A legpofátlanabb kínai koppintások – 2. rész

Szemezgettünk a kínai autóipar csodálatos másolatai közül. Itt a 2. rész!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Természetesen bármiféle hasonlóság a véletlen műve - ez lehetne a kínai autógyártók mottója, bár úgyse hiszi el senki, hogy nem a klasszikusokról mintázták néhány modelljüket. Főleg, hogy némelyik formaterv milliméterre pontosan megegyezik a donoréval.

A kínai koppintások első részében többször is említettük, hogy pereskedésre is sor került, illetve sor került volna, ha nem sikerül peren kívül megegyezni a gyártóknak. Most kezdjük akkor azzal, hogy még 2018-ban az Auto Express megkérdezett egy szerzői jogokra specializálódott ügyvédi irodát ezekről az autókról. Akkor azt nyilatkozta egy szakértő, hogy valójában a formatervekre nincs nemzetközi szerzői jogi törvény, ugyanakkor nemzetközi egyezmény létezik, ami ezt szabályozza. Ez a Berni Egyezmény többek között a művészeti alkotások védelméről is szól, és előírja az országok számára, hogy ismerjék el egymás szellemi tulajdonjogait bizonyos elvek mentén, ugyanis a pontos szerzői jogok országonként eltérőek lehetnek. Hát, akkor nézzük a következő adagot! Tudom, már nagyon régi, valamikor 2008 tájékán döbbentette le a világot a Shuanghuan CEO, ami később SCEO-ra változtatta a nevét. Még nálunk is megpróbálkoztak a forgalmazásával, de hamvában holt próbálkozásnak bizonyult az X5-ös BMW klónjának eladása. A bajorok sem vették jó néven a próbálkozást, pedig leginkább csak hátulról hasonlított egymásra a két autó. De ott nagyon. Annak rendje és módja szerint a BMW beperelte azt a céget, amelyik Németországban próbálta értékesíteni a kínai másolatokat. A pert megnyerték, a bíróság megtiltotta a CEO modellek németországi forgalmazását, valamint a már raktáron lévő autók megsemmisítését is elrendelték.
Hirdetés

K-One, alias Mercedes GLA. Igaz a kínai modell kisebb az eredeti Mercedesnél, hiszen hossza 4100 mm, szélessége 1710 mm, magassága 1595 mm, míg a tengelytávolsága 2520 mm. Ugyanakkor a K-One tisztán elektromos, 128 lóerővel mozgatja a villanymotorja. Ugyanakkor arról nincs sok adat, hogy mennyi készülhetett belőle, hiszen a gyártója a LinkTour csődbe ment. Nem sokkal azután, hogy kicsit átszabták az autó orrát, ami még így is erősen Mercedes beütésű volt.
Hirdetés
Luxusmárkákról tényleg előszeretettel koppintottak a kínai gyártók, jó példa erre a Zotye SR8 is. Ez a Porsche Macan klón 2017-ben debütált. Később SR9-re változtatták a nevét, lecserélték az emblémáját és a rendelkezésre álló képek alapján PHEV hajtásláncot is kapott. Hogy pontosan milyet, arról többféle pletyka is kering, egyes értesülések szerint Mitsubishi alapú, kétliteres benzinmotorost. Még a nevében is erősen a Land Rover márkára hajaz a Land Wind nevű kínai csoda. X7-es modelljüket 2015-ben mutatták be, és ez bizony le sem tagadhatná, hogy a Range Rover Evoque állt modellt neki. Elöl a fényszórók, a hűtőmaszk, illetve hátul a lámpák eltérőek, de amúgy minden szinte azonos. A sárvédők, az övvonal, minden. Bent már nagyobb a különbség, ugyanakkor még motorikusan is érezhető a hasonlóság, bár a teljesítményszint különbözik a kétliteres, négyhengeres motorok esetében. Az X7 ugyanis a Mitsubishitől származó motort használ 190 lóerővel, hatfokozatú manuális, vagy 8 fokozatú automata sebességváltóval. Emellett az árban is jelentős a különbség, illetve jelentős volt a debütáláskor. Míg egy Range Roverért 86 ezer dollárt kértek, a Land Wind 16 ezer dollárért vihető volt. Ez mostani árfolyamon kb. 30 millió forint az 5,5 millió forinttal szemben.
Hirdetés
Biztosan feltűnt, hogy nem a közelmúltból szemezgetünk. Nos, ez annak köszönhető, hogy a kínai autóipar szépen elkezdett leszokni a pofátlan koppintásokról és egyre inkább saját, olykor igencsak egyedi formaterveket rajzolnak. A frissebb koppintások között a Weikerui V7-et érdemes említeni, ami egy VW up! klón. De még az emblémája is! Még frissebb, tavalyi debütálású az Ora Ballett Cat, ami egy VW Bogár utánzat, öt ajtóval, villanymotorral, akár 500 kilométeres hatótávval (NEDC-ciklus szerint). A Volkswagen természetesen jogi lépéseket ígért. Vajon tényleg ennyire furcsának látták a kínaiak a Toyota RAV4 második generációját? Mi másért kapta volna az UFO nevet a Jonway koppintása? A modell 2006-ban debütált, egy évvel a második RAV4 nyugdíjazása után. Természetesen csak külsőleg hasonlított, bent gagyi anyagokból építkezett, csak fronthajtással forgalmazták. Aztán 2013-ban kapott ráncfelvarrást, így már nem volt teljesen a RAV4 tükörképe. Motorjait ugyancsak a Mitsubishitől vásárolták, lassan értjük, miből tartja el magát a japán márka. Végül jöjjön egy Lexus másolat. Az RX második generációját mintázza a Huanghai Landscape V3. Az említett RX-et ugye 2003 és 2008 között gyártották, a Hunghai viszont 2011-ben mutatta be a „saját” alkotását. Állítólag belül is igyekeztek ugyanazokat a formákat használni, amelyeket a Lexus, ugyanez nem igaz az anyagminőségre. Na és a motorjai honnan érkeztek? Hát persze, hogy a Mitsubishitől. A kétliteres, illetve a 2,4 literes benzinmotorokkal választható ál-Lexus alapára 20 000 dollár környékén volt, ami körülbelül 7 millió forintot jelent. Ezzel persze még nem fogytak el a nevek a kínai klónok listájáról. Valószínűleg folytatjuk még a sorozatot, de várunk, figyeljük, hogy felbukkannak-e új másolatok.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?