize.
Cserélhető aksik és hatalmas üvegfelületek várják a felhasználókat
A 21. században mindez persze csak nagymennyiségű adat elemzésével és folyamatos internetkapcsolattal kivitelezhetÅ‘. A Mobilize erre is gondolt, partnerein keresztül összegyűjti és feldolgozza a felhasználói szokásokkal kapcsolatos információkat, hogy a lehetÅ‘ legoptimálisabban legyenek kihasználva járműveik. Céljuk, hogy az autók kihasználtságát a jelenlegi arányhoz képest 20%-kal emeljék, ami ha jól működik, azt jelenti, hogy kevesebb jármű is ellátja ugyanakkora népesség közlekedési igényeit, Ãgy kevesebb nyersanyagot és energiát kell felhasználni az eszközök gyártására és fenntartására, ezáltal csökkenthetÅ‘ az ökológiai lábnyom. Aki persze hosszabb távon szeretne egy autót igénybe venni, a Mobilize-nál Å‘ is megtalálja a megfelelÅ‘ csomagot, hiszen különbözÅ‘ fizetési konstrukciókat kÃnálnak majd a percdÃjas használattól a lÃzingig.
Később további termékekkel is jelentkezik majd a Mobilize
Mindezt ráadásul a Renault eddigi elektromos járművekkel kapcsolatos tapasztalataira és a kiterjedt kereskedÅ‘i és szervizhálózatra épÃtve vezetnék be, ami egy komoly mobilitási ökoszisztémát is eredményezhet. Bár a Mobilize alapvetÅ‘en szolgáltatásokat kÃnál, nem termékeket, azért Å‘k is előálltak egy kézzel fogható autóval, az EZ-1-gyel. Ez a Renault Twizyre emlékeztetÅ‘ apró városi jármű kétszemélyes, és a Mobilize mobilitási rendszerének szerves részét képezheti majd. Természetesen elektromos, kapcsolódik az internetre, Ãgy a közösségi autózásra alkalmas, és kulcs helyett a felhasználó telefonjával nyitható. SÅ‘t, 50%-ban újrahasznosÃtott anyagokból készül, és eleve úgy tervezték, hogy életciklusa végén 95%-ban újrahasznosÃtható legyen, részben a fent emlÃtett akkumulátoros megoldáson keresztül. De a használat ideje alatt sem hagyományos az aksi működése, ugyanis cserélhetÅ‘, Ãgy ahelyett, hogy hosszú ideig várakoznánk a töltésre, elég csak egy akkumulátorpontra ellátogatni, ahol ki lehet cserélni egy 100%-os telepre. Ha mindezek a Mobilize Ãgéretei szerint megvalósulnak, és nem csak néhány külföldi nagyvárosban, akkor valóban élhetÅ‘ alternatÃvája lehet a hagyományos autóhasználati modellnek.