Nagyobb eséllyel ütnek el gyalogosokat a villanyautók

Egy kutatás szerint az elektromos járművek több gyalogost ütnek el, mint a belső égésű motorosok

Egy brit tanulmány kimutatása alapján az elektromos és hibrid járművek jóval nagyobb eséllyel ütnek el gyalogosokat mint a benzines és dízelmotoros autók. A szakértők szerint ez főként a hanghatás hiányának és a sofőröknek köszönhető.

Több milliárd mérföldnyi elektromos autóval, és több ezer milliárd mérföldnyi benzines és dízelmotoros járművel megtett utazást vizsgált egy londoni egyetem. A kutatás eredménye szerint előbbiek kétszer nagyobb eséllyel ütnek el egy mérföldre vetítve gyalogost, városi környezetben pedig még rosszabb a helyzet, ugyanis ott háromszor nagyobb veszély leselkedik a járókelőkre - írta meg a The Guardian.
Hirdetés
A tanulmányt készítők nem jelölték meg egyértelműen, mi okozhatja a nem túl biztató trendet, de több lehetséges okot is kiemeltek. Ezek közül a legnyilvánvalóbb a motorhang hiánya. Phil Edwards, az eredmény társszerzője kifejtette, hogy a járókelők hozzászoktak az autók hangjához, kulcsfontosságú a tájékozódásukban, majd hozzátette, ha a kormányzat száműzni akarja a "régi vágású" autókat, sürgősen kezdenie kell valamit a helyzettel. Más kérdés, hogy 2019 júliusa óta minden villanyautóba kötelező egy "külső hangszóró", amely figyelmezteti a környezetet a jármű érkezésére, viszont az említett dátum előtt értékesített modellek némelyikéből ez hiányzik. Ennek kapcsán elmondta Edwards, ha utólag kötelezővé teszik ezekben is, "az egy jó kezdet". A kutatás szerzői viszont nem csak az elektromos autókat, ezek sofőrjeit is felelősnek tartják. Tanulmányuk szerint az emissziómentes modellekkel közlekedők fiatalabbak, ebből kifolyólag tapasztalatlanabbak is, ráadásul a járókelők nehezen hallhatják e villanyautó érkezését, így a sofőrnek különösen kellene figyelnie - véli Edwards.
Hirdetés
A több mint 900 ezer brit utakon történt baleset eredményét egy 2017-ben megjelent amerikai tanulmány is megerősíti, ugyanis eszerint is 20 százalékkal nagyobb egy ütközés veszélye elektromos vagy hibrid autóval, lassú manővereknél (pl.: tolatás, kanyarodás) pedig 50 százalékkal nagyobb kockázati tényezőt állapítottak meg. Habár mindkét kutatás elismeri, hogy több olyan baleset történik, ahol benzines vagy dízelmotoros jármű a vétkes fél, kilométerre vetítve még mindig ez számít a biztonságosabb alternatívának.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?