Nem bonyolult a villanyautók töltése, csak néhány alapfogalommal kell tisztában lenni
Egyre több az elektromos, vagy legalábbis konnektoros hibrid autó az utakon, de sokunknak még mindig idegen az együttélés egy zöld rendszámos kocsival. Ameddig ki nem próbáljuk, biztosan lesznek kétségeink velük kapcsolatban, de aki villanyautó vásárlását fontolgatja, elÅ‘re felkészülhet néhány alapvetÅ‘ információból, például a töltési idÅ‘kbÅ‘l és módokból. Szerencsére segÃt a SEAT!
"
A tisztán elektromos és a plug-in hibrid járművek akkumulátorának töltése alapvetÅ‘en két tényezÅ‘ függvénye: az autó akkumulátorának kapacitása és a rendelkezésre álló töltÅ‘ teljesÃtménye határozza meg a különbözÅ‘ töltési idÅ‘ket" - emelte ki Ramón Calderón, a SEAT e-mobilitási intézményi kapcsolatokért felelÅ‘s vezetÅ‘je. ElÅ‘bbi jellemzÅ‘ határozza meg, mennyi energiát képes tárolni az akkumulátor (ezt szokták kWh-ban kifejezni), utóbbi pedig megmutatja, a töltÅ‘ adott idÅ‘ alatt mekkora mennyiségű áramot tud átadni az autónak. A kapacitás még viszonylag egyszerű tényezÅ‘ (bár itt is megkülönböztetnek névleges és hasznos, kihasználható kapacitást), a teljesÃtmény viszont már több mindentÅ‘l függ. Figyelembe kell venni egyrészt a töltÅ‘pont áramátadási képességét, másrészt az autónk áramfelvételi képességét is - sÅ‘t, az sem mindegy, milyen kábellel kötjük össze a kettÅ‘t, hiszen annak is van maximális áramátviteli kapacitása.
A Cupra Born tudja a 4-es tÃpusú töltést, ezzel akár 1 óra alatt is teljesen feltölthetÅ‘ a kompakt villanyautó
A SEAT szakembere kifejtette: "
Az elektromos járművek vezetÅ‘i többféle töltési mód közül választhatnak, ezek a 2-es tÃpusú (lassú töltés), a 3-as tÃpusú (félgyors töltés) és a 4-es tÃpusú (szupergyors vagy ultragyors töltés). A töltés az autó akkumulátorának kapacitásától, valamint a töltÅ‘berendezés és a csatlakozókábel teljesÃtményétÅ‘l függÅ‘en igényel több vagy kevesebb idÅ‘t." Ha otthon, a garázsban a hálózatra csatlakoztatjuk az autót, az 2-es tÃpusú töltésnek felel meg. Itt a szokásos háztartási Schuko tÃpusú csatlakozóba kell egy adaptert tenni, a konnektoros hibridek Ãgy 3-4 óra, mÃg a tisztán elektromos autók közül a nem túl nagy aksival rendelkezÅ‘k átlagosan 16 óra alatt tölthetÅ‘k fel. Lehet viszont 3-as tÃpusú töltést is alkalmazni otthon, ehhez úgynevezett wallboxot kell telepÃteni. Ezzel a konnektoros hibridek 3 óránál rövidebb idÅ‘ alatt tölthetÅ‘k fel, mÃg a kizárólag elektromos hajtású modellek egy éjszaka, nagyjából 10 óra alatt lesznek tele árammal. A 4-es tÃpusú töltÅ‘ket otthoni használatra már nem is ajánlják, nagyon drága a telepÃtésük, és még nyilvános vagy munkahelyi töltÅ‘pontokon is általában a 3-assal együtt alkalmazzák. Ez az elÅ‘zÅ‘ekkel ellentétben nem váltó-, hanem egyenárammal működik - ezért gyorsabb a töltés, mert a járműnek már nem kell áramátalakÃtást végeznie. Fontos persze megjegyezni, hogy nem minden autó képes a szupergyors töltÅ‘k maximális teljesÃtményét kihasználni. Baj ugyan nem lesz belÅ‘le, de ha kisebb áramfelvevÅ‘ képességű akkumulátort kapcsolunk ezekre, nyilván csak kisebb teljesÃtménnyel fog zajlani a töltés, ilyenkor fölösleges a 4-es tÃpus használata.