Amikor egy cserepes virág ölni tud az autóban
Hogyan pakoljunk biztonságosan?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
50 km/órás ütközésnél az 1 kilogrammos elszabaduló tárgy letaglózó 30 kilóval csapódik neki annak, ami a repülésben megállítja - rossz esetben ez éppen az utas feje, ami igen súlyos sérülést szenvedhet.
Rendezettnek tűnik a pakolás, pedig alapvető hibákat látni: a nehéz csempés-dobozok a jobb sarokban, hátul rossz helyen vannak, a cserépbe helyezett festékes vödörről már nem is szólva, és semmi nincs rögzítve...
...íme, a csatatér a Fiat Puntóban az ütközés után. A legtöbb holmi darabokra tört, tönkre ment, és az elszabaduló tárgyak súlyos, akár halálos sérüléseket okozhatnak. Ha egy 20 kilogrammos csempés doboz a kocsi hátuljából, 50 km/órás ütközésnél elindul, akkor 600 kilóval csapódik neki például az első ülés támlájának - a következményeket talán nem szükséges magyarázni
Így helyes! A legnehezebb, legnagyobb holmiknak legyen támasztékuk, és erős rögzítésük. A biztonsági öv nem csak embereknél használható, csomagszállításnál is vegyük őket igénybe
Tegyük dobozokba az apró holmikat, amelyek nem fognak elkallódni. Képzeljük el, ha egy fémből készült spakli, ami csak kb. 15 dkg, balesetnél arcon vág valakit 4,5 kilogrammos ütéssel... Egy életen át viselhető a néhány másodpercnyi mulasztás miatti seb - nem éri meg!
A legfontosabb, hogy szánjunk elegendő időt a helyes pakolásra, a biztonságunk ennyit mindenképpen megér. A súlyos és/vagy terjedelmes tárgyakat mindig alulra tegyük, például a hátsó lábtérbe (ilyen szállításoknál remekelhet egy Honda Jazz, amely felhajtható hátsó ülőlapokkal rendelkezik), és mindenképpen használjunk rögzítést. Ebben szerepet játszhat a biztonsági öv, és bevethetők a különböző kötözők, gumipókok, zsinegek is, de a legprofibb megoldás a feszesre húzható heveder. A stabil állapot kiemelkedően fontos, próbáljuk logikusan, a formájuknak, terjedelmüknek, súlyuknak megfelelően elrendezni a tárgyakat – ehhez kitűnő példát szolgáltat az ADAC videója. A hátsó ülések lapjának felhajtása a praktikum mellett biztonsági célokat is szolgál, amolyan védőgátat képezve a raktér felől, tehát ha autónkban erre van lehetőség, feltétlen használjuk ki. Az apró holmikat ne ömlesszük a csomagtérbe, vagy még rosszabb megoldásként a hátsó ülésre, mert ütközésnél valóságos golyózáporként zúdulhatnak a nyakunkba, a helyes megoldás a gyűjtődoboz, ami egyrészt rendet is tart, másrészt tervezhetően elpakolható.
Ha betartjuk az iménti alapszabályokat, többszörös lehet a jutalmunk, mert nem szükséges ahhoz baleset, hogy kárunk, netán sérülésünk keletkezzen. A csomagok helytelen szállításakor már abból is könnyedén baj lehet, ha csupán hirtelen vészfékezésre, vagy manőverre kényszerülünk, és az élet mindig bizonyítja, hogy váratlan helyzetek bárhol, bármikor kialakulhatnak.
Néhány éve,amikor még nem a frontális és oldalsó törésteszt volt a legnagyobb sláger,lehetett olvasni hasonló cikkeket,de ott a csomagtérbe helyezett fakockával helyettesítették a poggyászt,és a hátsó ülések háttámlájának az ellenálló képességét vizsgálták.Mondani sem kell,hogy sok autó megbukott ezen a teszten.