Mennyit koptathatunk el egy autógumiból?
Milyen profilmélységgel kapjuk, milyennel dobjuk el a gumiabroncsokat?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bár sokan tudják, hogy a gumik profilmélységére van elÅ‘Ãrás, azt kevesebben, hogy azok nem egységesek. Mutatjuk Å‘ket, ahogyan azt is, hogy milyen értékekkel kapjuk az új gumikat.
Bár az abroncsok kopásáról, a minimális profilmélységérÅ‘l leginkább a tavaszi és Å‘szi gumi-fÅ‘szenzonban szokás beszélni, a téma mindig aktuálisnak tekinthetÅ‘. Most a Kánikulai Gumitesztünkre érkezett egyik hozzászólás kapcsán került elÅ‘, ugyanakkor el kell ismerni, talán télen kÃvánja a legtöbb magyarázatot. MÃg ugyanis a nyári gumiabroncsoknál csupán 1,6 mm profilmélység kell kötelezÅ‘en meglegyen, a télieknél viszont 4 mm. Már ott, ahol azt elÅ‘Ãrják. További bonyolÃtás, hogy a nyári abroncsoknál teherautók és autóbuszok esetén is csupán a 75 centiméternél kisebb átmérÅ‘jű abroncsok esetén elegendÅ‘ az 1,6 mm, a nagyobbaknál már 3 mm az elÅ‘Ãrás - a teljes szabályzás egyébként a 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendeletben olvasható.
Milyen profilmélységet kapunk az új gumival?
Bizonyára ez foglalkoztatja legjobban az embereket, hiszen oké, hogy a minimumra van elÅ‘Ãrás, a maximumra azonban nincs. Egy olvasónk azt Ãrta, hogy a kánikulai teszten gyÅ‘ztes Firestone Roadhawk abroncsot újonnan 6,5 mm-rel kapta. Ez azért furcsa lenne, ezért aztán meg is néztük a nonstopguminál, a tesztelt (a tavaszi és a nyári teszten is próbált) példányoknál is legalább 7,4 mm-t mértünk. Ez azt jeleni, hogy még ebbÅ‘l is több mint 5 mm elkoptatható a szabályosság határáig. Oké, azért józan ember már 2-3 mm profilmélység között cserélteti az abroncsait.
Természetesen nem csupán a Firestone gumiját, hanem számos egyebet is megmértünk. Bár a tesztelt Firestone esetén kaptuk a legszerényebb profilmélységet, hatalmas különbséget (e tekintetben) nem mutatnak az egyes abroncsok. Biztos, hogy senkinek sem ajánljuk azt, hogy csupán profilmélység alapján válasszon gumit, hiszen a legjelentÅ‘sebb (9,42 mm) profilmélységet mutató Barum Brillantis 2 abroncs rosszabb kopási képet mutatott, mint a szerényebb profilt hordó Firestone. MÃg a nyári gumiabroncsok esetén jellemzÅ‘en 7,5-9 milliméteres profilt mértünk, a télieknél nem tapasztaltunk 9 mm alatti profilmélységet, ami azt mutatja, hogy ökölszabálynak vehetjük azt, hogy 5 mm minden (hagyományos, tehát nem verseny) abroncsból elkoptatható. Az persze már más kérdés, hogy melyik abroncs mennyire kopik, melyiknél hány ezer kilométert jelent ez, meg persze autótól, sofÅ‘rtÅ‘l függÅ‘ is, hiszen a vezetési stÃlus, de a futómű esetleges rossz beállÃtása, sérülése is idÅ‘ elÅ‘tt leÃrhatja a gumiabroncsot. Az remélhetÅ‘leg senkiben sem merül fel, hogy nyárra is téli abroncsot vegyen, vagy használjon, mondván, hogy annak eleve nagyobb a profilmélysége, nyáron ugyanis jobban kopik, megég a téli gumi, Ãgy egy nyáron használt téli gumi télre már jellemzÅ‘en - profilmélységtÅ‘l függetlenül - nem lesz jó tulajdonságokkal rendelkezÅ‘, miként nyáron sem az - ahogyan azt már számos teszttel bizonyÃtottuk.
Honnan tudhatjuk, hogy eljött a gumicsere ideje?
Nem kell feltétlenül profilmélység-mérÅ‘ ahhoz, hogy megállapÃthassuk, jó-e még az abroncsunk. Manapság ugyanis általános a kopásjelzÅ‘ (TWI - Tread Wear Indicator) alkalmazása. A gumi oldalfalán a TWI felirat vagy egy háromszög jelzi, hogy a futófelületen hol találjuk a kopásjelzÅ‘t. Ha a kopásjelzÅ‘ mellett a gumi profilja már olyannyira lecsökkent, hogy a kopásjelzÅ‘t is elérjük, akkor erÅ‘sen ajánlott az új abroncsszett beszerzése. A kopás, illetve a kopásjelzÅ‘ természetesen nem csak egy, hanem mind a négy abroncson vizsgálandó. Meg persze szemrevételezéssel minden nap az is, hogy nincs-e sérülés az abroncsokon, nincsenek-e leeresztve, az abroncsnyomást pedig legalább havonta (de inkább gyakrabban) hitelesÃtett műszerrel is meg kell nézni, vagy nézetni. A nem megfelelÅ‘ nyomású abroncs ugyanis rendellenesen kopik, illetve már eleve nem a legjobb teljesÃtményét hozza, növeli a fékutat, csökkenti az elérhetÅ‘ kanyarsebességet. Tovább pedig inkább nem ragozzuk.
Több mint két éve Ãrtam kb. ugyanezt ezt bár nem “sport” gumi Continental -ról:
“indián jános
Ãrta: 2015 január 21., szerda 17:49:05
Hol vannak már a 110 ezret futó Michelin MXT -k és a 90 ezret futó Bridgestone -ok ….
Egyébként a PremiumContact nálunk is gyorsan (kb. 25 ezer) lefogyott 4mm-ig, pedig ez lenne a balanced kategória.”
nade akkor kevésbé tapad az 500-as? mert ugye ez lenne logikus….kevésbé tapad – kevésbé kopik. Jobban tapad – jobban kopik. DE , akkor ha kevésbé kopik és 140k-t kibÃr az nem probléma egy nagy fékezésnél? fékútaknál? egy defenzÃv vezetÅ‘nek is kell olykor blokkolnia, csak kevesebbet nyilván, de ha kevésbé tapad emiatt a gumi, akkor az nem túl jó :S
Az azért kopik, mert cserébe jól tapad. Ha nem erre a tulajdonságra van szükség, akkor másikat kell választani, ha nem tetszett, rosszul választottál, egész biztos vagyok benne, hogy megvételkor is rá volt Ãrva az oldalfalra az a treadweÃr érték. A gumikeverék egyik nagyon fontos jellemzÅ‘je a “treadwear index”, ami meghatározza ezt a kopási hajlamot, és már a megvétekor egyértelműen jelzi, milyen lesz a gumi. A 200 alatti érték 50 ezret se fog tudni, a 100-as kb ezt a 25 ezreket, ha felfelé megyünk a számmal, a 300-as érték már kb 80 ezer km-t tud, az 500 fölötti érték akár 140 ezer km-t is tud. Amikor egy defenzÃv, nyugodt vezetÅ‘ válasz, és nem különösebben sportos az autója sem, válasszon 500 fölötti értéket, erÅ‘s autóhoz, rugatós, gyorsan kanyarodós sofÅ‘r válasszon 300 alattit. Ahol vetted, ott erre miért nem kérdeztél rá?
Continental Contisport5 225/45 R17 6.8 mm az új gumi profilmélysége és kb 25.000 km alatt vége, ha nagyon óvazosan vezetsz akkor kibÃr 30.000 km-t csak akkor minek a Contisport5?
A Hankook K125 Ventus Prime 3,és a Hankook K425 Kinergy Eco csak 7mm az új profil mélység,és szerintem nagyon gyorsan kopik!!!
Erre a kérdésre kár volt egy egész cikket pazarolni. Röviden a válasz, a kopásjelzőig, illletve x évig használunk eg gumit.