Ha szélesebb a sáv, akkor az autósok jobban elengedik magukat, csökken a figyelem és nő a tempó
A nagyobb forgalom egyik elkerülhetetlen velejárója a több baleset, amelyek ellen az amerikai várostervezÅ‘k szélesebb sávokkal próbálnak védekezni. Egy új tanulmány szerint ez kontraproduktÃv, éppen hogy több balesetet szül a nagyobb tér, emellett több járulékos elÅ‘nye is van a sávok szűkÃtésének.
Budapesten is a kevesebb sáv irányába modulnak a tervezők, a felszabaduló térből például a biciklisták profitálnak
Az egyetem kutatói több mint 7600 városi, hasonló felépÃtésű és forgalmú útszakaszt vizsgáltak 2017 és 2019 között, majd ebbÅ‘l véletlenszerűen kiválasztottak 1100-at. Az alacsonyabb megengedett sebességű útszakaszokon (32-40 km/h) teljesen mindegynek bizonyult, hogy milyen szélesek a sávok (2,7 és 3,7 méter között folyt a vizsgálat), a több tér nem okozott kevesebb balesetet. Magasabb megengedett sebességtartományban (48-56 km/h) másfélszer több baleset történt a 3,7 méter széles sávokkal megrajzolt szakaszon, mint az egy méterrel szűkebbre szabott sávokon.
Már kezd körvonalazódni, hogy a városokban nem az autó lesz az úr, nem is magával a járművekkel van a baj, hanem a mennyiségükkel
A kutatók szerint ennek az az oka, hogy a szélesebb sávok biztonságérzetet keltenek a sofÅ‘rökben, ezáltal mélyebbre tapossák a gázpedált és csökken a figyelmük. A tanulmány rávilágÃt, hogy a keskenyebb sávok nem csak a baleseteket csökkentik, hanem egyéb járulékos elÅ‘nyei is vannak. Kevesebb aszfalt kell az épÃtéshez, ami kÃméli a környezetet, olcsóbb, illetve több hely marad a közlekedés egyéb résztvevÅ‘inek, például a bicikliseknek vagy a gyalogosoknak. Ha a megspórolt helyen a növényzet veszi át az uralmat, akkor nem csak a levegÅ‘ lesz jobb minÅ‘ségű, de a nyári forróság is csökkenthetÅ‘.