Zöldrendszámos álcával tért vissza a Wankel-motor

Kipróbáltuk a hatótávnövelős Wankel-motorral felszerelt MX-30-ast

Jár a zöld rendszám a Wankel-motoros Mazda MX30-nak is, amely ezzel a megoldással még több vásárló számára lehet ideális megoldás.

Még mindig különleges látvány az utakon a Mazda MX-30, amely bár a Kodo formanyelv alapján kézült, mégis egyből jelzi, hogy ő a „zöld bárány” a palettán. Persze itthon a rendszám is árulkodik arról, hogy ez a Mazda teljesen villanyhajtású típusa. Ám a mostani teszt alanya rátesz még egy lapáttal a különcségre, hiszen a zöld rendszámot ugyan megtartja, de már benzinmotort is kapott, nem is akármilyet.
Hirdetés
Az autó és motorsport rajongóknak a Wankel név hallatán biztos megjelenik a szemók előtt az RX-7, az RX-8, vagy épp a Le Mans győztes 787 prototípus a jellegzetes, magas tónusú hangjával. Nos, az MX-30 R-EV-től nem számíthatnak ilyenre, viszont egy jól használható plug-in hibridre igen. Bizony, a segédmotoros MX-30-at inkább PHEV-nek illik nevezni, annak ellenére, hogy, benzinmotorja nem kapcsolódik be a kerekek hajtásába, de ne szaladjunk ennyire előre. Felmerülhet, hogy van-e bármi jele kívül a Wankel-motornak. Nos, a hangulatos, a dugattyú formáját mintázó emblémán kívül csupán az R-EV felirat mutatja az autó másféleségét. Előbbiek az első sárvédőkön kaptak helyet, utóbbi pedig hátul az e-skyíctiv felirat folytatásaként. Minden más ugyanolyan, mint a többi MX-30-ason. Vérbeli szabadidő-autó: magas építésmód, műanyag betétek a kerékjáratoknál, az első lökhárító alján és lényegében a hátsó lökhárító is ilyen, ami valójában hasznos megoldás, hiszen kevésbé karcolásérzékeny, mint a fényezés. Megmarad a B-oszlop nélküliség is, így a hátsó ajtók csak akkor nyílnak, ha már az elsők is feltárultak. Így könnyebb a beszállás a nem túl tágas hátsó térbe. De az MX-30 nem is titkoltan egy városi crossover, ezért a tisztán villanyhajtású változatnak sem az óriási hatótáv volt a lényege. Bár ezt most orvosolták a Wankel-motorral, ami az utastérben sem hozott különösebb változást. A műszerfal ugyanaz, az anyaghasználat szintén, és szerencsére nem tűntek el a parafa betétek sem. A sportos és praktikus részletek keveredése érdekes hangulatot eredményez, az egyetlen érdemi változás az villanyhajtás kapcsológombja a váltókar mellett. Persze automatikusan is vált a rendszer, ha kifogy az akkumulátorból a szufla.
Hirdetés
Abból az akkumulátorból, amelynek mérete körülbelül a felére csökkent az R-EV változatban. Egészen pontosan 17,8 kWh, ami papíron 85 kilométeres villanyhatótávot eredményez. Gyorsan lelövöm a poént, a valóságban ez nálam kerek 60 kilométer volt, bár a tesztautó pont kifogta a téli mostoha körülményeket. Fagyponti alatti hőmérsékletek, hó és egyéb finomságok, szóval átlagosabb körülmények között valószínűleg jobb eredményt is tud. Persze ez sem kevés, hiszen simán tudja hozni így az emissziómentes napi ingázást. Ha pedig nagyobb útra kell az autó, akkor ott a 830 köbcentis Wankel-motor, ami 75 lóerejével csak a lítium-ion akkumulátor töltésére szolgál. A valódi haladáshoz a 170 lóerős villanymotor dolgoik 260 Nm nyomaték mellett, ez pedig megfelelő dinamikával képes mozgatni az üresen 1,77 tonnás, tehát nem túl nehéz autót. Százas sprintje is 10 másodperc alatti, szóval a sima villanymotorosnál erősebb R-EV-vel közlekedve már-már felélednek az emberben a sportos „sofőrgének”. De hát az MX név kötelez, vagy nem?
Hirdetés
Mindenesetre nem szabad úgy gondolni rá, mint egy valóban sportos Mazdára, hiszen ez a modell a környezettudatos és gazdaságos közlekedésről szól. Bár a futóművét is inkább a feszes felé hangolták, szóval még némi kanyarvadászatra is alkalmas lehet, bár fronthajtás és a tömeg elég hamar alulkormányzottságot eredményez. Szóval végső soron inkább nyugis gép ez, ami akár 600 kilométert is megtehet. Ha a Wankel elkezdi kortyolgatni a benzint, akkor 5,8 literes átlagfogyasztásra kell számítani (miután elfogyott a villanyhatótáv), de az akksi is feltölthető akár 36 kilowattal is fél óra alatt. Bár utcai oszlopról rendre 7 kilowattal töltött, ami kb. 2 órás töltési időt jelent. Érdemes még megemlíteni, hogy a benzinmotor hangja tud tolakodó is lenni, főleg városban, hirtelen gyorsításokkor, viszont országúton és autópályán szinte észrevétlen, hiszen a szélzaj nagyobb, ám akit esetleg zavarna hangja, rendelhet nagyszerű Bose hifit, ami aztán végképp elnyomja a nem kívánt zajokat. Egyetlen hátránya időszakos, ez most a hazai villanyautó-támogatás. Hiába a zöld rendszám, hibridként nem igényelhető rá a támogatás. A tisztán elektromos hajtású testvérére 2,8 millió forintos támogatás járhat, amivel jelentős árelőnyt élvez. Az R-EV alapára 15,5 millió forint, amiből bizonyos márkakereskedések persze nagy kedvezményt adnak, ám a sima villanymotoros változat 13,5 millió forintos alapára, a hozzácsapódó állami kedvezménnyel egy időre parkolópájára teszi a Wankel-reneszánszát. Aztán majd, ha kifut az állami támogatás, újra érdemes lesz szemezni vele.
Műszaki adatok
Méretek
Hosszúság:
4395 mm
Szélesség:
1795 mm
Magasság:
1555 mm
Saját tömeg:
1778 kg
Össztömeg:
2251 kg
Tengelytáv:
2655 mm
Karosszéria-kivitel:
Crossover
Csomagtér:
350-1155 l
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?