45 éve mutatkozott be az első Volkswagen Crafter

Lassan fél évszázada kapható a Volkswagen népszerű haszongépjárműve, a Crafter

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Több mint másfél millió eladott darabot és több száz variánst produkált a Crafter, ami 45 év alatt mindössze 4 generációt élt meg, és egy időben még Európa legerősebb haszongépjárműve is volt.

1975-ben, Berlinben látott először napvilágot a Volkswagen azóta híressé vált haszongépjárműve, a Crafter. Ezt a nevet azonban csak később kapta, eredetileg LT-nek hívták, ami a Lasten-Transporter (nehézsúlyú Transporter) rövidítése volt, ugyanis a Transporter alapjaira épült, ám méretben és teherbírásban attól feljebb pozicionálták. Az azóta eltelt 45 év alatt másfél milliónál is több elkelt a Volkswagen haszongéprjárművéből, ami sokoldalúságáról és megbízhatóságáról lett híres.
Hirdetés
Az első generációt, az LT-t 1975-től 1996-ig gyártották, ezalatt körülbelül 470.000 példány készült belőle. A motor négyhengeres volt, dízelként 65, benzinesként 75 lóerős, és a sofőr és az utas között foglalt helyet, ehhez pedig hátsókerékhajtás párosult. Ennek a felépítésnek köszönhetően a Transporternél nem lett sokkal nagyobb, mindössze 33 cm-rel hosszabb és 20 cm-rel szélesebb, a raktér viszont 50%-kal nőtt a kisebbik furgonhoz képest. Korát megelőzve már ebben a generációban megjelent a független első felfüggesztés, így jó menetkomforttal szolgált az LT. Több modellfrissítésen is átesett, 1979-ben egy jobb teherbírású hathengeressel bővült a motorkínálat, 1983-ban pedig az újratervezett műszerfal mellett ismét megújultak az erőforrások, amivel az LT Európa legerősebb kisteherautója lett. Már ez a modell is megalapozta a Crafter későbbi hírnevét, ugyanis számos változatban volt elérhető többféle tengelytávval, magassággal és motorral, ami többek között a lakóautóvá átalakítást is lehetővé tette: 1988-ban a Volkswagen a California és Florida lakóautókkal bővítette a kínálatot. 1996-ban aztán érkezett a második generáció, az LT2, ami az újonnan létrehozott Volkswagen Haszongépjárművek márka első terméke volt. A Mercedesszel együtt fejlesztették, és olyan újításokat hozott, mint az alacsonyabban lévő ajtók vagy az átjáró a raktér és az utastér között. Ennél a modellnél a dízelmotor volt népszerű, 2002-ben egy 2,8 literes négyhengerest kapott, ami 158 lóerejével és 331 Nm-es forgatónyomatékával ismét rekordernek számított a szegmensben. A modellváltással azonban nem szűnt meg a variálhatóság sem, továbbra is kapható volt buszként, dobozosként és alvázas/platós verzióban egyaránt. 2006-ig készült Hannoverben, ahol 340.000 darab gurult le a gyártósorokról.
Hirdetés
A Crafter név a 2006-os új modellen debütált, amivel a jármű segítőkészségét szerették volna hangsúlyozni, hiszen mind a munka, mind a hétköznapi élet során hasznos segítséget nyújtott a németek haszongépjárműve. A generáció fénypontja a 2012-es 4MOTION variáns volt, ami összkerékhajtásának, alvázvédelmének, terepgumijainak és emelt hasmagasságának köszönhetően nehéz terepeken is megállta a helyét - ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a 2012-es Dakar Ralin való részvétele, amivel az eredeti LT nyomdokaiba lépett, az ugyanis már az 1980-as években is gyűrte maga alá a homokot. 10 éves modellciklusa alatt még több eladást produkált, mint az LT2, 480.000-es darabszámával az eddigi legsikeresebb Crafter, ami valószínűleg a sokoldalúságának is köszönhető volt, hiszen ez is elérhető volt a legváltozatosabb kivitelekben. 2016-ban mutatkozott be a jelenlegi, negyedik generáció, ami még a harmadiknál is sikeresebbnek ígérkezik, ugyanis 4 éves pályafutása alatt már elődje eladásainak több mint felét elérte. A negyedik Crafter tökélyre fejlesztette a variálhatóságot, első-, hátsó- és összkerekes kivitelben is rendelhető, ha pedig minden felépítést, sebváltót, motort és felszereltséget figyelembe veszünk, talán még száznál is több az elérhető konfigurációk száma. A vásárlók igényei alapján fejlesztett Craftert 2017-ben 24 európai ország független zsűrije az Év Haszongépjárművének választotta, amihez valószínűleg a rengeteg vezetéssegítő asszisztens is hozzájárult. Sőt, a lakóautók rajongóit sem felejtették el, a Grand California kivitellel őket célozza meg a Volkswagen, emellett pedig akkumulátoros verzióval is jelentkeztek az e-Crafter által.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?