500 000 km-től megéri – teszten a Citroën C-Zero
Citroën C-Zero teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Vásárláskor drága, üzemeltetésben szinte ingyenes a teljesen elektromos Citroën C-Zero. Emissziómentes, kellően erős villanymotorjával szó szerint az autózás új dimenzióját képviseli.
Kapszulaforma, kisautós hosszanti helykínálattal, miniautós keskenységgel és teljesen emissziómentes, elektromos hajtással, kielégítő menetdinamikával
Meredek a far, a 3,5 méteres hosszhoz mérten óriási a 2,55 méteres tengelytáv, a túlnyúlások összesen nem tesznek ki 1 métert, így városban, szűk parkolóhelyeken is könnyű manőverezni a C-Zeróval
Nem egész 3,5 méter hosszú, alig több mint 1 tonna, ráadásul helyi károsanyag kibocsátás nélkül képes utaztatni négy utast és némi csomagot a Japánban, a Mitsubishi által fejlesztett és általa is gyártott Citroën C-Zéro.
Igazi minimálautó, méretein túl anyagválasztásával is egyértelműen mutatja ezt: utasterében csakis olcsó, kopogós műanyagok veszik körül a szinte teljes mértékben műszálas, izzasztó, de amúgy kényelmes ülésekben helyet foglaló utasokat. Noha az anyagok nyilvánvalóan a korábban tesztelt Mitsubishi i-MiEV-ével azonos nívójúak, itt a világosbarna árnyalat sokkal kellemesebb hangulatot teremt, mint a nevével is japán példányban. A helykínálat passzentos, de átlagos, legfeljebb 180 cm-es testmagassággal elöl-hátul elegendő, bár a vezető térdének könnyedén útban lehet a középkonzol. A 6 légzsákos, menetstabilizáló elektronikás, elektromos (csak a vezető oldalán és csakis lefelé egyérintéses) ablakemelős, központi záras, elektromos tükrös, a vezető oldalán ülésfűtéses, légkondis, Bluetooth-kihangosítós, MP3-olvasós hifis ellátmány a kategóriában a full-full extrásnak, ám a 10 163 125 forintos vételárhoz mérten szerénynek mondható.
Kéttónusú belterével kemény műanyagjai ellenére is barátságos a beltér
Elől-hátul jó a helykínálat, az ülések tartása minimális, mégis kényelmes a pozíció. A beszállás különösen komfortos, ugyanis a maguk alatt akkumulátorokat rejtő székek az átlagosnál magasabbra kerültek
Filléres kemény plasztik az ajtóburkolat, zseb csak előre került, ott is szűk
Az elektromos hajtásból adódóan menet közben motorzaj nincs, a gázpedált elengedve azonban van némi „trolibuszos” hangja a mozgási energia visszatermelésének, majd a megálláshoz közelítve hallható az első féktárcsák surrogása is – a fékhatás, főként a szokatlanul intenzív motorfékkel kifejezetten jó. Menetzajként már a várost elhagyva említhető az elöl 145/65 R15, hátul 175/55 R15 méretű abroncsok gördülése, amihez 100 km/órától a szélzaj is jelentősen hozzájárul. Motorhang híján a többi zajforrás erőteljesebbnek tűnik, pedig zajmérésünk alapján a C-Zero városban luxusautósan halk, országúton a jobb középkategóriásokkal vetekszik, autópályán pedig a még mindig egy méretosztállyal nagyobb kisautók szintjét hozza. Rugózási komfort nincs sok, az elöl MacPherson, hátul hajlított merev tengelyes, DeDion futómű hangolása feszes, de legalább precíz, az egyenesfutás egészen jó, a kanyarodási oldaldőlés csekély, igaz, az első virslikerekek jelentős sikítással megelőzött csúszása miatt hamar túlkormányozottá válik a C-Zero.
Ritkák és kis méretűek az utastéri pakolóhelyek, telefon az irányváltó kar elé, néhány papír és a kezelési kézikönyv a kesztyűzsebbe, egy-egy kacat, de akár fél literes palack a műszerfal-széli fiókokba tehető
Egyáltalán nem kicsi és könnyedén bővíthető a csomagtér. A nyílás teljes értékű, a padló alatt a motor lapul
Sokat árt a hazai használhatóságnak, hogy a bőkezű alapellátmányhoz nem jár kalaptartó – legalábbis a tesztautóban nem volt. Reményt jósló ugyanakkor, hogy a műszaki adatok 166 literes kalaptartó alatti térfogatról beszélnek. Nélküle kétségtelenül nagyobb a tér, az akár függőlegesbe is állítható hátsó üléstámlákkal pedig akár 860 literig is bővíthető, ám merészség kell ahhoz, hogy bármit az autóban hagyjunk. Bátorságpróbát amúgy is követel a legkisebb Citroën. Mivel a töltő nem az autó szerves része, hanem különálló, a csomagtartóban műbőr szatyorban utaztatott egység, utcán vagy akár osztatlan kertben töltéskor lehet aggódni, hogy valaki nehogy magához vegye a berendezést. Lemerült akkuk esetén állítólag 6 óra alatt tölt tele az akkumulátor, mi harmad töltéssel indítottuk a táplálást és 5 óra után már a kész felirat világított a töltőn. Ez voltaképp nem sok, de még jobb lenne, ha létezne valahol az országban gyorstöltő-állomás, ott fél óra alatt 80 százalékos töltet is elérhető lenne. Egyelőre azonban ilyen, illetve túlzottan sok publikus, normál töltő sincs az országban – egyet már tavaly üzembe állított az ELMŰ, s ez évben még további ötöt tervez.
Jól áttekinthető, informatív az egyszerű műszerblokk, az alapáras CD-rádió MP3-olvasós, USB-csatlakozós, Bluetooth-kihangosítós
Árammal kell tankolni a C-Zerót, sokat segítene, ha nem kellene a töltőt kívülről külön csatlakoztatni, hanem elegendő lenne egy lengőhosszabbítót tolni csak a beépített töltőre
Aki saját kertben, garázsban tudja hálózatra csatlakoztatni autóját, az már ma igen kényelmesen töltheti, sőt aki házára napelemet is tud tenni, az hosszú távon ingyen használhatja a villanyautót. Meglehetősen hosszú távon, ugyanis mai árakkal (vételár 10 millió forint, napelem 1,5-2 millió forint) kalkulálva mintegy fél millió kilométeres futásteljesítmény kell ahhoz, hogy megtérüljön a mai takarékos kisautókhoz viszonyított többlet-befektetés, ám a jelek szerint a jövőben a kőolaj alapú üzemanyagok egyre drágábbak, a villanyautók és a napelemek egyre olcsóbbak lesznek, s bizonyára a városi használhatóságot segítő töltőpontok is megjelennek majd. (Parkolóházak, plázák figyelem, újabb vevőcsalogató trükk lehet a töltéslehetőség!) Noha vételárával ma még nehezen emészthetők a villanyautók, a C-Zéro által is mutatott kellemes használhatóság miatt javasolható mindenkinek az emissziómentes, környezettudatos autózás, illetve az arra várakozás.
Minden O.K. csak az energia ellátás a szűk keresztmetszet, mint minden elektromos autónál, úgy időben, mint hatótávban. A magas vételár is erről beszél (drága akkuk).
Elhiszem, hogy nagyon jók az elektromos autók, viszont néhány dologra oda kell figyelni a jövőben.
nem szennyezi a környezetet? hol és mivel állítják elő az éramot amivel feltöltik? miből és mennyi energiával állítják elő az akkukat?
mi lesz majd ha esténként 100 milló autós csatlakozik rá a vezetékre tölteni? lessz elég energia mindenkinek?
ezen az áron marad az elektromos energia vagy drágítják folyamatosan ahogy egyre több elektromos autót használunk?