Akár spórolás is lehet – utazás lakóautóval, lakókocsival

Nyaralás lakóautóval, lakókocsival. Megéri?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Lakóautóval vagy lakókocsival nyaralva a szállásköltség zöme megspórolható, ám mégsem ez a legfőbb érv mellette.


Lakóautóval, illetve lakókocsival nyaralni, utazni legalább életforma, de már-már vallás. Aki a pihenés ezen formáját választja, az jellemzően nem azért teszi, mert így tud a legolcsóbban kiruccanni, kiszakadni a mókuskerékből, hanem azért, mert már próbálta, és neki bejött. Ha a lehető legolcsóbb nyaralási forma megtalálása a cél, akkor sokkal inkább a stoppolás, a hátizsákos túrázás és a sátrazás szavak mentén érdemes keresgélni. A lakóautózásnál, illetve a lakókocsizásnál természetesen az is olcsóbb, ha egy normál személyautót pakolunk tele, és rakjuk bele a sátrat, a polifoamot és a hálózsákot.
A lakókocsi, illetve a lakóautó már egy kényelmi megoldás, felára van. És érdemes azt is tisztázni, hogy bár mindkettő lakójármű, még a kettő is nagyon eltérő műfaj. A lakókocsi ugyebár egy vontató autót igényel, olyan autót, amely biztonsággal és a vontathatósági szabályoknak megfelelően elhúzhatja, míg a lakóautó önmaga is egy jármű. Azt azonban jobb az elején elfelejteni, hogy utóbbi azért lenne jobb, mert akár nem csak a nyaraláskor használható. Nem, nem érdemes vele munkába járni, de még csak a hétvégi bevásárláshoz sem ajánlott elővenni. Hiába nagy és akár tágas, nem rövid távok megtételére készült, és rendkívül kényes. Míg a jellemzően fém karosszériájú autók, ha optikailag nem is egyértelműen, de szerkezetileg azért elég jól bírják a parkolóhelyi lökdösődéseket és horzsolásokat, a komolyabb, különálló felépítményes lakóautók legtöbb esetben műanyag vagy vékony alumínium oldalfala azonban jóval sérülékenyebb - nem éri meg őket felesleges rizikónak kitenni.
Hirdetés
A lakóautóra tehát nem szerencsés hagyományos használatra szánt autóként gondolni, ha már az egész éves használat, pontosabban a kihasználtság fokozása a cél, akkor sokkal inkább a baráti társaság befűtése lehet megtérülő. A lakóautó ugyanis nem olcsó, könnyedén hét számjegyű összeg lehet egy közepesen komoly példány, de ha semmi komoly luxusra, csupán üzembiztosságra vágyunk, akkor is alsó hangon 4-5 millió forintos vételárral kell számolni egy minőségibb használt darab esetén is. Utóbbinál már elviselhetőbb, az újaknál nagyon komoly tétel az értékvesztés. Használt példányok bőséggel és az említett összegnél jóval olcsóbban is elérhetők, a Használtautó.hu vonatkozó szegletében érdemes böngészni. Esetükben természetesen megvan a rizikó, hogy ha egyszer útközben, netán Nyugat-Európában adódik gond, akkor a hazaiaknál jóval magasabb szervizdíjakkal nagyon könnyű belefutni a gazdasági totálkárba - még baleset nélkül is. Mentésük sem egyszerű ugyanis, hagyományos autómentő nem elegendő hozzájuk. Ha tehát valaki lakóautózik, a szervizelésen semmiképp se spóroljon, különben nem csak drága lesz a külföldi javítás, a nyaralást is könnyedén elronthatja. És utóbbi az a tényező, ami miatt bizony megérheti egy új, üzembiztosabb, minőségibb darab.
A lakókocsi spórolás is a lakóautóhoz mérten, hiszen ugyanolyan komfortot kínáló lakókocsi harmad-negyedáron kapható, mint lakóautó - így aztán már korrekt példányok is elcsíphetőek lehetnek egymillió forint felett, másrészt fenntartásban, karbantartásban, de még helyigényben is más szintet jelent. Utóbbi nem félreértés, ugyanolyan méretű lakóteret egy lakóautó jóval nagyobb alapterületen tud csak kínálni, hiszen kell hely a motornak, a teljes hajtásláncnak és a vezetőfülkének is. Lakókocsit nem csak először venni, cserélni is olcsóbb, például regisztrációs adó sincsen rá, az alacsonyabb vételár nem csak a műfajba való beszálláskor, hanem "eszközfrissítéskor" is fontos tényező. Azonban a két műfaj nem azonos. Lakókocsival a legtöbb országban autópályán is 80 km/óra a legnagyobb megengedett sebesség, míg lakóautóval akár a 130 km/órás tempó is tartható lehet - persze a nagy téglatesteknél komoly spórolást hozhat a tempó csupán 120 km/órára mérséklése is. Egy lakóautós/lakókocsis íratlan törvény szerint, ha a túra napi átlagkilométere 200 km fölé esik, akkor már lakóautóval érdemes menni, alatta jó a lakókocsi is. Ezt persze jobb úgy értelmezni, hogy amennyiben a család lakókocsival vág neki a nyaralásnak, akkor nem érdemes napi 200 kilométeres átlagtáv fölé menni, 10 napos kikapcsolódás esetén tehát nem ajánlott 1000 kilométernél messzebbre utazni, ellenkező esetben túlzottan sok lesz az autóban, utazással töltött órák száma.
A lakóautóval, lakókocsival túrázás természetesen még sok másban is különbözik. Míg lakóautóval könnyebb körutakat tenni, s akár minden nap vagy néhány naponta odébbállni, lakókocsival jellemzőbb az egy pontban táborozás, s az onnan való csillagtúrázás. A családdal közös kis térbe, a kempingekben is hasonló gondolkodású és mentalitású emberek közé tömörülés amúgy egy érdekes kaland. A lakókocsizás, illetve a lakóautózás eleve egy speciális szocializálódás. Összezárja, egymásra utalja a családtagokat, ugyanakkor a kempingekben jó ismerkedési lehetőségeket teremt. S itt nem feltétlenül a felnőttek közötti ismerkedésére, hanem a gyerekek, az eltérő nyelveket beszélő gyerekek barátkozási lehetőségére kell gondolni. Ez is egy szépsége ennek a nyaralási műfajnak, ami sokaknak bejön, itthon is egyre többeket csábít el, másoknak felfoghatatlan.
Aki belekóstolna, annak érdemes a bérléssel, nem pedig a vásárlással kezdenie. Ökölszabály, hogy az utazást különösen alaposan ajánlott megtervezni, a szállásokat, pontosabban megállóhelyeket akár fél évvel előre lefoglalni – így ugyanis komoly kedvezmények kaphatók. De még komolyabb tétel lehet a szabályok ismerete, s ezáltal a bírságok elkerülése. Nem minden országban szabad út mentén táborozni, nem minden városba szabad behajtani bizonyos méret fölött. Utóbbi főként a lakóautósoknak lehet érdekes, hiszen lakókocsival utazva azt le lehet csatolni, s a kempingben lehet hagyni. Fizetni amúgy a kempingekért is kell, ám a lakókocsis/lakóautós díjak még mindig közelebb állnak a sátrazási költségekhez, mint a szállodadíjakhoz. Akik a műfajt szeretik, azok azonban nem elsősorban az akár szerényebb költségek miatt kedvelik az „otthon” cipelését, hanem az általa adott sajátos életérzés miatt.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 04:59
    Permalink

    Te nézelődsz, feltartod a forgalmat, benne a menetrendszerinti buszt, ami így késik. Megállóban várakozok meg idegesek, elérik-e a csatlakozást.

    De, ha te lennél az utas a megállóban, akkor te is háborognál.

    Tudjuk, divat lett az önzőség ebben az országban.

  • 2017.10.29. at 04:59
    Permalink

    nemo25!
    Sosem szabad ám összetéveszteni a dolgokat. Ami neked nyaralás, az másnak sima hétköznap, ami neked nézelődés, az másnak napi rutin. Azok az utak, amiken sajnos nagyon sokszor forgalmi akadályként menegetnek az ilyen járművek, azok szimpla országutak, amiken a többség éli a hétköznapi életét. Ebből fakad az a ritmuskülönbség, amiről a nyaralók hajlamosak megfeledkezni s ezt még csak rontja a járműveik alkalmatlansága a közlekedés tempójának felvételére.

    Nincs tehát ebben semmi rohanás. De tekintet sincs sokszor a lakóautók vezetői részéről és így már halmozottan rossz ez a helyzet.

    Motorozom. Hobbi szinten s évente elég sokat. Pontosan tudom, hogy miről írsz, amikor nézelődést emlegetsz, meg kirándulást, meg vándorlást. De az nem az, amiről én beszélek. Én mások feltartásáról írok, ami viszont nem jó.

  • 2017.10.29. at 04:59
    Permalink

    Ez nem magyar mentalitás kérdése, a forgalomnak meg van a ritmusa ami nyilván emelkedőn lassulhat. Ezért van a kapaszkodó sáv, meg amúgy az előzés lehetősége, de nem erről beszéltünk. Amiről szó volt az egy hosszú út megtétele (gondolom nem a szomszédba mész lakókocsival) és eközben végig a forgalomnál jóval lassabban haladni, mert nézelődsz, meg milyen szép a táj és amúgy is kis motoros hokival vontatsz… na ez már nem fér bele, és bárki agyérgörcsöt kap mögötte nem csak én. Mondjuk én benne ülve is megőrülnék, de ezt ki tudom védeni azzal, hogy eszembe sem jutva egy ilyen agyhalott ötlet.

  • 2017.10.29. at 04:59
    Permalink

    Skif a kisseb a Camptours a nagyobb volt.
    Trabi mogott furcsan nezett ki de teljesen jo volt.
    Aki nem probalta es nem erzett ra az izere az nem tudja milyen az az eletforma.
    De egy komfortosabb 4szemelyes futot 5-700e-bol megvan,amit vallalni lehet de szerencse kell hozza.

  • 2017.10.29. at 04:59
    Permalink

    Én valami elképesztő módon normál tempóban is tudok nézelődni, ha kényszerből kell lassan mennem plusz feltartani mindenkit, az nem pihentet hanem stresszel:D

  • 2017.10.29. at 04:59
    Permalink

    Kedves Holiday!

    Mond hova rohansz a szép helyeken? Nem azért mész oda, hogy gyönyörködj benne? Akkor meg minek rohanni? Lehet, hogy amit Te nagy problémának látsz, az nem más valójában, mint a hétköznapokban megszokott rohanás? Talán ki kéne engedni a gőzt, és lassítani, mint azt sokan mások teszik, rajtad kívül. Ha nem vagy rá képes, akkor csak sajnálni tudlak.
    Talán érdemes lenne kipróbálnod neked is egyszer a lakóautós csavargást, és lehet ráébrednél arra, hogy nem ezeket a járműveket kéne kitiltani a legszebb látványutakról, hanem esetleg a száguldozókat kéne lassításra bírni, hogy élvezhessék is a csodát, ami mellett csak elsuhannak.
    ” Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás”

  • 2017.10.29. at 04:59
    Permalink

    A lakókocsik között van egy nagy találmány: az összecsukható. Két cégről tudok, aki gyárt(ott) ilyeneket, a Rapido és az Esterel. Megvan minden előnye, ami a lakókocsiknak, viszont vontatni végtelen egyszerű. Rövid távon 1,2-es motorral is húztam már… Egy egyterűből a belső tükörből el is lehet látni felette.

  • 2017.10.29. at 04:59
    Permalink

    Egyik nagy álmom, hogy egyszer, lakókocsival, bejárom Európát. A lakókocsihoz persze autó is kell, ami elhúzza. Nem ez 1.4-es motorral szerelt autók műfaja, ez.

  • 2017.10.29. at 04:59
    Permalink

    Egy nagy probléma van ezzel, mégpedig az, hogy ezek a járművek különösen hegyi utakon rettenetes dugó források. Olyan helyeken, ahol szívesen kirándulnak velük, mert széop helyek, tehát a forgalom sem kicsi, cserébe sok a záróvonal, ilyen-olyan okból az előzni tilos, kimondottan idegesítőek ezek a járművek a cammogásukkal.

    Ki kell próbálni vezetni, húzni őket. A cikkben a szerző nem említi meg, de a lakóautók 130 km/h engedélyezett sebessége csak elméleti, mert többségükkel a borzasztó nehéz és rossz alakú felépítmény miatt már 80 km/h fölött is fárasztó és bizonytalan az utazás, a lakókocsi meg nagyobb tempónál (értsd 80 fölött) már elég komolyan tud kóvályogni.

    Én komolyan elgondolkodnék rajta, ha abban a helyzetben lennék, hogy a legszebb látványutakról egyszerűen kitiltanám mindet, mert a többi közlekedőt a többséget egyszerűen feltartják, idegesítik.
    nagyon kevés olyan lakóautóssal, lakókocsissal találkoztam az elmúlt több, mint 30 évben, amióta vezetek, akik tekintettel lettek volna a mögöttük képződött dugóra és elengedték volna a kényszerből cammogókat.

Vélemény, hozzászólás?