Szinte biztosan nem lesz olcsó villanyautója a Toyotának

Több okból sem hisz az apró elektromos modellekben a Toyota

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Folyamatosan bővül a 10 millió forint alatti villanyautók kategóriája, azonban a Toyota nem száll be az őrületbe, sőt, arra figyelmeztet, egyes vásárlók pont ezen típusok miatt csalódhatnak az elektromos hajtásban.

Bizonyos szempontból a kezdetektől fogva másképpen kezeli a Toyota az elektromos átállás kérdéskörét, mint a legtöbb gyártó. Sokkal nagyobb hangsúlyt fektet a hibridekre, mint a villanyos modellekre. Persze az utóbbi időben a japánok is előrukkoltak néhány ilyen típussal: Európában az első tisztán elektromos autójuk a bZ4X volt, nemrég pedig bemutatták az Urban Cruisert (az e Vitara testvérét), valamint a C-HR+ crossovert.

Ezzel párhuzamosan a 20 ezer euró (8 millió forint) környékére ígért villanyautók mezőnye folyamatosan bővül - elég csak megnézni a magyar újautó-piacot. Viszont a Toyota jelenleg nem kíván belépni ebbe a szegmensbe. Részben azért, mert ez az ajánlat európai gyártás mellett nem fenntartható, figyelmeztet Nakata Josihiro, a Toyota Europe vezérigazgatója. A most kapható „megfizethető” elektromos járművek kínai gyártásból származnak, miközben előkészítés alatt áll több európai (francia, német) konkurens helyi gyártása – és legalább egy érdekelt vállalatnál már bevallották, hogy veszteségekkel számolnak.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a műfaj túl nagy kompromisszumot követel a kényelem és a praktikum terén, a kedvező ár viszonylagosságáról nem is beszélve, teszi hozzá Andrea Carlucci, a Toyota európai marketingért és termékfejlesztésért felelős igazgatója. Relatíve nagy hatótávolság és gyors tölthetőség nélkül szintén gyorsan elveszítik vonzerejüket ezek az autók, ami pedig hosszú távon pont a várt hatás ellenkezőjét válthatja ki: a csalódott ügyfeleket tartósan eltaszíthatja az elektromos mobilitás gondolatától. A márka egyike azon kevés gyártóknak, amelyek deklaráltan ki kívánnak tartani az A-szegmens mellett, ahonnan – éppen annak árérzékenysége és csekély profitszintje miatt – többen is távoztak az elmúlt években. Meg kell találni a megtakarítások és a költségek közötti, érzékeny egyensúlyt, és a Toyota szerint jelen pillanatban ehhez közelebb állnak a hibridek, mint a tisztán elektromos járművek – ezért is mozdultak ebbe az irányba az Aygo X frissítésével. Ami ugyanakkor a távlati terveket illeti, a Toyota nem zárja ki a teljes elektrifikáció lehetőségét, ám egyelőre „kivár és megfigyel”, mondta Matthew Harrison, a Toyota európai vállalati ügyekért felelős igazgatója.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?