Rengeteg az üvegfelület (kép: Carscoops/Carlos Munoz Mardones)
Különleges és figyelemfelkeltő tanulmánnyal rázza fel a dizájnerek világát
Carlos Munoz Mardones: a CitroëntÅ‘l független tervezÅ‘ újragondolta a francia márka SpaceTourer kisbuszát, bár igazából semmi köze sincs már az új tanulmánynak az eredeti, sorozatgyártású modellhez a néven kÃvül. SÅ‘t, talán még az sem ugyanaz, a művész ugyanis szóközzel, Space Tourer néven mutatta be munkáját: ez lehet elÃrás, vagy esetleg nem használhatta a Citroën által levédetett nevet. Bár a SpaceTourer kisbusz vagy furgon praktikus autó (még elektromos változata is van), abban talán mindannyian egyetérthetünk, hogy ez a látványterv jóval izgalmasabb.
Festék helyett a fények játéka öltözteti az autót (kép: Carscoops/Carlos Munoz Mardones)
A futurisztikus GT tervezésekor Mardones fÅ‘ inspirációi a spirál alakú motÃvumok voltak, melyeket szerte a világon felfedezhetünk: az élet alkotóelemeit jelentÅ‘ DNS-tÅ‘l kezdve a hatalmas galaxisokig. Utóbbi képzÅ‘dmények viszont laposabbak, egyes szögekbÅ‘l már ovális formát adnak ki, ami a Space Tourer koncepció másik fÅ‘ motÃvumát képezi, fÅ‘leg oldalról. A dizájntanulmány harmadik irányvonala pedig a tükrözÅ‘dés, a fények játéka az üvegfelületeken. Mardones szerint ezt kontrollálni kell, a karosszériáról visszaverÅ‘dÅ‘ fények, illetve az ezeknek kontrasztot adó árnyékosabb részek határvonalai ki kell, hogy emeljék az autó fÅ‘ vonalait.
Látható a Citroën embléma, de másról nem igazán ismerhetnénk fel, melyik márka autója ez (kép: Carscoops/Carlos Munoz Mardones)
Mindezeket elég jól sikerült megvalósÃtani a Space Toureren. OldalnézetbÅ‘l az autó felsÅ‘ részét képezÅ‘ üvegbuborék a ráesÅ‘ fénybÅ‘l ovális alakot tükröz vissza, mÃg az ajtók hajlÃtása miatt a sötét és világos felületek közti kontraszt fontos motÃvum az elsÅ‘ sárvédÅ‘ktÅ‘l a hátsó kerekekig tartó, dinamikusan lejtÅ‘ vonalvezetés formájában. Ez utóbbi egyébként a klasszikus, 80-90 évvel ezelÅ‘tti autók sárvédÅ‘it idézi, bár ott általában csak az ajtók küszöbéig tartott a sárvédÅ‘ lejtése, nem pedig végig a kocsi oldalán. Az ajtók egyébként hátrafelé csúsznak, mint a kisbuszokon, és nem láthatunk a karosszéria elemei között törésvonalakat, ami persze jól néz ki látványterveken, de nyilván kivitelezhetetlen a valóságban. A dinamikusan hátranyúló formát visszapillantó tükrök nem törik meg, apró kamera emelkedik ki oldalról, ha szükség van rá. A jövÅ‘t idézÅ‘ koncepcióhoz persze a Michelin fejlesztés alatt álló, levegÅ‘ nélküli gumiabroncsai járnak. Elöl és hátul is minimalista a kialakÃtás, hatalmas Citroën emblémák dÃszÃtik a járművet, de a fényszórók alig látszódó csÃkok, amik viszont Ãgy nem törik meg a tanulmány spirális és ovális összképét. Kifejezetten izgalmas munka lett ez a Space Tourer, ugyanakkor talán hiányzik belÅ‘le néhány olyan részlet, ami valóban a Citroënhez kötné a koncepciót az emblémákon kÃvül: nyomát sem látjuk a márkára jellemzÅ‘ furcsa, ötletes és érdekes megoldásoknak vagy vizuális elemeknek.
A beltér is legalább ugyanolyan sci-fi-szerű, mint a külső (kép: Carscoops/Carlos Munoz Mardones)