A német megacsata – mindenki az új Audi A4 ellen

Típusösszevetés: az új Audi A4 és legfőbb konkurensei, a 3-as BMW és a Mercedes-Benz C-osztály

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az új Audi A4 a tömegcsökkentéssel akar hódítani, a forma alig változott. Kérdés, mit tud földijei ellen? Ár, lóerők és extrák a mérlegen.


Ha most csak a külsőt nézzük, így a kétezertízes évek közepére kialakult kétfajta markánsan eltérő irány az autók fejlesztésében. Amelyik autógyár stílusa még nem egy több évtizedes, kőbevésett krédó, az igyekszik végre valami nagyot dobni. A tömeggyártók időről-időre újra kell alkossák saját arculatukat és márkaidentitásukat. Ez azért nem egy könnyű feladat, nem is mindig sikerül kellően nagyot gurítaniuk, és egy ma divatos forma sem biztos, hogy több év múlva is menő marad. Bizonyos értelemben az autóipar patríciusainak, a prémiumgyártóknak még nehezebb a feladata. Az autótervezésben szerzett előny a másik irányból nézve jelent egyfajta terhet is, hiszen az új autónak méltónak kell lennie a nagy elődökhöz, ugyanakkor csak annyira lehet progresszív, hogy a féléves "régi" se hasson mellette ósdinak.
Hirdetés


Távolról indultunk, most meg ugorjunk fejest a közepébe! Nézzük meg, hogy alakul a meccs a három nagy német prémiumgyártó középkategóriás modelljei között. Miért éppen a németek? Nos, a kérdés igen egyszerű: ha az eladási számokat nézzük, az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz konkurens modelljei vezetik az eladási statisztikákat a középkategória prémiumfelén. A többiek csak loholnak a nyomukban. A három nagy sikermodelljeinek eladási számai a tömeggyártók szintjén vannak már. Tudják, a középkategória az a méretosztály, amiben átlagtermetű utasok már nem panaszkodhatnak térhiányra. Itt a technika-őrülteknek sem lehet hiányérzete kütyü és extra fronton, és a menetteljesítmények terén is elég jól állnak ezek a kocsik.

Legalábbis a papírforma szerint. Kérdés, hogy mit és mennyiért adnak ezek az autók ma itthon, alapáron. Vajon a hangulatukon kívül egyéb, nem csak az érzések szintjén lemérhető különbség mi van köztük? A német prémiumgyártók középkategóriásai közül az Audi A4-es a legfrissebb konstrukció. A B9 kódú generáció idén mutatkozott be, de az első ülőpróbakor még nem tudtuk a hazai árát. A BMW 3-as sorozata sem túl régi, de itt ma ő a legkorosabb konstrukció. Az F30 kódú 3-ast 2011 év végén leplezték le, ennek megfelelően az az idei évre átdolgozták a külsejét és a hajtásláncát sem hagyták érintetlenül: megjelent benne például a háromhengeres alapmotor.
Az új Audi A4 és német konkurensei - méretek
Audi A4 Limousine BMW 3-as Limousine Mercedes-Benz C-osztály Limuzin
Hosszúság [mm] 4726 4633 4686
Szélesség [mm] 1842 1811 1810
Magasság [mm] 1427 1429 1442
Tengelytáv [mm] 2820 2810 2840
Csomagtér [l] 480
Nyomtáv elöl/hátul [mm] 1572/1555 1543/1583 1588/1570

A Mercedes-Benz aktuális C-osztálya, a W205 kódú 2014-től kapható. Sorra jelennek meg belőle az újabb változatok, mint a kupé, de a Merci tett a jó plakátárért is; kihozta a C 160-as belepőmodellt. A közös a három ellenfélben, hogy a valóban igen szerény alapváltozataik mind megállnak 9 millió forint alatt. Ez persze nagyon sok pénz, de higgyék el, az igazi élet ezeknél, valahol 12-13 milliótól indul. Egy komolyabb motor és némi plusz felszerelés hiányában persze talán még érdekesebbek. Most nem akarjuk azt eldönteni, hogy ennyi pénzből milyen kisebb kategóriájú kocsi érné meg jobban, hanem összevetnénk, hogy mit mutatnak egymáshoz képest.

Az Audi elsőre alig észrevehetően tervezte át az A4-est. A külseje egységes, csinos, és már kívülről látszik, hogy ez a generáció hatalmas lett. A méretnövekedés számokban úgy alakult, hogy ennek végeredménye képpen neki a legnagyobb a teljes hossza a hármasból, de tengelytávban még mindig a Mercedes vezet. Konkurenseihez képest viszont több mint három centiméterrel szélesebb az A4-es. Érdekes, hogy az Audi nem látta fontosnak, hogy a szedánoknál amúgy is talán kevésbé fontos csomagtér méretével támadjon. Így ma mindhármuk 480 literes kuferral rendelkezik. Ha átugrunk a műszaki táblára, akkor már látszik, hogy mi volt az, amire viszont nagyon ráfeküdtek ott a messzi Ingolstadtban.

A BMW, a Mercedes és az Audi is benzines turbómotort ad ma már alapáron, de mind közül az A4 a legerősebb. Az új belépőmodell az A4 esetében 1.4-es 150 lóerős, 250 Nm nyomatékú, amivel szinte mindenben elveri társait. Ki kell emelni, hogy négyhengeres, amivel a Mercedesszel egyetemben felülmúlja járáskultúrában a BMW-t, ami csak három égéstérrel operál. Az A4 alapváltozata a többi németnél - a gyári adatok szerint - kevesebbet fogyaszt, jobban gyorsul, kedvezőbb a szén-dioxid kibocsátása, és ezek után nem is meglepően alapkivitelben ő a legkönnyebb is. Még épp 1,4 tonna alatt van.
Az új Audi A4 és német konkurensei - az alapváltozatok műszaki adatai
Audi A4 1.4 TFSI BMW 316i Mercedes-Benz C 160
Hengerűrtartalom [cm3] 1395 1499 1595
Hengerek/szelepek száma 4/16 3/12 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6
Teljesítmény [LE (1/min)] 150 (5000-6000) 136 (4500–6000) 129 (5000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 250 (1500-3500) 220 (1250–4000) 210 (1200-4000)
Gyorsulás 0-100 km/h 8,7 8,9 9,6
Végsebesség [km/h] 210 210 216
Fogyasztás - város/városon kívül/vegyes [l/100 km] 6,7/4,4/5,2 7,0/4,7/5,5 7,1/4,8/5,7
CO2-kibocsátás [g/km] 123 129 131
Menetkész tömeg [kg] 1395 1475 1395


Csak egy versenyszámban jeleskedik társai felett a C-osztály: ő a leggyorsabb, végsebessége 216 km/óra. Hogy hol tart ma a technika, azt jól mutatja, hogy ezek a kocsik már fapadosan is sokkal többet mennek kétszáznál és a gyorsulásuk is bőven tíz másodperc alatt van. A teljesítmények közti különbséget az árak is jelzik. A legújabb és legerősebb Audi a legdrágább, a leggyengébb Mercedes a legolcsóbb, a BMW második, mert szokás szerint egy picivel a Mercedes fölé árazták. Mivel eleve nem olcsók, így a köztük lévő pár százezer forint akár bagatellnek is nevezhető persze. Hogy más az itt adódó árkülönbözetből venne autót? Jól tudjuk mi is, de ebben az elméleti csatában erre most nem lehetünk tekintettel. Ha a hajtásláncokat nézzük, akkor az árkülönbség teljesen indokolt. A Mercedes maga is annyira fapadosnak gondolja a C 160-ast, hogy ahhoz egyedüliként nem rendelhető automata váltó. De mit adnak már a kezdő árért?
Az új Audi A4 és német konkurensei - az alapváltozatok árai
Audi A4 1.4 TFSI BMW 316i Mercedes-Benz C 160
Alapár 8 900 390 8 795 000 8 503 920

Az A4 esetében a Basis szintről indulunk. Ehhez jár a sebességhatároló, az Audi pre sense city, ami a koccanások kivédésében és az elénk lépő gyalogosok megóvásában segít. Itt csak egyzónás az automata légkondicionáló, de automatán elsötétül a belső tükör, bőr a kormány és a váltógomb, és a fény- és esőszenzor is hozzáad a kényelmünkhöz. Hangszóróból nyolc, multifunkciós kormányból háromküllős jár, fejlégzsák teljes hosszon, oldalsó előre jut. LED-es a mentefény, xenon a főfényszóró, dönthető a hátsó ülés, távirányítós a központi zár, 7 colos színes kijelző, USB aljzat és Bluetooth is van a fedélzeti számítógéphez. A 3-as BMW-hez is alap a menetmódkapcsoló, amit az ő esetében Driving Experience-nek neveznek. Itt is szövet a kárpit, de kapunk egy krómozott kipufogóvéget és 16 colos könnyűfémfelniket is. Benne is van alapáron könyöktámasz és magasságban állítható első üléspár, és járnak hozzá Isofix gyerekülés rögzítési pontok is. Kulcs nélküli az indítás és már alapból kétzónás a klíma, valamint minden BMW-hez jár 5 évre vagy 100 kilométerre szóló szervizszolgáltatás.

A Mercedes kedvez a sokat autózóknak. Bár csak 4 év a díjmentes szerviz, de a kilométerkorlát 120 ezernél lett meghúzva. A C esetében alap az ütközésveszélyre figyelmeztető és az éberségfigyelő rendszer, a hűtés és fűtés is kétzónás és automata. A hármasból az Audi ezek alapján élen jár a vezetéssegéd-rendszerek terén, mivel 85 km/óráig minden a kocsi útjába kerülő veszélyforrás előtt képes teljesen állóra fékezni - alapáron is. A BMW hangulata a leginkább vezető- és vezetés orientált, igaz sportosságról 136 lóerővel még kár beszélni. A Mercedes meg ott van a csillag erejével és egy nyugodt, jó szinttel képviselteti a márkát. Plusz pénzért persze mindegyik lehet sokkal erősebb, gyorsabb és űrkomposan felszerelt is. Innentől nem marad más, mint hogy ki-ki maga eldöntse, melyik tulajdonság alapján, melyik induló ajánlat a legszimpatikusabb számára.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 11:32
    Permalink

    [i]“A cégautó vagy egy igénytelen öszvér, amelynél csak az számít, hogy olcsó legyen és guruljon, vagy szemfényvesztésnek veszik a prémium márkát, hogy kívülről a cég komolyságát mutassa belül meg majdhogynem vécédeszkán ül az alkalmazott annyira spórolni akarnak a felszereltséggel meg a motorral.” [/i]
    Na ez az, ami nem így van.

  • 2017.10.28. at 11:32
    Permalink

    És ezt te hogy határozod meg? mi az origo? Kinek mi az érték zold?
    Egy valamit folyamatosan elfelejtesz te is és sok firkász is: az egyéni preferenciákat nem te határozod meg. Neked nincs jogod valamiről megállapítani, hogy az az elég, az a mérték.

    A cégautók mesés világát valóban nem ismered. Ha ismernéd, nem írtál volna ilyen butaságot. A cégautók mesés világa is pont olyan ezerféle, mint a privát vásárlóké. Van, ahol csupasz modell van megadva és csak a színt választhatod (van, ahol azt sem), van, ahol extra kereted van, van ahol ki vannak zárva gyártók, de pl. magasabb a limited stb. stb.

    Egyetlen releváns adat van ez pedig az alapár/alapfelszereltség. Minden már egyéni preferencia kérdése s így felelősséggel összehasonlíthatatlan.

    nem véletlen, hogy a JATO is kiszintezve hasonlítja az egyes modellek árát, de ezt te nyilván nagyon jól tudod. Érdekel? Egyszer megmutatom.

  • 2017.10.28. at 11:32
    Permalink

    Azt a mai prémiumautók elvileg mind tudják, ha van távtartó tempomat és automata váltó. (én ez és a több fokozat miatt rendelnék csak automatát) Ha képes állóra fékezni és újra elindulni akkor igen. Szerintem az összes (vagy 10) prémiumgyártó kínál már ilyet. Ritkának ezért nem nevezném… Felára viszont van…

  • 2017.10.28. at 11:32
    Permalink

    A zold és Kempelen közötti vitában zoldnek adok igazat. Ezek a nagy múltú prémiummá kinőtt márkák annyira szűkmarkúan bánnak az extrákkal, hogy alapfelszereltséggel teljesen fapadosak és nevetségesen alulmúlják a velük szembeni várakozásokat.

    A cégautó vagy egy igénytelen öszvér, amelynél csak az számít, hogy olcsó legyen és guruljon, vagy szemfényvesztésnek veszik a prémium márkát, hogy kívülről a cég komolyságát mutassa belül meg majdhogynem vécédeszkán ül az alkalmazott annyira spórolni akarnak a felszereltséggel meg a motorral. Ez egy önmagából kifordult világ.

    Magánszemélynek, aki magának veszi fel kell szereltetnie rendesen extrákkal, különben bele sincs kedve ülni egy ilyen prémium kategóriájú autóba. Csak lehangolódna attól, hogy mennyire semmitmondóan egyszerű és puritán és élménytelen 10 millióért.

  • 2017.10.28. at 11:32
    Permalink

    Van értelme ennek az összehasonlításnak, de a legfontosabb dolog kimaradt belőle. Állítólag az Audi az A4-esben extraként kínál egy olyan dugóban (is) működő robotpilótát, ami önállóan képes vezetni az autót a sofőr közreműködése nélkül. Ez nem kis dolog és erről egy szó sem esik a cikkben, pedig döntő jelentőségű opció a választásnál. Igaz ez? Tényleg van ilyen és ha igen milyen keretek között működik? A másik két konkurens autóhoz is kínálnak ilyen ritka és értékes extrát?

  • 2017.10.28. at 11:32
    Permalink

    Itt pont nem az egyetemes megfelelésről van szó, hanem épp a szabad konfigurálhatóságról, hogy van még hárommal gyengébb, de elfogadható dinamikájú dízelmoci, ami viszont 4-6eEUR árelőnyt jelent ami másra fordítható. Meg arról is hogy vannak csomagok amik kedvezőbbek , és a második/harmadik modellévtől rendszerint jönnek extra kedvezmények is (vagy ellenkezőleg, pl az új 3ernél nem kaptam csomagokat kedvezménnyel, majd igen,végül a felszereltésget is akciózták).

    Ugyan én nem ismerem a cégautók mesés világát, de gondolom ott is van egy ár ami alatt szabadon lehet konfigurálni. Ilyenkor is lehet gondolom lejjebb menni a motorral és inkább felextrázni (magam ennek vagyok a híve a saját vásárlásomnál).

    A fentiekre tekintettel pedig gy gondolom, hogy az alapár/alapfelszereltség annyira irreleváns adat,mert sem a vételárat, sem a felszereltséget nem tükrözi…

  • 2017.10.28. at 11:32
    Permalink

    Miért, te mit vetnél össze? Hova extráznád azt az autót, amire azt mondod, hogy ez az egyetemesen megfelelő a piacnak? Miközben BMW-ből évente 10 egyforma nem készül.

    Egészen sok olyan “lúzer” van, akinek azt mondják a világ gazdagabbik felén is, hogy A4, TDI, limit ennyi.

    Na az vesz olyat. Mert a legjobb autó a cégautó. Még akkor is, ha nincs benne ülés szellőztetés, meg pamutzokni Kallernek.

  • 2017.10.28. at 11:32
    Permalink

    Mindig jókat mosolygok az ilyen kocaösszevetéseken. Alapár… na persze, mintha ez jelentene bármit is… Tudom sajnálni azt a szánalmas lúzert aki ilyet alapfelszereltséggel vesz meg. Pont a lényegből marad ki. És igazából ott indul el a valódi tudás, ráadásul rendszerint kijön a kor miatt az idősebb konkurens jobb akciózása.

    Amúgy nem semmi hogy alapáras a kelyess drive a 3erhez…

  • 2017.10.28. at 11:32
    Permalink

    Amit ti puskapornak hívtok az már rég lerágott csont … néhány időutazón kívül már senkit sem érdekel … puskapor helyett ajánlanék egy jó kis bablevest desszertnek datolyával nahh azzal puffogtass .

  • 2017.10.28. at 11:32
    Permalink

    Itt már tényleg kinek a pap, kinek a papné………
    Nekem személy szerint a merci konzolja kicsit böszmére sikerült,a másik két autóé sokkal finomabb.
    Elfogultságom miatt persze Audi lenne, de ha ennyi pénzem lenn, biztosan nem ilyen konstrukciót választanék.

Vélemény, hozzászólás?