5 dolog, ami miatt nagyon meggyőző a BMW iX3
Tudja, amit ígér - BMW iX3 teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mintegy ezer kilométert autóztam egy hét alatt a BMW iX3-mal, s azt kell mondjam, nagyon meggyőzött. Mutatom is, mi mindennel!
Nem üvöltően villanyautós a tisztán elektromos BMW iX3, a 20 colos, aerodinamikus felnik a gazdagabban felszerelt Impressive kivitel sajátjai, itt már a remek adaptív LED fényszóró is jár
Az óriási, 2,86 méteres tengelytáv szinte leplezi a szintén nem szerény, 4,73 méteres hosszúságot
Ahogyan az az i-sorozatnál megszokott, kék dizájnkiegészítőket kap az iX3 is
Míg a BMW első, az alapjaitól elektromos szabadidő-autónak fejlesztett modellje, az iX alighanem sokak számára nehezen emészthető a hódpofájával, az iX3, azaz a márka első elektromos szabadidő-autója mondhatni, hogy szokványos arcú. Ez persze nem meglepő, hiszen az aktuális X3-ra épül, s attól szinte csak lökhárítóival, na meg egy-ként dizájnborítással különbözik kívülről. Szinte teli, persze nem egysíkú, hanem dizájnosan barázdált a hűtőmaszk, kék betétek futnak végig a küszöbborításokon, hátulra is jutott belőlük, kipufogóvégek helyett. Bár jól láthatóan elektromos, mégis sokkal inkább hagyományos megjelenésű, mint az iX. Bevallom, nekem jobban tetszik, nem mellesleg pedig nem is egy kis vagy kompakt méretű autó. Ez itt a középkategória méretosztálya, 4,73 méteres hosszúsággal, 2,86 méteres tengelytávval és bizony belül és a csomagtérben is bőséges helykínálattal. Egyedül utóbbi, a poggyásztér csorbult egy hajszálnyit a belső égésű motoroshoz mérten, az se nagyon. Leginkább a padlórekesz zsugorodott, de abban is gond nélkül elfér a fedőroló, meg mondjuk az egyik töltő. Már "csak" 510 literes az alapméret, a 40/20/40 arányú ülésdöntéssel viszont sík padlós, 1,78 méter hosszú rakteret kapunk.
Szinte hagyományos, minőségi BMW beltér, a sofőr felé forduló középkonzollal és persze magas fokú digitalizációval, remek ülésekkel
Nem kell felárat fizetni az igényes barna bőrkárpitért, ahogyan az elöl fűthető, elektromosan állítható sportülésekért sem, a támladőlés hátul is állítható, az Impressive kivitel esetén kevés a külön rendelendő tétel
A középkonzol tövébe tettek egy jókora iX3 logót, hogy tudjuk, miben is ülünk.
Fedeles tároló és indukciós telefontöltő, valamint zongoralakk is jutott vastagon a középkonzolra, de mivel felül csak az audio-/klímapanel köré került, nincs túlzásban.Jutott némi zongoralakk a középkonzol köré és tövébe, a képzeletbeli kardánalagútra is, az iDrive írásfelismerős, a klíma pedig háromzónás, USB-csatlakozóból is van bőséggel, a C-szabványosak mellett hagyományos is akad
Erős a kamerarendszer is, felülnézeti kép, dinamikus irányvonalak és az ajtók nyitási területe mind-mind segít abban, hogy ne okozzunk kárt
Jó fogású a kormánykerék, a sofőrsegédek ugyancsak kiválóan dolgoznak
Bár nem az alapjaitól villanyautónak fejlesztett modell az iX3, a bajorok elég profi "átalakítást" végeztek. A tengelyek közötti tömegelosztás 43:57 arányú, a hajtott hátsó kerekek javára. Hátul tehát nincs gond a tapadással, ami kell is, bár a teljesítmény a mai villanyautós mércével nem eltúlzott, 286 lóerő, amihez 400 Nm, azonnali nyomaték társul. Ezzel is bőségesen jó a menetdinamika, a 6,8 másodperces 100-as sprint is messze-messze átlag "alatti". Az országúti előzéseknél erősen figyelni kell, hogy ne (nagyon) lépjük túl a megengedett tempót, ha például lehagynánk egy "mindenhol 70-nel haladót". Mivel nincs elöl hajtás, a kormányzás BMW-sen jó, de az is sokat hozzátesz a vezetési élményhez, hogy a tengelyek közé épített, bruttó 80, nettó 74 kWh-s akkumulátor a lehető legalacsonyabbra helyezi a tömegközéppontot.
Itt még fel kell nyitni a gépháztetőt ahhoz, hogy feltölthessük az ablakmosó-folyadékot (az iX esetén már nem), de a minden egyebet, a hűtőt, az invertert és a sok-sok kábelt eltakarták egy jókora műanyaglappal
Teljesen korrekt méretű, 510 literes, jól pakolható és remekül bővíthető a csomagtér. A töltőkábelek egy része el is férne a padlórekeszben, de táska is jár hozzájuk
Könnyedén kivehető, dedikált helyre, a padlóba rejthető a fedőroló
A WLTP ciklus szerint 460 kilométeres hatótávot olyannyira tudja, hogy miután mentem vele egy 464 kilométeres, igaz, hogy országúti kört, még maradt benne 65 kilométernyi hatótáv. Nem a fogyasztásmérséklésre hajtottam, csak haladtam, épp így jött ki, hogy országúton volt a leghatékonyabb. Viszont mindenhol felülről céloztam a megengedett sebességet, kényelmesen utaztam, az átlagtempó 65 km/órára jött ki, amit sok esetben csak szeretnénk elérni. Egy másik napon 333,5 kilométer és 68,7 km/órás átlagtempó után maradt 175 km hatótáv, pedig ekkor még némi autópályázás is volt benne. Nem kunszt tehát a WLTP érték felülmúlása, a 400-450 kilométeres hatótáv viszont vegyes használatban, több autópályázással is abszolút hozható, s ezzel, valamint tölthetőségével első, azaz egyedüli autónak is tökéletesen élhető.
Akár 500 kilométer feletti hatótávot is kiírhat a változtatható képű, térkép-megjelenítésre is alkalmas digitális műszerblokk
A "világból kimehetünk vele" érzést ad, ha országúton használjuk. Hatótávja autópályázáskor is elegendő, villámtöltőnél ebédelve, vagy akár kávézva nem kihívás napi ezer kilométer sem
Nem is elsősorban arra gondolok, hogy láblendítésre is nyílhat a csomagtérajtó, hogy az okoskulcsról zárhatóak az ajtók, az ablakok és a napfénytető is, hanem arra, hogy ugyanez az elég egyszerűen párosítható okostelefonos applikációból is megoldható. Sőt, a töltést is követhetjük, a navigációt is programozhatjuk onnan. És apropó töltés: szabályozható természetesen, hogy az autó hány százalékra, mikor töltődjön, ahogyan az is, hogy legfeljebb mennyi áramot vegyen fel, ami azért is praktikus, mert ha egy háztartásnak összesen 3x16 ampere van, akkor abból bajos az összeset az autónak adni, de simán megesik (és nálam is így volt), hogy 3x8A esetén is feltöltődik reggelre az amúgy alaposan lemerített autó, miközben a háztartás is üzemelhet. Mindezek elég logikus, nagyjából magától értetődő menüből állíthatók.
Ha a futási költségeit nézzük, 100 kilométer megtétele vele lakossági tarifával 1,5-2 liter benzin ára között, a mai benzinárakkal hajszálnyit még alatta is marad. Ha publikus, akár villámtöltőn is tápláljuk, akkor is gazdaságosabban járhatunk vele, mint egy belső égésű motoros verziójával, de legfőbb ütőkártyaként helyi emisszió nélkül és szinte némán.
Utóbbi kapcsán fontos a szinte kitétel, hiszen a BMW büszke arra, hogy az iX3 hangjait, akár a beindításkori üdvözlést, akár a gyalogosfigyelmeztetést vagy a szimulált motorhangot, mind Hans Zimmer komponálta, s azt kell mondjam, tényleg nem rosszul.Síalagutat is kapunk, az iX3 teljes értékű autó
Az iX3 23 157 000 forintról indul Inspiring alapverziójával, a tesztautót is jelentő Impressive kivitel mintegy 1,7 millió forintos felár, de annyi extra, például az említett komfortbejutás, a valóban nagyon kényelmes első sportülés, adaptív LED fény, head-up kijelző, parkolóasszisztens, fokozott zajszigetelésű ablakozás, 20 colos, egyedi felniszett (és még sok más) jár vele, hogy bőven megéri. A tesztautóba még 165 ezer forintért Adaptív M futómű és hasonló összegért hővédő üvegezés került. Utóbbit nagyon fontosnak tartom, ebben a BMW-ben nem éreztem azt, amit sok korábbiban, hogy fájóan sütne a nap.
Az elektromos verziót katalógusadataival nem érdemes összevetni a belső égésű motorosokkal, teljesítménye egyaránt a csúcs és az azok alatti benzines és dízel közé van lőve, de a villanymotor azonnali nyomatéka miatt annak ellenére a csúcsokhoz van közelebb a vezetési élmény, hogy itt nincs összkerékhajtás.
Ha pedig messzebbre nézünk, az azonos méretű konkurensek alá árazott a BMW. Bár a 26,7 millió forintról startoló Audi e-tron és a 25,6 milliótól elérhető Mercedes-Benz EQC csakis összkerékhajtással kapható, vezetési élményben és praktikumban is egyaránt az érezhetően olcsóbb iX3 a jobb választás. Hát ezekért javasolnám én ma az iX3-at bárkinek, aki épp elköltene 25 milliót autóra. Ja, hogy ez épp egy SUV, ami a szerény fogyasztás képének ellentettje? Sebaj, úgyis erre vágynak a legtöbben, ha pedig józanul vezetjük, nem fogyaszt többet, mint a legtöbb kompakt villanyautó.A konkurenseinél olcsóbb iX3-mal nagyon jó belépőt tett a villany-SUV világba a BMW, erre erősít még rá az iX, ami még nagyobb, még jelentősebb hatótávú, de persze drágább is. Szerintem ez is bőven elég!