A népszerű – Nissan Qashqai 1.6 dCi teszt

Nissan Qashqai 1.6 dCi Tekna Stop/Start teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Finom dízelmotort és sok-sok kamerát kapott a kissé már koros, de még mindig méltán népszerű Nissan Qashqai. De vajon tényleg alig fogyaszt az 1.6 dCi? Picit csalódtunk.

Rég túltettük már magunkat azon a sokkon, hogy miként is kéne kiejteni és/vagy leírni a Nissan 2007-ben bemutatott, s zajos sikert arató crossoverének nevét. Bármennyire is fura, de a szolidan hasmagas Qashqai utcaképünk szerves része lett, s nem csak a sok q betűt, hanem a formát és a városi álterepjáróságát is úgy megszoktuk, mint a gondolatot, hogy jó eséllyel sose lesz kész a budapesti 4-es metró. Számtalanszor vezettük, tavasszal már használtteszten is vallattuk, még februárban pedig beszámoltunk arról, hogy friss, 1,6 literes dízelmotort és komoly kamerarendszert is kapott, hogy bőven vonzó maradhasson a minőségi ugrást ígérő második generáció érkeztéig.
Szóval aktuális, standard tengelytávú, azaz nem +2, nem 7 üléses és összkerékhajtással sem bonyolított tesztautónk (hátul már LED-lámpás) külsejét, de belsejét sem magyaráznánk túl, tán annyit jegyeznénk meg, hogy a tapasztaltak alapján a karosszéria formája minden, csak nem fáradt. A kemény plasztikokból összerakott, tárolórekeszben nem szűkölködő utastér négy felnőttnek kellően tágas, csak a hangulatfokozó, de sajnos nyithatatlan és helyigényes panorámatető miatt is alacsony belmagasságot érheti kritika. Könnyű ki/beszállni és bőséggel lehet pakolni is, a csomagtér 410 literes, üléshajtással síkpadlósan 1,5 köbméteres. Az ötödik ajtó ugyanakkor nem emelkedik elég magasra, 180 centivel már görnyed alatta az ember.
A Tekna, tehát leggazdagabb felszereltségű, egyebek mellett 18"-os alufelnit, a már említett panorámatetőt, Xenon fényszórót, kétzónás automata klímát, vezetőoldalon deréktámaszt, BOSE hifit, tempomatot, okoskulcsot, pluszban elöl ülésfűtéses bőr/műbőr kárpitozást is adó tesztautó CO2-mérséklő stop/start rendszere gyorsan és finoman működött, a Nissan Connect tolatókamerát is tartalmazó, integrált navigációs berendezés használata pofonegyszerű, az AVM osztott képernyőn madártávlati nézetet is biztosító/imitáló, előre is figyelő, 4 kamerás rendszer pedig nyilván szuper a rutintalanoknak, akik nem érzik az amúgy jól átlátható karosszéria végpontjait. Csak két kritikai megjegyzés: az 5"-os, érintőképernyős cucc lehetne feljebb, és a nem annyira minőségi "bőr" nem ér meg 350 ezret. Hogy az elektromos ablakemelők közül csak a sofőré automata, már szót sem érdemel. Bocsánat, még valami: tényleg kényelmes, hogy nem kell a kulccsal matatni, de egy nyomógomb nagyságrendekkel elegánsabb - és modernebb - volna ennél a már divatjamúlt, csonkos megoldásnál. A második nemzedék már tuti gombos lesz.
Hirdetés
Más modellekben próbáltuk már, Nissanban - tartósan - most éltünk először együtt az 1,6 literes dízelmotorral. Röviden: pazar. Picit hosszabban: sokkal kulturáltabb az 1.5 dCi-nél, van olyan erős és nyomatékos (130 LE, 320 Nm), hogy ne sírjunk a (különben jelentős, közel 1,4 millió forintos felárért automata váltót, összkerékhajtást is kínáló) 2.0 dCi után. A 110 lovas másfelesnél 480 ezerrel drágább, Renault-féle Energy-családtag 1.6 dCi halk, nem csörömpöl, nem kerreg (vagy legalábbis gondosan elszigetelve teszi), széles tartományban bőséges tartalékokkal rendelkező, a szimpla fronthajtással is 1,5 tonnás üres tömeghez ideális.

A 6 fokozatú manuális váltó pontos, nem akadozik, a fokozatkiosztás eltalált, a váltási segéd nem csak fel, de lefelé is noszogat. A kormány nem túlszervózott, a kuplung nem fárasztja a vádlit, a fék adagolhatósága példás, az elöl MacPherson rugóstagos, hátul többlengőkaros felfüggesztés hangolása inkább komfortos, mint feszes, de semmiképp sem zavarósan billegős. Tesztfogyasztásunk szinte igazolta a stop/start rendszerrel 4,5 l/100 km-es gyári vegyes értéket, hiszen a fedélzeti számítógép pazar 5,2 literes étvágyról tanúskodott. A tankolást követő matek vége aztán egy literrel több, 6,2 lett - ez sem rossz, de nem is kiemelkedően jó. Lehet, hogy teljesen nem volt tele tele a tank az autó átvételekor...

Ami bántó, az a sokak által vélhetően imádott magas, ám túl magas üléspozíció - a támlát a szokásosnál laposabb szögbe kell döntenie annak, aki nem akar bakon trónolni, s már-már a szélvédőn helyet foglalni. A nívós felszereltséggel, korszerű vezetőtámogató biztonsági elemek híján csak majdnem minden földi hívsággal ellátott, metálfényestül 8,2 millió forintos Nissan Qashqait sokadjára próbálva újfent tiszta sor, miért választják annyian, s miért az egyik, ha nem A legnépszerűbb a maga szegmensében. Persze inkább az olcsóbbik benzin- vagy dízelmotorral, úgy a 6 milliós ársávban, de akkor is. Elintézhetnénk így is: túl sokba kerül, mert ott van például a Duster jóval kisebb összegért, azonban más ligában fociznak, főleg szolgáltatásilag. Minőségibb, igényesebb, halkabb is a Qashqai. Száz szónak is egy a vége, várjuk a második generációt.
Értékelés
Pozitív
Kulturált, erős dízelmotor, kellemes futómű, tágas utas- és csomagtér, gazdag felszereltség, viszonylag jó ár
Negatív
Becsapós computer, túl magas üléspozíció, korlátozott belmagasság
Árak
Tesztmodell alapára
7 770 000 Ft (2012.11.18.)
Tesztautó ára
8 245 000 Ft (2012.11.18.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
320 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,3 s
Végsebesség:
190 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4330 mm
Szélesség:
1780 mm
Magasság:
1615 mm
Saját tömeg:
1498 kg
Össztömeg:
2085 kg
Tengelytáv:
2630 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
410-1515 l
Belső szélesség elöl:
1450 mm
Belső szélesség hátul:
1430 mm
Belmagasság elöl:
850-920 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1100 mm
Csomagtér magassága:
500 mm
Csomagtér hossza:
820 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1620 mm
Raktérnyílás szélessége:
1200 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
320 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
190 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,3 s
CO2-kibocsátás:
119 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,2 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 11:25
    Permalink

    Kedves Narancs, modellciklusa végét járó autóról van szó egy olyan korban, ahol a gyártók sokszor két-három facelifttel is igyekeznek szem előtt tartani a terméküket. Ráadásul a kompakt szabadidő-autós divatkategória különösen újdonságérzékeny. A házasságom – óriási szerencsémre – évről évre jobb, lányom nincsen.

  • 2017.10.30. at 11:25
    Permalink

    Ekkora Állatságot! Ilyen hülye bevezetőt még életemben nem olvastam! Már bocsánat. “a kissé már koros” jelző egy 5 éves autóra? Ne már…… Annyira még nincs itt a hétköznapi technikai fejlődés! Mert van néhány méregdrága hibrid, meg ilyen-olyan kísérleti egyéb közlekedési eszköz? Tudomásul kell venni, hogy kis hazánkban a fent említett korhatár 15 év. A koros 20-25 év, az ennél régebbi már veterán. Így értékel a magyar autós társadalom! Vagy a cikk írója a házasságát is így jellemezné? Vagy a lányát? Hová vezet ez? Lassan nincs kedve az embernek elolvasni ezen oldal publikációit.

Vélemény, hozzászólás?