Ezeket az autókat veheted 1,5 milliós állami támogatással
Új autó állami támogatással? Ez most nem vicc!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ismét elstartolt a villanyautók állami ártámogatása. Nem kevesebb, mint 3 milliárd forint áll rendelkezésre, azaz újabb 2000 autóra igényelhető a 1,5 millió forintos dotáció.
Miként arról beszámoltunk, a 2016 októberétől indult első villanyautó-támogatási kampányban 1200 pályázattal 1600 villanyautó részleges finanszírozására jelentkeztek honfitársaink. Most, az e héten ismét elindított pályázat által újabb 3 milliárd forintos keret áll rendelkezésre, az autó bruttó vételárának 21 százalékára igényelhető - 1,5 millió forintban maximalizált - támogatás. A támogatható gépjárművek maximalizált vételára a korábbi bruttó 15 millió forintról 20 millió forintra nőtt, így már drágább villanyautókhoz is kérhető támogatás. További jelentős és nem épp az eladásokat serkentő vagy gyorsító változás, hogy a támogatott személy- vagy legfeljebb 3,5 tonnás haszongépjárművek csak a támogatói okirat hatályba lépése után szerezhetők be, a kereskedők viszont előleget kérhetnek. A pályázat benyújtásához a palyazat.e-mobi.hu oldal áll rendelkezésre.
Hiába persze a 1,5 millió forintos támogatás, az új villanyautó a dotációval is drágább lesz, mint a használt, ám a köztük lévő árkülönbség mindenképp csökken, így az új villanyautók felára is apad. De mégis milyen villanyautókat, milyen áron vehetünk most? Összegyűjtöttük, s ár szerint növekvő sorrendben mutatjuk őket. A piac legolcsóbb villanyautója a smart EQ fortwo, ami ugyebár csupán kétüléses, de mindössze 2,7 méteres hosszúságával és 160 kilométeres hatótávjával a létező legjobb városi autó. Igaz, legalább ennyire jó ajánlat a 3,5 méter hosszú, már négyüléses, 155 kilométeres hatótávot ígérő smart EQ forfour, ami alig több mint 200 ezer forintos felárt jelent. Van kabrió, azaz a smart nyelvén cabrio fortwo is, ám a vászontetős kialakításért már több mint 1 millió forint extra fizetendő.
Az állami támogatással - jelenleg - megvásárolható villanyautók
Teljesítmény [kw/LE) | Nyomaték [Nm] | Akkumulátor maximális kapacitása [kWh] | Hatótáv [km] | Alapár [Ft] | Kedvezményes ár (bruttó) [Ft] | |
smart EQ fortwo | 60/82 | 160 | 17,6 | 160 | 7 045 960 | 5 545 960 |
smart EQ forfour | 60/82 | 160 | 17,6 | 155 | 7 258 050 | 5 758 050 |
smart EQ fortwo cabrio | 60/82 | 160 | 17,6 | 160 | 8 149 590 | 6 649 590 |
Volkswagen e-up! | 60/82 | 210 | 18,7 | 150 | 8 766 810 | 7 266 810 |
Citroën C-Zero | 49/66 | 180 | 16 | 150 | 9 200 000 | 7 700 000 |
Peugeot iOn | 49/66 | 180 | 16 | 150 | 9 200 000 | 7 700 000 |
Mitsubishi i-MiEV | 49/66 | 196 | 16 | 166 | 9 590 000 | 8 090 000 |
Hyundai Ioniq Electric | 88/120 | 295 | 28 | 280 | 10 599 000 | 8 499 000* |
Renault Zoe Z.E. R90 (Life) | 65/88 | 220-250 | 46 | 317 | 9 999 000 | 8 499 000 |
Renault Zoe Z.E. R110 (Intens) | 88/109 | 300 | 10 599 000 | 9 099 000 | ||
Renault Zoe Z.E. Q90 (Life) | 65/88 | 300 | 10 599 000 | 9 099 000 | ||
Hyundai Kona Electric 39 kWh | 100/136 | 395 | 39,2 | 312 | 10 899 000 | 9 399 000 |
Nissan Leaf 40 kWh | 110/150 | 320 | 40 | 270 | 11 130 000 | 9 630 000 |
Nissan e-NV200 Evalia | 80/109 | 254 | 40 | 200 | 11 493 500 | 9 993 500 |
Nissan e-NV200 furgon | 12 350 000 | 10 850 000 | ||||
Volkswagen e-Golf | 100/136 | 290 | 35,8 | 300 | 12 358 370 | 10 858 370 |
Hyundai Kona Electric 64 kWh | 150/204 | 395 | 64 | 482 | 13 399 000 | 10 999 000 |
BMW i3 94 Ah | 125/170 | 250 | 27,2 | 300 | 12 853 000 | 11 353 000 |
Mivel a legtöbb márka még nem kezdte el villanyautóinak akciózását, hogy az állami támogatást megfejelve még jobb áron kellethessék magukat, ma egy Volkswagen e-up! több mint 1 millió forinttal drágább az árlista szerint, mint egy évvel ezelőtt, de természetesen a villanyautóknál is fontos tudni, hogy egyedi ár, flottakedvezmény, miegyéb a legtöbb esetben létezhet. Az autómegosztók (GreenGo és MOL Limo) által a legtöbbek számára elérhető VW e-up! a smartok után mindenesetre a legolcsóbb villanyautó, pedig sokkalta komolyabb gépről van szó, mint a Citroën/Mitusbishi/Peugeot villanyautó-trió tagjai.
Van persze olyan márka, amelyik árlistáján is hirdeti, hogy az állami támogatáson túl is ad kedvezményt, a Hyundai 600 ezer forinttal toldja meg az Ioniq Electric modellt készletről vásárlók számára az állami bónuszt, így az áramvonalas karosszériájú és aszkéta Ioniq 8,5 millió forinttól hazavihető. Épp annyitól, amennyitől megvehető a Renault Zoe is. Hatótávban utóbbi a jobb, ám az Ioniq tágasabb és komolyabb autó, a Zoe óriási előnye persze, hogy a leggyakoribbnak számító AC töltőkről 22 kW-tal táplálható, míg az Ioniq onnan csupán 6,6 kW-tal, igaz, utóbbi tud 50 kW-os DC villámtöltést is fogadni. Zoéból már van növelt teljesítményű, 88 kW-os verzió is, a vele azonos árral, de annyiért szerényebb ellátmánnyal kapható Q90-es pedig 43 kW-os AC töltést fogad, amivel jelenleg egyedülálló a piacon.
A Zoe után következik a villanyautó-piac új sztárja, a Hyundai Kona Electric, ami az első elektromos kompakt SUV-ként hirdeti magát, s hasonlóan állakat ejtő, mint az állami támogatásba még a bővített kerettel sem férő Jaguar I-Pace vagy akár a Tesla Model X. Már az "alapváltozata" is nagyon jó ajánlat, hiszen 39 kWh-ás akkumulátorával nagyobb hatótávot ígér, mint a Nissan Leaf jelenleg kapható 40 kWh-ás verziója, nem mellesleg pedig olcsóbb is annál, igaz, érezhetően kisebb is. A Nissan villanyautói nem olcsók, de jól felszereltek, s fontos megjegyezni, hogy már az E-NV200-asok is 40 kWh-ás akkumulátort kapnak, így már WLTP szabvány szerint is 200 km a hatótávjuk.
A három legdrágább jelenleg itthon kapható villanyautó az alapból jól felszerelt Volkswagen e-Golf és a szintén kistafírungozott Hyundai Kona teljesítményével és akkumulátor-kapacitásával is növelt verziója, ami egészen elképesztő, 64 kWh-ás akkut és 204 lóerőt ad, valamint 482 kilométeres hatótávot ígér. Ez 11 millió forinttért vihető haza csúcsfelszerelten. Az árlista csúcsán a már csakis 94 Ah-s, azaz 27,2 kWh-ás akkumulátorral kapható BMW i3 áll. Jól látható, nem csak az állam, a gyártók is hozzájárulnak ahhoz, hogy mind több elektromos autó legyen hazánkban, hiszen az ajánlatok egyre jobbak, s a villanyautók köre egyre csak bővül. Jövő év elején érkezik például a Kia Niro elektromos verziója vagy a Mercedes-Benz EQC is, igaz, utóbbi kapcsán kérdéses, hogy be fog-e férni a 20 millió forintos támogatási küszöb alá. Aki pedig a másik végéről fogná meg az elektromos autózást, s olcsóbban venne, a Használtautón 2,5 millió forinttól találhat modern villanyautót, nemrégiben azokról is írtunk.
Egy kérdés: Mibű?!
Egy benzin vagy diesel VW Golf értékvesztése az első 3 évben 30-35%. Egy villany Golfé 50%. Ezért az amortizáció-beli különbségért nem biztos, hogy kompenzál az a másfél millió forint, s az akkumulátorok elhasználódása sem biztos, hogy olyan mértékű egy használt elektromos autóban, hogy megérje újban gondolkozni.
Még a 3 éves villany Golf is 6 millió felett kapható, pedig abban még a kisebb akku és gyengébb motor van. Álmodtad azt az 50%-os értékvesztést egy év alatt.
Úgy-úgy, a 2015-ös évjáratú e-Golfok 6-6.5 M között vannak az új áruk pedig 11-13 M között volt, az matematikusok között is bizony 50% a 3 év alatt. Senki nem beszélt 1 éves értékvesztésről, de tiszteletem jeléül a funkcionális analfabétákat segítő szervezet javára fogom utalni adóm 1%-át.