Ez a kis doboz teszi a csodát - a szenzoroktól beérkezÅ‘ jeleket valós idÅ‘ben módosÃtja, ezzel manipulálva az autó gyári motorvezérlÅ‘jét arra, hogy még több erÅ‘t hozzon ki a kocsiból
Az új Toyota GR Yaris már alapállapotában bármilyen hétköznapi adrenalinfüggÅ‘nek elég kellene, hogy legyen, hiszen 261 lóerÅ‘t és 360 Nm-t tud az 1,6 literes, feltöltött motorja egy mindössze 1280 kilós bódéban. Egyeseknek viszont már tényleg semmi sem elég, nekik szánja a chiptuningra szakosodott DTE Systems a kifejezetten ehhez a tÃpushoz készült PowerControl X tuningboxot, amely valós idÅ‘ben akár kilenc különbözÅ‘ jeladó-csatorna - például befecskendezési nyomás, turbónyomás, szÃvósori nyomás, légtömeg stb. - jeleit képes megváltoztatni és a motorvezérlés felé küldeni.
A kis fekete doboz beépÃtése után a GR Yaris optimalizált motorja már akár 292 lóerÅ‘ és 405 Nm nyomaték leadására is képessé válhat, ami körülbelül 12 százalékos növekedést jelent. Mindez a gyakorlatban álló helyzetbÅ‘l 100 km/h-ra 5,5 helyett 4,6 másodperces gyorsulást jelent, ami az egyik legjobb érték a hot hatch-ek világában.
A gyári beállÃtásokkal is sportkupékat reggelizÅ‘ GR Yaris akcióban - ezzel a csomaggal még erÅ‘sebb lehet
Ahogy az az ilyen boxoknál lenni szokott, egy mobilos applikáció segÃtségével a sofÅ‘r bármikor kikapcsolhatja vagy konfigurálhatja az eszközt, az alkalmazással még azt is be lehet programozni, hogy indÃtás után mennyi ideig vagy milyen értékekre melegedjen a motor, mielÅ‘tt a számÃtógép átvált az erÅ‘sebb beállÃtásokra. Ennek további haszna, hogy a telefon kijelzÅ‘jén valós idÅ‘ben látható az aktuális turbó- és befecskendezési nyomás, a fordulatszám, illetve a Yarisra ható G-erÅ‘k nagysága.
A telefonos alkalmazás fontos kiegészÃtÅ‘je a doboznak, ezzel érhetÅ‘ el ugyanis a mindenféle valós idejű vagy idÅ‘zÃtett beállÃtás
Szintén megszokottnak mondható, hogy az applikáció segÃtségével három alapprogram közül lehet választani. Sport módban - ami a pályára való - a maximális teljesÃtményt adja le a motor a lehetÅ‘ legspontánabb gázreakciók mellett, a Dynamic a mindennapi használatra vagy hosszú utakra optimalizált beállÃtás, az Efficiency pedig csak alacsony fordulatszámnál emeli meg a nyomatékot, lehetÅ‘vé téve ezzel a korábbi váltásokat és az állÃtólagos 15 százalékos üzemanyag-megtakarÃtást.
A tuningbox ára 599 euró, tehát körülbelül 220 ezer forint, ami az autó árához képest nem nagy összeg.
Ilyen csomagok egyébként szinte minden tÃpushoz elérhetÅ‘k, akár 20-25 éves modellekhez is, bár egy használt autónál kérdésesebb az eredmény, hiszen a motor kopása és a szenzorok esetleges rossz működése egyedi, az adott autóra szabott beállÃtást igényelne. Hasonlót, kézzelfogható eredménnyel a CarThrottle nevű angol Youtube csatorna egyik pályaautóépÃtÅ‘ sorozatában láthatunk, ahol egy 20 éves BMW 330d kombiból próbálnak részrÅ‘l részre ellenfelet faragni egy vadonatúj M3 számára. Ez ugyan más autó, másik tuningcég terméke és teljesen különbözÅ‘ célkitűzés, összességében mégis jól mutatja, hogy zajlik a beszerelése és milyen a használata egy ilyen eszköznek.
Ennél fontosabb, hogy vajon a Toyota hajlandó-e a belga piacra visszafogni a GR teljesÃtményét, vagy sem.