Hirdetés

Autópályadíjak: egy kilométerért mi dolgozunk a legtöbbet

Hazai és európai autópályadíjak: mennyit kell értük gürizni?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Mivel idén megszűnt a népszerű 4 napos autópálya-matrica, s a forint is jelentősen veszített értékéből, ma 10 euróba kerül a felhajtás.

Az ingyenes városelkerülő szakaszok még nem szűntek meg, a négynapos matrica azonban igen, ezért apadhat a hazai autópályák forgalma

Aki csak alkalmanként hajt autópályára, az itthon kifejezetten sokat fizet annak használatáért. Itthon ugyanis nem kilométer-, hanem időalapú díjat kell fizetni, s a legrövidebb megvásárolható időszakasz – ez évtől – 10 nap kereken 10 euróért, azaz 2970 forintért. Kilométeralapon persze akár jól is járhat az, aki megveszi a hazai havi átlagbér harmadáért az éves matricát, és folyamatosan fel s alá járkál a gyorsforgalmi utakon, ám ez aligha gyógyír az autópályákra csak ritkán tévedőknek.

Ország Autópályadíj (személyautó) Autópályahossz Havi átlagbér
Ausztria 10 napos: 7,9 euró, 2 havi: 23 euró, éves: 76,5 euró 2175 km 3057 euró
Csehország 10 napos: 9,6 euró, havi: 13,33 euró, éves: 43,5 euró 1125 km 981 euró
Franciaroszág Kapus rendszer 9600 km 2914 euró
Lengyelország Kapus rendszer 815 km 786 euró
Németország Ingyenes 12550 km 2724 euró
Magyarország 10 napos: 10 euró, havi: 15,9 euró, éves: 143,2 euró 1100 km 759 (mai árfolyammal 450) euró
Olaszország Kapus rendszer 6440 km 2311 euró
Románia Rovinetta – minden útra fizetendő. 7 napos: 3 euró, 30 napos: 7 euró, 90 napos: 13 euró, éves: 28 euró 345 km 449 euró
Svájc Éves: 32 euró 1640 km 5979 euró
Spanyolország Kapus rendszer 6000 km 2202 euró
Szlovákia Heti: 7 euró, havi: 14 euró, éves: 50 euró 257 km 904 euró
Szlovénia Heti: 15 euró, havi: 30 euró, éves: 95 euró. Karawanken alagút: 6,50 euró 460 km 1495 euró

Forrás: sielok.hu, OECD, UNECE, PolicySolutions. Zömében 2010-es, Magyarország esetén 2011-es, mai árfolyamra is kalkulált adat

A kapus rendszer ha csak kicsit is, de lassítja a forgalmat, ellenben igazságos

Bár a hazai díjak európai összevetésben abszolút értékben sem szerények, még drasztikusabb képet kapunk, ha az autópályadíjakat az egyes országok átlagjövedelméhez viszonyítjuk. Míg Svájcban a havi átlagkereset nevetséges 0,5, Ausztriában 2,5 százalékát teszi ki az éves matrica ára, Csehországban már 4,4, Szlovákiában 5,5, Szlovéniában 6,3 százalékról beszélhetünk, Romániában pedig nem csak az ország 345 kilométernyi autópályájára, hanem össze közútjára meg kell vásárolni az átlagbér 6,2 százalékát kitevő Rovinetta fedőnevű jegyet. Jövedelemhez mérten ezen országokban a legdrágább a matrica – Magyarország előtt, ahol a havi átlagbér 31 százalékát kell kiperkálni az éves matricáért. Ezzel még úgy is rosszabbul járnak az autósok, hogy itthon négyszer annyi autópálya-kilométert használhatnak, mint Szlovákiában. Jobb azonban, ha nem megyünk abba bele, hogy Svájcban másfélszer, Ausztriában pedig kétszer ennyin lehet az említett díjakért suhanni, Németországban pedig a bő tízszerese élvezhető ingyen.

Hirdetés

Az alagutak használatáért néhol, például Szlovéniában külön díjat is kell fizetni

Van persze számos olyan állam (Franciaország, Lengyelország, Olaszország, Spanyolország), ahol kapus rendszerrel, a használatnak megfelelően kell fizetni. Noha utóbbiaknál előfordulhat, hogy a folyamatosan autózok akár a hazai díjakhoz hasonló összegeket is kifizetnek, ám a csak ritkán felhajtók minden bizonnyal sokkal jobban járnak, mint itthon. Magyarán a hazainál azok is sokkal igazságosabbnak nevezhetők, hiszen rajtuk mindenki a használattal arányosan fizet, míg itthon mindenki viszonylag sokat.

Éves autópályamatrica ára a havi átlagbér százalékában

Eddig is alig akadt autó az M6-oson, ez évtől pedig még üresebb lesz a pálya

Hogy ez, valamint a 4 napos matrica megszüntetése minek jó, azt nem tudjuk. Véleményünk szerint a hétvégi autósok által kedvelt periódus kivonásával jelentős tömeg nem vesz majd jegyet a gyorsforgalmi utakra, nőni fog a főutak és az autópályák mentén található városok forgalma, terheltsége és légszennyezettsége is, miként a balesetveszély is fokozódik majd. Ezzel párhuzamosan az autópályákon ugyan csökkenhet a forgalom, ám mivel annak használatára kevesebben fognak költeni, az elkövetkezendő években akár az eddigieknél jelentősebben is nőhetnek majd a díjak – hacsak nem látják be a döntéshozók: jó lenne az alkalmi használóknak is épkézláb ajánlattal előállni.

Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    Olaszországban élek, és a cikk adatai egy kicsit sántítanak: az átlagos havi jövedelem messze nem a megadott 2300 Euró, legfeljebb bruttóban, az átlag inkább 1300-1800 euro közötti sávban keres, de sokan ennél is kevesebbet. A kapus rendszerük Európa egyik legdrágábbja, Torino-Milano vonalon (kb. 150km) 14 Euro (Kb. 4200 Ft) egy út, vissza megint ugyanennyi, tehát 300 kilométert 8500 Ft-ért tehetek meg. Az autópálya használat költsége megegyezik az üzemanyagköltséggel, nekem az autóm 5.5 litert fogyaszt száz kilométerenként, ez az itteni árakkal számolva 2650 Ft, ugyanerre a távra az útdíj is kb. 2700 ft. Ez az árszint megduplázza a kilométerköltséget, Magyarországon, egy átlagos balatoni hétvége esetében ez messze nem így van.

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    Okádhatnékom van ettől az országtól. Rosszabb mint bármelyik mésik európai ország. Sokat járok külföldre (most is kint vagyok) és nem vágyok haza. Sjanos ez van. Ezt akarják elérni.

    Szerintem iszonyat pénzeket lehetne kaszálni egy 1 napos matricával mondjuk 800 ft körüli áron. De nem ez a cél. A rendszer megvan hozzá, csak egy programozó kell, meg fél óra. Ennyi.

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    Kedves sanlac és nagyr2

    Amilyen nagy rebellis volt a magyar, azt most nyomokban se fedezed fel.
    Ekkora egy birka hülye népet nem b@szott még európa, de a világ se nagyon.
    40 év kommunizmus és besúgórendszerre 20 év vadkapitalizmus úgy elkente a nép pofáját, kiirtott minden vehemenciát és összetartást, hogy ihaj.
    Ez egy tudatosan gerjesztett dolog ami most van, tűréshatárt teszelnek, de maguk is meglepődtek meddig el lehet menni következmény nélkül.
    A nép ki lesz zsákmányolva szó szoros értelemben. Dörzsölik is tel avivban a kezüket az állampolgárok szorgosan, lassan eljön az ő idejük… ez a szomorú valóság.

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    Kedves “nagyr2”! Ez nem megoldás? Pedig erre játszanak és úgy látszik, hogy igenis ez lesz a megoldás. Ezeket az utakat már többször kifizettették velünk, csak semmi sem elég. Még több kell a “nokiás dobozokba”! A magyar türelmes ember, ám mindig híresen “rebellis” volt. De ha torkig lesz, majd rájönnek…

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    Mintha igértek volna km alapú használatot is6 Ft/km azzal miért nem iparkodnak vajon!!!!
    A cseheknek meg olyan trágya a pályájuk, hogyha fizetnének érte, akkor se menjetek arra!!!

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    Ahhoz mi szólna a “kedves” kormány, ha a Magyar nép megelégelné ezt a birkanyúzást és egyenként felhúzná Önöket egy lápavasra.
    Tudom, hogy ez nem megoldás, de jobb lenne a közérzetem…

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    Van egy rossz hírem azoknak, akik meg akarják spórolni az autópályadíjat! Olvastam a tevezetet, mely szerint 2013-tól valamennyi főútvonal, tehát minden 2 számjegyű is fizetős lesz. Éppen azért, mert sejtik, hogy rájuk terelődne a pályák forgalmának jelentős része!

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    Szerintem előbb egy PIROS SZEGFŰ kupont vegyen!!!!!
    Utána jöhet a narancs is!!!!!
    Aztán két év múlva majd valami más kupon kerül forgalomba!!!!

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    Az ebbe a szemétség hogy a legtöbb alkalmi használó hiába kapja 10 napra nem igazán rudja KIhasználni…Hétvégén 1 menet 1 jövet általába 3 nap a többi elveszett vagy megyek lasabban és nem használom a pályát…SZERINTEM ROSSZ DÖNTÉS VOLT VISSZA FOG ESNI A FORGALOM AZ AUTÓPÁLYÁN.. HAMARÁBB TÖNKRE MENNEK A MELLÉKUTAK SOK LESSZ A BALESET, SOK LESSZ A BALASET MIATT A MUNKÁBÓL KIESÉS. A TÁPPÉNZ…

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    egükem
    volt szerencsém az autobahn hoz… leforattam az órát mint a szart 310 nél is mintha üveglapon siklanék na meg ugye nincs korlát csak a kocsi szabja meg hogy mennyi az annyi

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    Szívesen kihagynám én is, mert aránytalanul magas áron mérik, de nem tehetem meg. Még az M1 mellett lehet is haladni a 100-ason, de a többi katasztrófa. Az egész koronája, meg az M0, amin akkor se mennék végig ha visszakapnám érte a matrica árát…

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    OFF:
    Na remek. Megérkeztek a trollok a Totalcarról.

    ON:
    Azért elég érdekes, hogy a világ egyik legjobb autópályája (Németo.) ingyenes. Mert az autobahn nem csak egy sima aszfaltcsík. Ajánlom mindenkinek a Nat. Geo.-s filmet róla.

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    én majdnem minden nap de heti minimum 3 szor pályázok általában éves matricát szoktam venni idén asszem 2 ezer forinttal lett drágább vagy ilyesmi. svájbnam csak éves van 32 euróért de az a svájci fizuhoz viszonyítva kb 2 ezer forint ennyit erről. semmit nem tehetünk ellene muszály a pályát használni a köcsögök meg szedik érte a pénzt ugyanaz a keserves szitu mint a benzinnel

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    Csak a bruttó mondható meg reálisan, hiszen az, hogy valaki hogyan adózik és milyen kedvezményeket, vagy ‘büntetéseket’ kell alkalmazzon a bevallásában azt már egy ilyen széles statisztikai adat pontosan képtelen visszadni. Vagy, ha igen, akkor nem feltétlen igaz! 😉

    Sajna itt amit fizetni kell az nyugati árszinvonalú, a bevételi vagy szolgáltatási oldal pedig keleti szinvonalú. Aki tud ellenpéldát az megérdemel egy “narancs” emlék plakett…..-ről készült fotót….. tartalmazó matricá….-ra jogosító kupont, csak előtte fizessen meg egy narancs árát!

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    [i]“Egyébként durva ahogy itt beszélnek, az Erste az elmúlt héten esténként beszélt Magyarországról, jogfosztottság, az emberek kiszolgáltatottsága, önkényuralom-diktatúra lényeggel.”
    [/i]
    Ez eddig is megvolt az utóbbi legalább 15 évben, csak munkáltatói szinten volt jelen. Mára ez állami jelleget öltött.

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    [i]“Régebben becsmérlően szóltuk le a románokat hogy ilyenek meg olyanok… Sokkal ügyesebbek mint mi, legalábbis a politikusaik biztosan”[/i]

    Ez nem meglepő. A Ceausescu időszakot leszámítva az utóbbi 200 évben biztos hogy okosabbak voltak a politikusaik mint a mieink. Az l. Világháborúból, a ll. Világháborúból is jobban jöttek ki mint mi. Mehetünk visszább is, “Hunyadi János a nagy törökverő [u]román[/u] vitéz” -:) Erről máig is folyik a vita.

  • 2017.10.31. at 04:52
    Permalink

    Hogy értendő pontosan ez az átlagbér dolog? Nettóban amit kézhez kapnak, vagy még a bruttó adózás előtti összegről van szó?

    Magyarországnál mi az a két adat? 759 és 450? Nem egyértelmű, hogy mit jelentenek ezek.

Vélemény, hozzászólás?