A Ford, ami megmentette a Mustangot
Hallottál már a Ford EXP-ről?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Volt idő, amikor a Mustang létezése, pontosabban a ma ismert karakterének a léte bizonytalanná vált. Az olajválság majdnem temetőbe küldte az izmos póniautót. Aztán, amikor a Ford megmutatta, milyen jövőt szán a Mustangnak, észbe kapott az ügyfélkör.
Lényegében ő mentette meg a Mustangot, mert nem akarták az emberek, hogy ilyesmivé váljon a póniautó
1969-ben a sorhatos és 4,1 literes benzinmotor jelentette a gazdaságosságot
Akkoriban igencsak nehéz helyzetbe került a kékoválos márka. II. Henry Ford épp visszavonult, Lee Iacoccát elcsábította a Chrysler, a fő formatervező, Eugene Bordinat pedig felmondott.
Eközben a megszokott ügyfélkör már nem vásárolt autót, a helyüket a fiatalabb generáció vette át. Viszont a nagy V8-asokra megcsappant az igény a szigorodó környezetvédelmi normák és a megugró üzemanyagárak miatt, illetve a biztosítótársaságok is drágulással vették el a fiatalabb vásárlók kedvét a „big blockoktól”, erre egyáltalán nem volt felkészülve a vállalat. Úgyhogy minden adott volt egy jó kis csődhöz. Szerencsére ez nem történt meg, de mit tett a Ford? Amit minden diák, aki dolgozat közben elakad. Átkukucskált a padtárs papírjára. Ebben az esetben ez azt jelentette, hogy a Ford szépen megnézte, mit csinál a Honda és a Toyota, akiknél jóval szebben alakultak az eladások. Ott pedig azt látta az amerikai óriás, hogy kis kétajtós, elsőkerék-hajtású autókat is forgalmaznak, amelyekkel a fiatalabb vásárlóközönséget lehet célozni.Nem lett akkora siker, mint amit a Ford várt, de hasznot termelt az EXP
Kezdetben 1,6 literes, 80 lóerős motorral forgalmazták
Tűzoltásként turbósították az 1,6 literes motort, ami így már 120 lóerőt tudott. Ez meg is dobta kicsit az eladásokat, 1984-ben már kicsit több, mint 23 ezer darabot adtak el belőle.
Aztán 1985-ben olyan extrákkal is felszerelték az autót, mint az elektromosan állítható tükrök, a szervokormány, a többfokozatú ablaktörlő, az AM/FM rádió, illetve a fűthető hátsó ablak, az eladások pedig 26 ezer példány fölé nőttek. Egy évvel később jött a ráncfelvarrás, ami eltüntette a „bugyuta béka” tekintetet, helyette jött a téglalap fényszórós dizájn, bár ez a kor divatjának megfelelt. A motort leváltották az alumínium hengerfejes 1,9 literes négyhengeresre amely 90, 106, vagy 115 lóerős lehetett. Ezekhez a korábbi négy- vagy ötfokozatú manuális, illetve a háromsebességes automata váltót kapcsolták. Ekkor úgy tűnt bevált a frissítés, hiszen az eladások átlépték a 30 ezer darabot, ami még mindig nem érte el a Ford várakozásait, de így is hasznot termelt az autó. Ráadásul a Mustang eladásai bezuhantak.1986-ban jelentősen változott a formaterv
Ami biztos, hogy hamarosan kiszivárgott ez a terv, és hatalmas botrányt kavart a Mustang rajongók körében. Százezrek adtak fel levelet a Fordnak, amelyben melegebb éghajlatra küldték a menedzsereket, mérnököket, mindenkit. Állítólag a kereskedésekben ragadt Mustang készletek felvásárlásba is belekezdtek az ügyfelek, akik talán azon is felbátorodtak, hogy csökkenni kezdtek a benzinárak.
Úgy tűnik a felháborodás akkora hullámokat kavart, hogy a Ford végül meghátrált és a hagyományos értékek szerint tervezte a negyedik generációt, így hát szegről végről az EXP-t nevezhetjük a Mustang megmentőjének. A Mazda vonal azért tűnik egyébként hihetőnek, mert az 1987-től Escort EXP néven forgalmazott autó utódja végül a Probe lett, ami viszont Mazda alapokra épült és kilenc éves gyártása alatt közel négyszer több készült belőle, mint az EXP-ből.Akár a Probe is lehetett volna a 4. generációs Mustang