A márciusi LF-Z tanulmányautó
A Lexus elsÅ‘ villanymodellje, a UX 300e már Európában is kapható, de elnézve a riválisok rohamtempójú villanyoffenzÃváját, nem ülhetnek a japánok a babérjaikon. A Lexus megerÅ‘sÃtette, hogy már alig egy évet kell csak várni a következÅ‘ zéró emissziós modelljükre, ami ráadásul az alapoktól kezdve villanyautónak lett megálmodva. Sajnos további konkrétumokat nem árult el a gyártó, de az utóbbi évek tanulmányautóiból és iparági pletykákból ki tudunk indulni, hogy mire számÃtsunk 2022 nyarán.
Meredek a tetÅ‘vonal, de hosszú a tengelytáv, Ãgy nincs gond a helykÃnálattal
Az elsÅ‘ és legfontosabb referenciapont az LF-Z Electrified tanulmányautó, amit idén márciusban mutatott be a gyártó. A felsÅ‘-középkategóriás kupé-SUV elegáns és merész vonalakkal érkezett, ráadásul, ahogy fentebb emlÃtettük, tÅ‘sgyökeres villanyautónak tervezték, Ãgy kihasználhatják az ilyen célra szánt padlólemez elÅ‘nyeit. Az LF-Z például 10 milliméterrel rövidebb az RX-nél, mégis 160 milliméterrel hosszabb a tengelytávja, ami jót tesz a helykÃnálatnak a városi manÅ‘verezhetÅ‘ség romlása nélkül. A koncepcióban a 90 kWh kapacitású akkumulátor figyelemreméltó, 600 kilométeres hatótávolságot tesz lehetÅ‘vé, miközben az 544 lóerÅ‘s, 700 Nm-es hajtáslánc 3 másodperc alatt gyorsÃtja 100 km/órára a 2,1 tonnás járművet.
Az LF-1 koncepció is inspirálhatja a jövőre érkező villanyautót
Mindezek elég merész számok, tekintve például azt is, hogy a világ jelenlegi legdurvább SUV-ja, a Porsche Cayenne Turbo GT gyorsulása egy tizedmásodperccel gyengébb 100 km/h-ra, vagy hogy a Tesla Model X Plaid is csak dupla annyi lóerÅ‘vel tud a Lexusnál jobban sprintelni. RemélhetÅ‘leg a Lexus nem füllent, és az idÅ‘ múlásával nem tűnnek el az Ãgéretek a süllyesztÅ‘ben, ahogy az sok új, start-up-szerű autógyártó esetében történik. Ha ilyen, vagy legalábbis csak ehhez hasonló menetteljesÃtményekkel dob piacra villanyautót a Lexus, azzal tényleg elég gyorsan a szegmens élére ugrik majd, ez pedig illeszkedne is a gyártó tavalyi terveibe, ugyanis akkor röppent fel a hÃr, hogy 2022-ben érkezhet a Lexus új zászlóshajója. Akkor még a 2018-as LF-1 Limitless tanulmányautóra alapozták a leendÅ‘ stÃlust, de még ma is elképzelhetÅ‘, hogy mindkét koncepcióból vándorolnak majd át stÃlusjegyek az új modellre, ami lehet például RZ vagy LQ megjelölésű is. Elektromos terepkupét egyelÅ‘re még csak az Audi mutatott be, de addig még megejtheti akár a Mercedes-Benz, akár a BMW az ilyen kategóriájú indulójuk bemutatását a szegmensben - ha viszont nem teszik, akkor komoly elÅ‘nnyel indulhatnak majd a japánok.