Továbbfejlődött a vezető nélkül driftelő Toyota GR Supra

Nem unalmában driftel az autonóm Supra, fontos feladata van

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az aktív biztonság fokozása érdekében fejlesztették ki a driftelni is tudó, önvezető GR Suprát, amely most már egy komolyabb, technikásabb versenypályán is boldogul.

Még mindig túl sokan halnak meg közlekedési balesetekben, világszerte körülbelül 1,35 millió, míg itthon körülbelül 500-600 ember veszíti életét autóbalesetben évente. A Toyota pedig szeretné, ha csökkenne ez a szám, ezért nagy iramban fejleszti biztonsági rendszereit. Bármilyen furcsa is, ennek része az autonóm vezetésre alkalmas GR Supra. Ennek magyarázata, hogy bár a legtöbb ütközés hétköznapi helyzetekben következik be, bizonyos esetekben előfordulhat, hogy a sofőröknek olyan manővereket kell végrehajtaniuk, amelyek során a járműveik megközelítik, néha pedig át is lépik a normál kezelhetőségük, tapadásuk határait. A Toyota Kutatási Intézet (TRI) pont azért kísérletezik önvezető autók irányított sodródásra, azaz driftelésre tanításával, hogy a jövőben el lehessen kerülni olyan, az átlagos képességű sofőrök számára ma még nagyrészt elkerülhetetlen baleseteket, amelyek hirtelen felbukkanó akadályok vagy veszélyes útviszonyok, például tükörjég miatt következnek be. Az intézet legújabb videójában látható az a speciálisan átalakított, autonóm vezetésre alkalmas GR Supra, amelyet a mérnökök sikeresen programoztak be arra, hogy képes legyen önállóan driftelni egy zárt pályán – a világon először. Az új vezérlőszoftver fokozatos átmenettel, simán tud átállni a dinamikus sodródásról a hagyományos vezetésre, miközben figyelembe veszi az autó környezetét, beleértve az útpadkákat is. Másodpercenként hússzor teljesen új íveket számol ki, így egyensúlyban tudja tartani az autót, miközben kilinccsel előre halad a pályán.
Hirdetés
A prototípust kifejezetten az autonóm vezetéssel kapcsolatos kutatásokra alakították át úgy, hogy számítógép-vezérelt kormányművel, fojtószeleppel, tengelykapcsolóval, szekvenciális sebességváltóval és minden keréknél egymástól függetlenül vezérelhető tárcsafékekkel vértezték fel. De ez nem volt elég, a kormányzását, felfüggesztését, motorját, sebességváltóját, futóművét és biztonsági rendszereit (pl. bukókeret, tűzoltó-berendezés) is olyanra alakították át, hogy azok hasonlóak legyenek a Formula Drift versenyeken használtakhoz. Az a célunk, hogy olyan fejlett technológiákat használjunk, amelyek kiegészítik és erősítik az embereket, nem pedig helyettesítik őket” – mondta Avinash Balachandran, a TRI Emberközpontú Vezetési Kutatásának igazgatója. „Ezzel a projekttel kitoljuk az autó irányíthatóságának határait, mégpedig azzal a céllal, hogy a rendszeresen vezető sofőröket a professzionális versenyautó-pilóták ösztönös reflexeivel ruházzuk fel. Így képesek lesznek kezelni a legnagyobb kihívást jelentő vészhelyzeteket, és ezáltal vigyázni az emberek biztonságára.”
Hirdetés
Az új videó a GReddy tuningcég és a driftlegenda, Ken Gushi segítségével jött létre. Jól látszik benne, hogy a profi pilótákhoz hasonló készségekkel rendelkezik az autó, így az új technológia segíthet az átlagos sofőröknek elkerülni a baleseteket „Amikor vizes vagy csúszós utakkal szembesülnek, a profi sofőrök dönthetnek úgy, hogy erőcsúsztatással vesznek be egy kanyart, de legtöbbünk sajnos nem hivatásos sofőr” – mondta Jonathan Goh, a TRI kutatója. „Ezért a TRI olyan járműveket programoz, amelyek képesek azonosítani az akadályokat, és önállóan körbedriftelni őket egy zárt pályán.”
Hirdetés
Forrás: Smarter Média
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?