50 éves a német luxuslimuzinok királya

Fél évszázados a Sonderklasse!

1972 októberében debütált a sok-sok éven át legkelendőbb luxuslimuzinnak bizonyuló Mercedes-Benz S-osztály. Az első generációról emlékezünk most meg.

Az élő legendának számító S-osztály premierjét egészen pontosan az 1972. október 5. és 15. között megrendezett 59. Párizsi Autószalonon tartották. Kezdetben a hathengeres motorral felszerelt 280 S (160 lóerős) és 280 SE (185 lóerős) modellek, illetve a nyolchengeres, 200 lóerős motorral felszerelt 350 SE közül választhattak az ügyfelek, ám az utána következő években többször is bővült a paletta. Először 1973-ban a 4,5 literes nyolchengeres, 225 lóerős motor érkezett 450 SE néven, majd vele párhuzamosan a 100 milliméterrel meghosszabbított tengelytávú 450 SEL is megjelent a piacon. A sofőrös limuzin később 350 SEL és 280 SEL változatokban is elérhetővé vált. A csúcsmodellre azonban 1975 májusáig kellett várni, ugyanis akkor mutatták be a 450 SEL 6.9 modellt, amelynek árulkodó a neve. Valóban 6,9 literes V8-as motort kapott, 286 lóerős teljesítménnyel, 550 Nm forgatónyomatékkal. Ezzel az akkori sportautókat megszégyenítő menetteljesítményre volt képes, hiszen 7,4 másodperc alatt futotta a "százas sprintet", a maximális sebessége pedig 225 km/h volt, de a szaklapok ennél magasabb értékeket is mértek a teszteken. A modell érdekessége, hogy szintszabályozós, hidropneumatikus rugózással gyártották. Ez persze az árán is meglátszott, hiszen annak idején 69 930 márkát kértek érte, míg a belépő modell csupán 28 848 márkába került. Később, 1978-ban megjelent a típus orrában a dízelmotor is. Azonban a 300 SD modellt csak az USA-ban és Kanadában kínálták, és igen népszerűvé vált az észak-amerikai kontinensen a 115 lóerős motorral, mivel ezzel könnyedén megfelelt a flottafogyasztásra vonatozó helyi törvényi előírásoknak.
Hirdetés
De mit is jelent az S-betű? Jelentésének tisztázása előtt érdemes megemlíteni, hogy ekkor kezdődött a Mercedesnél a betűs típusmegnevezések korszaka. Persze az S-betűt már a második világháború után, 1949-ben elkezdték használni a márkánál, a Special, vagy Super rövidítéseként a 170-es modellen. Ám ez csupán a modell különlegességének kiemelésére szolgált, mesélte el Dr. Wilhelm Haspel a Daimler-Benz AG akkori igazgatótanácsi elnöke és vezérigazgatója. Azóta számos modell viselte ezt a jelölést, de egész modellcsaládok csak az S-osztály érkezése után kapták. Az S után az E-osztály következett, ami a felső-középkategóriát jelölte, a C-osztály viszont csak 20 évvel később, 1993-ban-ban érkezett. A W116 ugrásszerű fejlődést hozott a márka történetében a formaterv, a karosszéria, a motorok és a futómű terén is. Tengelytávolsága 11,5 centivel nőt az előd W 108/109-es sorozathoz képest, míg a teljes hossza 6 centiméterrel, ami természetesen jót tett a térkínálatnak, a belső szélesség 5,5 centiméterrel nőtt. Ezen a modellen debütáltak a vízszintesen elhelyezett fényszórók, és keskenyebb lett a hűtőmaszk is, hiszen a lökhárítók alatti, gumicsíkokkal felszerelt nyílásokon keresztül is jutott a hűtőhöz levegő. További érdekesség az A-oszlopok burkolata, amely távol tartja a vizet az oldalablakoktól. Emellett opcionálisan fényszórótisztító rendszert is kínáltak, a hátsó lámpák pedig azért bordázottak, hogy nehezebben szennyeződjenek.
Hirdetés
Az 1950-es évek óta a Mercedes-Benz nagy hangsúlyt fektet a passzív biztonság javítására, a W116 is szintet lépett ebben. Megnövelték a gyűrődési zónákat, az üzemanyagtartályt már nem hátul, hanem a hátsó tengely felett helyezték el, hogy ütközés esetén védettebb helyen legyen. Belül süllyesztett és deformálható kapcsolók kaptak helyet, a biztonsági kormányoszlopot pedig már 1967 óta alkalmazza a márka az összes személyautójában. Úttörő világújdonság viszont az 1978-ban bevezetett, a Bosch céggel közösen kifejlesztett blokkolásgátló fékrendszer. Ezek után generációról generációra mindig azon igyekeztek a Mercedes mérnökei, hogy a korszak csúcstechnikáját szereljék az S-osztályokba, nem véletlen hát, hogy világszerte a legkeresettebb luxusautóvá vált. Már az első generációból is 473 035 darabot gyártottak. Ebből 156 548 darab volt a nyolchengeres változat és 280 473 darab a hathengeres. A nyolchengeresek közül pedig 7380 darab csúcsmodell készült a 6,9 literes motorral.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?