Nehéz elengedni – VW Golf V 1.9 PD TDI használtteszt

Szerethető-e egy 16 éves, PD TDI motorral felvértezett Golf?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem véletlenül számít mércének a kompakt kategóriában a Volkswagen Golf. Ez a 16 éves, ötödik generációs példány is olyan jól szuperál, annyira szereti a gazdája, hogy nehéz szívvel fog megválni tőle, amikor megtalálja nagyobb utódját.

Minden típus életében előfordulhatnak kisiklások, dizájn, vagy technika terén, főleg, ha olyan hosszú múltra tekint vissza, mint a Volkswagen Golf. Ám esetében az ötödik generáció egyáltalán nem ebbe a félrecsúszott kategóriába tartozik. Sőt, talán az egyik legkarakteresebb generáció mind közül. Persze ez teljesen szubjektív, és nyugodtan meg is vétózhatjátok ez utóbbi kijelentésemet. Ám mégis ebben látom a legtöbb érzelmet. A tökéletes arányokat. A negyedik generációhoz képest megnőttek a fényszórók, de megtartották a búrán belül a kerek egységeket, sőt, ezt a motívumot átmentették hátra is, ami igazán stílusos húzás. Jó látni, hogy mattulásnak nyoma sincs 16 évvel a születése után sem. Ugyanígy a fényezés is nagyrészt hibátlan. Nem feltűnő, de néhány apróbb horpadás „díszíti” azért néhol a lemezeket. Gyaníthatóan jégeső okozta apró kis horpadásokról van szó, de a fényezés maga nem sérült tőlük. Így rozsdának sincs nyoma - sem a környékükön, sem máshol. Ragyognak a küszöbök és a kerékjárati íveken is hiába keresnénk rozsdafoltot. Sőt, ami ritkaság, még a könnyűfém felniken is alig-alig látni apróbb szépséghibákat. Ugyanez a helyzet az utastérben, igaz itt már a tulajdonos keze munkája is segített visszaállítani a szinte újkori állapotokat. Mégpedig az ajtóburkolatokon, amelyeken a szövetborítás már cserélve lett, ám az igazi érdekesség, hogy a soft touch felületek - ilyenek például az ajtóbehúzók – problémáját egy leleményes ötlettel oldotta meg. De mi is volt a probléma? Biztosan többen találkoztatok már a jelenséggel, hogy ezek az eredetileg puhának szánt felületek idővel kopni, ezzel egyidejűleg ragadni kezdenek. Nos, a Golf gazdája körömlakklemosóval eltávolította a maradék ragadós anyagot, majd újrafestette a műanyagot. Persze benne van a pakliban, hogy idővel ez is lekopik, viszont kiváló megoldás azok számára, akik nem szeretnének ilyen elemeket utángyártva (kb. 40 ezer forintos áron) vásárolni. [BANNER type="1"]
Összességében tehát kiváló állapotnak örvend az utastér is. Az üléskárpitokon csak elöl látszik némi kopás, a kormánykeréken viszont jobban tetten érhető a 170 ezer kilométeres futásteljesítmény, de nincs vészesen megkopva. Ahogy a váltó sem. Persze kifényesedett a gombja, és a szoknyán is nyomot hagyott az idő, illetve a középkonzolon éktelenkedik néhány karc, ám végső soron ezek csak apróságok. Valóban érezni némi prémiumos hatást ebben a Golfban. Bár nem túl fantáziadúsak a belső formák, de még arra is gondoltak a tervezők, hogy a hátsó utasoknak is jussanak pohártartók, hátul a kartámasz lehajtásával egyben sílécalagút is nyitható, ezek 2004-ben, az autó születésekor még egyáltalán nem számítottak maguktól értetődőknek. Az egyetlen igazán zavaró hiba a műszeregység elhalványodó, folyadékkristályos kijelzője. Illetve nem hiba, de az alaphelyzetben 350 literes csomagtér már nem elegendő a tulaj számára, ezért keres jelenleg egy fiatalabb, kombi Golfot. Olykor azonban elbizonytalanodik, hogy tényleg lecserélje-e az ötös Golfot. Motorikusan eddig soha nem hagyta őt cserben, pedig keringenek pletykák bizonyos PD TDI motorok tréfáiról. A szóban forgó autóban szolgáló 1,9 literes, 105 lóerős egység azonban hűségesen szolgál (nem mellesleg ez híresen a legtartósabb konstrukció - a szerk.). Az Olaszországból származó autó még nem produkált költséges, váratlan hibát. A szervizkönyve pontosan vezetett, tehát a külföldi előélete is pontosan visszakövethető. A kopó, illetve elöregedésre hajlamos alkatrészeken kívül még nem kapitulált benne semmi. Kellemetlenséget inkább csak az olyan kiadások jelentettek, mint a jobb hátsó ajtózár, vagy épp az izzítógyertya sor cseréje, de ezek egyenként kb. 20-30 ezer forint közötti összegek. Drágább, de még tűrhető a lengőkarok cseréje is, ijedelemre meg csak egyszer adott okot a szerkezet, amikor olajpára csapódott ki a turbófeltöltőre.

Ám kiderült, hogy a szelepfedél-tömítés öregedett csak el, ott szivárgott némi olaj, ami szinte „filléres” alkatrésznek számít.

Szóval megbízhatóan falja a kilométereket a Golf, miközben 5 és 6,7 liter közötti átlagfogyasztást produkál. Hidegen persze jó hangos ez a PD TDI, bemelegedve azonban jelentősen elcsendesedik. Vezetni is nagyon kellemes, a váltója pontosan jár, még nem érezni rajta, hogy kikopott volna a kulissza. A kormány közvetlen, a futómű kényelemre hangolt, igazából egy arany középút ez az autó. Ráadásul ritka, legalábbis ekkora futásteljesítménnyel. A 105 lovas, 1.9 PD TDI ötös Golfokat 200 ezer, nem ritkán 300 ezer kilométeres futásteljesítménnyel is egymillió forint környékén kínálják. A 200 ezer kilométer alatt futott példányok már 1,2-1,3 millió forint környékén járnak a Használtautó.hu felületén keresgélve. Viszont, amelyek inkább a 150 ezer kilométeres futásteljesítményhez vannak közelebb, már 1,4-1,5 millió forintba is kerülhetnek. Végül a nagy kérdés, hogy mi lesz az utódja egy ilyen szép állapotú, megbízható járműnek? Nos, a tulajdonos konkrétan egy hetes Golfban gondolkodik, amely a kissé unalmas formavilágú hatos után ismét egy kis pezsgést hozott a Golf palettára. [BANNER type="2"]
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

8 thoughts on “Nehéz elengedni – VW Golf V 1.9 PD TDI használtteszt

  • 2020.09.18. at 15:24
    Permalink

    Németo.-ból benepperkedett példányokat nagyon meg kell nézni, 2008-as példányt láttam, a küszöb a hátsó ajtó alatti részen, az ajtó felé néző lemezen amire cipővel is rá lehet lépni, már belülről rohadt kifelé. Rügyezett. A két első sárvédő ugyan ott rohadt ahol a Golf4/Octavia1 is szokott.

  • 2020.09.18. at 18:56
    Permalink

    Annak idején ez volt az a modell ami alapjában véve megingatta a teljes autós újságírásba vetett bizalmamat. Sok ajnározott modelltől távoztam már csalódva de ez volt az egyik legelső és leglátványosabb, ahol minden kiábrándító volt, a belső, az üléspróba, az árképzés, és a műszaki tartalom.

    Annyi pozitívum volt benne hogy harmónikus volt a külseje, és nagyon széles a modellpaletta.

        • 2020.09.21. at 22:50
          Permalink

          Igyekszem 🙂 Azért lelkesen vezettem a kis kalendáriumom ( http://egzostive.com/events-calendar-2020/ ), de mivel március óta kb MINDEN rendezvényt töröltek, kb annyi értelme volt a kalendárium frissítésének, mint BMW-re indexkart szerelni…

          Szerencsére én csak hobbiól megyek de akinek ez a kenyérkereső tevékenysége most jobban figyel hogy mi lesz az elkövetkező fél évben. Genfbe mentetek végül?

          Itt minden rendezvényt töröltek (az Interclassics és a Zout GP is kidőlt, a Párizsi Autószalon honlapja már hónapok óta nem működik, és már a jövő éviek (Brüsszel, Genf) is sorra dőlnek ki), már csak Essen maradt erre az évre, ott szerintem a hatóságnak kell kicsavarnia a szervezők kezéből a kulcsot (bár ezt a Techno Classica esetében is szívbaj nélkül megtették).

          Ha esetleg törölnék, nekem még egy bő fél évre van meg nem énekelt kalandom, Wartburg múzeumtól autós körutakig.

  • 2020.09.20. at 19:42
    Permalink

    „Nehéz elengedni”

    Ne is engedje el!
    Használja míg el nem éri az OT kort!
    Jahhh, persze :)))))
    Csak mondjuk akkor legyen egy hülye aki OT -ben egy „tömeggyártott” dieselt akar venni.
    Egyébként meg ha annyira jó, tényleg tartsa meg addig amíg járóképes/gazdaságos a fenntartása… és el bírja fogadni, hogy 2-3 évente kell egy beltér felújítás.
    …különben folyamatosan egy lefingott/lepusztult lehangoló+málló belterű autóban kell létezni ami bármily megbízható is az autó és hát biz’ az elveszi a sava-borsát.

Vélemény, hozzászólás?